Het loopt niet meer zo gesmeerd voor Terry Gilliam. De Oscar-genomineerde regisseur kan geen geld meer vinden om zijn film gefinancierd te krijgen, zeker da een reeks van dramatische flops inclusief een film die halverwege productie afgevoerd moest worden omwille van allerhande verwikkelingen met locatie, crew en cast. Maar Gilliam heeft een goede vriend genaamd Johnny Depp die hem misschien wel aan een studio kan helpen voor zijn film The Carnaval at the End of Days.
Volgens de cineast kan hij het project maken voor 30 miljoen dollar. De film zou gaan over God die de mensheid wil uitroeien omdat zij zijn prachtige tuin, de aarde, hebben verpest. Er is maar één personage dat de mensheid nog kan redden en dat is Satan, want zonder de mensheid zou hij ook zijn functie kwijtspelen en hij is een eeuwig personage en dus is leven zonder nut een verschrikkelijk vooruitzicht. En ja, de rol van Satan zou gaan naar Johnny Depp.
Terry’s enige film die veel geld heeft opgebracht was Twelve Monkeys (1995) met 169 miljoen dollar op een 20 miljoen dollar productiebudget. Deze stunt heeft hij echter nooit meer kunnen herhalen. Zijn tweede meest succesvolle film was The Fisher King (1991), maar zo goed als als zijn film na deze twee procties waren filmflops. Ook zijn laatste film The Man Who Killed Don Quixote (2018) bracht nauweljks 2,4 miljoen op met een productiebudget van 16 miljoen dollar – en deze film had dan nog eens een sterrencast (Stellan Skarsgård, Adam Driver, Olga Kurylenko en Jonathan Pryce). Dus ja, om het even welke filmstudio die in zee wil gaan met Gilliam kijkt aan op een 90% kans dat de film zal floppen.
De kans is vreemd genoeg kleiner wanneer er meer budget wordt geïnvesteerd in het project. De inventieve en rijke wereld van Gilliam komt pas tot leven in films die voldoende middelen hebben om ditalles te financieren. Gilliam staat bekend om zijn gebruik van surrealistische elementen en fantasierijke werelden met vaak excentrieke en kleurrijke personages. Hij creëert vaak bizarre, droomachtige universums die de grenzen van de realiteit overschrijden, gefilmd met onconventionele camerahoeken, weelderige sets en uitbundige kostuums. Veel van zijn films bevatten ook dystopische en satirische elementen. Hij verkent vaak donkere en chaotische toekomstvisies, waarin de samenleving wordt gekenmerkt door bureaucratie, controle, en absurditeit. En wanneer de film een succes is, dan zou het wel eens een Oscar-waardig filmproject kunnen opleveren.
Het is te betwijfelen dat hij deze 30 miljoen dollar zal vinden om de film te draaien, inclusief een extra 30 miljoen om de film in de zalen te brengen en van een minimum aan reclame te voorzien. Misschien kan hij eens aankloppen bij YouTube fenomeen en miljonair MrBeast voor een steuntje. De toekomst zal het uitwijzen, maar indien de film in productie gaat denk ik dat Johnny Depp getroffen zal worden door een bliksem en de crew te kampen zal hebben een allesvernietigende tsunami. In ieder geval verwacht ik véél drama op de set en kijk ik eigenlijk meer uit naar de making off documentaire 🙂