The Blair Witch Project makers willen eerlijke vergoeding van Lionsgate

Een paar weken geleden onthulde Lionsgate dat er nog een Blair Witch-film in de maak zou zijn. De franchise begon met het ultra succesvolle The Blair Witch Project (1999) – de film heeft initieel 60k gekost en bijna 250 miljoen dollar opgebracht – en is in de afgelopen decennia af en toe terug geweest met bijvoorbeeld Blair Witch (2016). Voorafgaand aan het 25e bioscoopjubileum van Blair Witch in juli, heeft de cast achter de eerste film zich nu op facebook ook uitgesproken over het feit dat zij zelfs geen residuals hebben ontvangen voor hun film maar ook Lionsgate een beetje willen wakker schudden over wie de mensen zijn die deze franchise gestalte hebben gegeven.

© Lionsgate

Zaterdag brachten acteurs Heather Donahue, Michael Williams en Joshua Leonard een gezamenlijke verklaring uit aan Lionsgate waarin ze vroegen om retroactieve en toekomstige residials of royalties voor hun rollen in de originele film. Er wordt beweerd dat deze residuen gelijk zijn aan het bedrag dat ze zouden hebben gekregen als ze eind jaren negentig op de juiste manier waren vertegenwoordigd door SAG-AFTRA. Het trio wou ook graag betrokken zijn in toekomstige Blair Witch-projecten, of het nu gaat om prequel, sequel, reboot, videogame, enzovoort – alles wat redelijkerwijs op hun gelijkenissen zou kunnen lijken, of ze nu daadwerkelijk in het ding of wordt gewoon gebruikt om het te promoten. En eigenlijk is dit ook een verzoek dat fair zou zijn gezien de studio hier echt wel bakken geld mee heeft verdiend zonder de auteurs ook maar een deel van deze winst uit te keren.

“Onze film is nu twee keer ge-reboot, beide keren was het een teleurstelling vanuit een fan/box office/kritisch perspectief. Geen van deze films zijn gemaakt met aanzienlijke creatieve inbreng van het oorspronkelijke team. Als de insiders die de Blair Witch hebben gemaakt en al 25 jaar luisteren naar wat fans leuk vinden en willen, zijn wij jullie grootste, maar tot nu toe ongebruikte geheime wapen!” deelden ze aan het adres van Lionsgate. En dat is een terechte stelling. Ten slotte riepen ze Lionsgate op om een ​​jaarlijkse subsidie ​​van 60’000 dollar (het budget van het Blair Witch Project) te betalen voor “een onbekende/aspirant-genrefilmmaker” die hun eerste speelfilm zou maken. En omdat het een subsidie ​​is, zou Lionsgate uiteindelijk geen van de rechten op dat project bezitten.

Om dit wat extra context te geven: ze gebruikten alle drie hun echte naam in die eerste film, en ze hebben geworsteld met het feit dat hun persoonlijke identiteit in wezen franchise-IP was geworden. Ik denk zelfs dat Heather Donahue vanwege dit feit haar naam volledig heeft veranderd in Rei Hance. In ieder geval moeten studio’s rekening houden met de filmmakers als ze een franchise willen uitmelken in plaats van nieuwe content te maken, dit lijkt mij maar logisch. En we spreken hier van een percentage op een mogelijke winst. Ik hoop alleen dat mocht die nieuwe Blair Witch reboot er komen dat de oorspronkelijke makers toch op één of andere manier betrokken zullen zijn, want veel geloof hecht ik niet meer in het found-footage genre. Maar we zullen zien hoe dit verder loopt.

1 Comment

  1. Fabian

    Eigenlijk hebben ze geen been om op te staan. Als contractueel blijkt dat Lionsgate 60k + promotiekosten heeft geïnvesteerd en de drie filmmakers niks, dan lijkt het me niet afdwingbaar om nu retroactief een deel van de winst te claimen als een soort residual.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *