Site icon De FilmBlog

Madame Web (2024) * recensie

En ik dacht dat we het absolute dieptepunt hadden bereikt met films als Morbius (2022) of The Marvels (2023), maar het kan dus nog erger. De nieuwe Marvel/Sony comic book adaptatie Madame Web (2024) lijkt alsof niemand op de set enig benul hadden waarmee ze bezig waren. En het ergste is dat een female lead spiderfilm eigenlijk nog zo geen slecht concept was voor een film, zeker in het licht van Spider-Man: Across the Spider-Verse (2023).

© 2024 Sony Pictures Releasing

Korte inhoud: Cassandra Webb (Dakota Johnson) lijdt aan een chronische neuromusculaire aandoening. Dit veroorzaakt ademhalings- en bewegingsproblemen. Ze zit bijgevolg vastgekluisterd aan de beademing die op een spinnenweb lijkt en die het haar mogelijk maakt om in de toekomst te kijken. Gedwongen om onthullingen over haar verleden onder ogen te zien, smeedt ze een relatie met drie jonge vrouwen (Sydney Sweeney, Isabela Merced en Celeste O’Connor) die voorbestemd zijn voor een krachtige toekomst… als ze allemaal hun dodelijk realiteit kunnen overleven.

De film werd geregisseerd door tv-regisseuse S.J. Clarkson die NUL ervaring heeft met langspeelfilms maar hier alsnog 80 miljoen dollar kreeg voor een debuutfilm in een filmgenre waar de lat heel hoog is komen te liggen na de “Iron Man lead MCU”. En om het helemaal gek te maken hebben ze het Morbius scenaristen-duo gestrikt om de film te schrijven. Matt Sazama en Burk Sharpless (dit zijn hun films op RT) werden nog bijgestaan door een derde kok met de regisseuse en een vierde kok genaamd Claire Parker … eveneens met NUL scenario ervaring. En mensen vragen mij dan waarom films floppen aan de box-office. lol. S.J. Clarkson was trouwens verantwoordelijk voor een Game of Thrones spin-off met Naomi Watts, waarvan Clarkson zelfs de piloot-aflevering van heeft geschreven en geregisseerd en die HBO gewoon heeft GESCHRAPT. Nu begrijp ik waarom.

Dit zal potentiële bioscoopbezoekers nog meer afraden om filmtickets te kopen voor superheldenfilms. Iedereen die betrokken is bij deze productie – los van misschien de cast – zou gewoon een nieuwe job moeten zoeken. Ook de cameraploeg? Ja, de film lijkt in beeld gezet door amateurs die zopas de zoom hebben ontdekt of heeft de monteur echt wel zitten knoeien met het beeldmateriaal. In ieder geval schokt de beeldvoering je uit elke emotie die je maar zou kunnen hebben. Dit is niet alleen slecht voor het comic genre maar ook voor de female lead films. Hier zijn gewoon geen excuses meer en dergelijke ontsporingen zullen internet trollen nog meer aanwakkeren. En laat me duidelijk zijn, female lead films kunnen ijzersterk zijn (cf. de eerste Wonder Woman, Hunger Games, Black Swan, Kill Bill, Alien(s), Erin Brokovich, …), maar samen met The Marevels zijn dit allesbehalve geslaagde voorbeelden.

Traditioneel wordt Madame Web gezien als een oudere vrouw die Spider-Man af en toe helpt. Deze versie van de film speelt zich echter af in het verleden met een jonge Madame Web terwijl ze voor het eerst haar krachten ontdekt, waardoor het publiek een nieuw origin story voor het personage kan ontdekken. In de film wordt ze bijgestaan door Julia Carpenter (Sydney Sweeney) en Mattie Franklin Celeste O’Connor. In de film zijn ook nog rollen voor Emma Roberts en Adam Scott.

Ik ga eerlijk zijn, ik zie deze film geen 200 miljoen dollar ophalen tijdens zijn bioscooprelease. Het zal met moeite zijn break-even grens van 160 miljoen dollar halen. Ik weet niet voor wie deze film bestemd is en wie hierdoor aangesproken zal zijn. Dit voelt aan als een SyFi Network productie, maar dan ene die gewoon slecht is gemaakt met een slordige opbouw en verwarrende, zinloze en saaie scenes en belabberde karakterintroducties. Laat me duidelijk zijn, het acteerwerk is ronduit slecht over de gehele lijn. Ja ook Dakota’s vertolking, en ik ben eigenlijk wel een beetje van een fan van haar wat ze draait niet rond de pot en zegt vaak waar het op staat. Maar hier weet ze zelfs niet welke houding ze moet aannemen. In de aanloop van de film heeft ze zich hiervoor zelfs willen indekken door te stellen dat het raar was om te acteren voor een groen scherm en ze geen idee heeft hoe het er uit zal zien. ‘Beste Dakota, green screens of chroma key technologie bestaan al sinds de jaren 40-50 – toen nog een blue screen‘.



© 2024 Sony Pictures Releasing

De scenes zijn gruwelijk banaal, het ziet er naar uit dat de spinnen er artificieel bij werden gesleurd (ik weet zelfs niet wat dit te maken heeft met de Spider-universum los van de cosplay – en in deze film zie je de vrouwen enkel in hun outfit op het einde), en van cosplay gesproken hebben we hier een villain (Tahar Rahim) in een spidy gimp-suit I shit you not! Het personage in de comics heeft zelfs NIETS met het spider-universum te maken. Heeft iemand eigenlijk de strip gelezen? De film lijkt ook mediums te verwarren met helderzienden (de ene spreekt met de doden, de andere kijkt in de toekomst) en de dialogen zijn lachwekkend. En ik bedoel echt dat je onbedoeld zal lachen met de dialogen die deze twee kiekens opnieuw op papier hebben gezet. Scenarioschrijvers Matt Sazama en Burk Sharpless, bekend van Power Rangers, Gods of Egypt, Morbius en The Last Witch Hunter, zijn geen scenaristen maar Hollywood hacks die om één of andere reden veel contacten hebben want studio’s blijven hun vodjes papier produceren. Hun enige redding is dat ze beiden overstappen op AI want zelfs AI kan vermoedelijk betere dialogen/verhalen schrijven. Het zou met niet verbazen mocht deze film op filmscholen vertoond worden als samenvatting van zowat alle fouten die een scenarist kan maken (cf. geen respect voor het bronmateriaal, explicative dialogen, slechte karakterontwikkeling, vreselijke cadans, onlogische plotwendingen, het ontbreken van conflict, plotgaten, voorspelbare plotwendingen, clichés, een bespottelijk einde, geen enkele emotionele diepgang, … ).

Het grappige aan deze productie is dat het vermoedelijk meer heeft gekost dan 80 miljoen dollar want naar verluidt waren er tal van reshoots om alle 90’s referenties uit de film te halen…! Waarom? Wel, ze hebben de tijdlijn om zeep geholpen in een poging Andrew Garfield in deze film te betrekken, maar dan zijn ze met een jongere versie gekomen van Uncle Ben (Adam Scott) en Mary Parker (Emma Roberts) – die nota bene veredelde figurantenrollen spelen, van verspilling van acteertalent gesproken. De film liep vanaf gisteren in de zalen en jullie zijn bij deze gewaarschuwd. Misschien had Sony gewoon het voorbeeld van Warner moeten volgen met Batgirl en dit TWEEE UUR DUREND TREINONGELUK gewoon afgeschreven. Dit komt niets of niemand ten goede.


Review Madame Web (2024)
Recensie door op

Beoordeling: 1 / 5

*** Madame Web trailer ***

Exit mobile version