Als dit de nieuwe trend zal worden snap ik niet hoe een studio finaal uit de kosten zal komen, maar CEO, David Zaslav heeft na het dumpen van Batgirl van Adil en Bilall, opnieuw toegeslagen en deze keer eindigt de live-action film Coyote vs Acme in de prullenmand. Dit is de tweede volledig afgewerkte big budget film dat niemand te zien zal krijgen.
Dit moet één van de zwaarste trauma’s zijn die een regisseur kan ervaren. Je werkt meer dan een jaar aan een filmproject en wanneer alles in kannen en kruiken is, beslist de baas van de studio om de film te verzegelen. Laten we hopen dat regisseur Dave Green snel zijn energie kan steken in een ander project. Het bizarre aan dit verhaal is dat in tegenstelling tot de Batgirl test-screening – waar het publiek vond dat de film meer trok op een slechte tv-episode op de SyFi Channel – het publiek deze film vrij positief ervaarde. En toch beslist Warner om de film zelfs niet uit te brengen op hun streamingsdienst Max. In een statement van Warner was het volgende te horen:
“With the re-launch of Warner Bros Pictures Animation in June, the studio has shifted its global strategy to focus on theatrical releases. With this new direction, we have made the difficult decision not to move forward with Coyote vs Acme.”
Maar waarom de film niet gewoon uitbrengen? Wel dat heeft dan weer te maken met geld. Blijkbaar is het zo dat het distribueren en promoten van een film zoveel aan de totale kosten toevoegt dat het voor bepaalde projecten gewoon een verlieslatende actie zou zijn. Het kan voor een studio goedkoper zijn om de film af te doen als een “belastingafschrijving” en miljoenen dollars terug te vorderen (in dit geval zo’n 30 miljoen dollar). Maar de strategie is alleen legaal als de film nooit vertoond wordt. Feitelijk moet het ophouden te bestaan. Green heeft dan ook gezegd dat zijn film “meer dan verwoest” is. Toch is er enige hoop dat Wile E Coyote toch weer tot leven wordt gewekt, zoals hij zo vaak doet. Maandag werd gemeld dat Warner Green en zijn collega’s zou toestaan de film aan andere potentiële distributeurs te verkopen (Netflix, Amazon en Paramount), maar volgens The Wrap wou Warner tussen de 70 en 80 miljoen voor de film en waren de voorstellen gewoon veel te laag. Zo laag zelfs dat Warner blijkbaar geen nut zag om te wachten op een opbod. De film die vorig jaar al in de zalen had moeten uitkomen, is niet meer.
Grofweg gezegd is er een groot verschil tussen Hollywoodfilms en pakweg Europese films. De ene is een entertainment-product, de andere wordt nog gezien als een artistieke prestatie. De ene brengt geld op, de andere is zwaar gesubsidieerd. Dat is de realiteit in dewelke we leven. Bij Batgirl heeft de nieuwe CEO van DC Peter Safran altijd de beslissing ondersteund, want hij vond dat na het zien van de film dit het DC merk zou kunnen aantasten. Ik vermoed dat Zaslav hetzelfde dacht van Coyote vs Acme. Ik blijf het een triestige zaak vinden.
Die had ik nog wel willen zien, echt klote. Mocht ik een goed script hebben zou ik twee keer nadenken om bij Warner aan te kloppen.