Een film die nog niet werd besproken op De Filmblog is het geweldige Everything Everywhere All At Once (2022) van Daniel Kwan en Daniel Scheinert, kortweg ‘Daniels’. Hoewel de blu-ray al een tijdje op mijn salontafel lag, was ik nooit in de juiste mood om de film op te zetten. Zelfs na Oscars voor beste film, regie, scenario, montage, acteur in een bijrol en actrice in een hoofd- én bijrol, bleef de blu-ray troosteloos in het stapeltje ‘nog te bekijken’ liggen. Gisterenavond belandde de film dan toch in de blu-rayspeler en boy, was I wrong! Everything Everywhere All At Once is een feest voor het oog, een heerlijke mix van alle mogelijke genres gegoten in een strak scenario met geweldige vertolkingen.
Korte inhoud: Evelyn Wang (Michelle Yeoh) heeft het gehad. Samen met haar man Waymond (Ke Huy Quan) baat ze een slecht draaiende en gedateerde wasserette uit ergens in de Verenigde Staten. Haar tirannieke vader Gong Gong (James Hong) is op bezoek vanuit China en wil zijn noedels graag perfect gekookt. En dochter Joy (Stephanie Hsu) heeft een relatie met Becky (Tallie Medel) en wil haar vleugels zo ver mogelijk weg van haar ouders uitslaan.
Als dat nog niet genoeg is, hebben Evelyn en Waymond ook een afspraak met de belastingsdienst die in de figuur van ambtenaar Deirdre Beaubeirdre (Jamie Lee Curtis) de Wangs op de vingers tikt omdat hun boekhouding niet klopt. Ergens in de lift van het belastingskantoor besluit het universum Evelyn een handje te helpen en opent zich voor Evelyn een enorm scala aan andere universums (het zogenaamde multiversum) waarin een andere versie van haarzelf leeft die tot stand gekomen is doordat ze andere keuzes in haar leven maakte. En meer verklappen zou zonde zijn.
Het is lang geleden dat een film van 139 minuten mij zo kon blijven boeien van begin tot einde. Dat is geheel de verdienste van regisseurs en scenaristen Daniel Kwan en Daniel Scheinert. Zij hebben immers een volkomen uniek scenario uit hun pen getoverd waarin verrassing zit in elke nieuwe scène. Bij momenten doet Everything Everywhere All At Once denken aan The Matrix die ook speelde met de wetten van tijd, zwaartekracht en de verwachtingen van de kijker. Personages kunnen in het midden van een scène plots nieuwe gaves krijgen waardoor een schijnbaar verloren gevecht ineens weer haalbaar lijkt.
Hoe die nieuwe gaves tot bij de personages komen, is een van de meest originele vondsten van de film. De personages, die een soort groot uitgevallen earpods dragen, maken daarvoor gebruik van ‘verse jumps’, of sprongen tussen de universums waarin ze de kunstjes van hun alter ego even kunnen overnemen. Zo kan Evelyn plots meester in de martial arts, gelauwerd operazangeres of pianiste met hotdogworstjes als vingers worden. Het springen zelf gebeurt door het uitvoeren van kleine opdrachtjes zoals jezelf een papiersnee bezorgen tussen elke vinger, je schoenen verwisselen of op goed geluk in je broek plassen.
Everything Everywhere All At Once is een film die risico’s durft te nemen, met het originele script, de prachtige beelden met slowmotion en splitscreens, maar ook met zijn acteurs. Als hoofdpersonage kozen Kwan en Scheinert voor Evelyn Wang, een al wat oudere vrouw van Chinese afkomst, die als antagonist de bijna pensioengerechtigde ambtenaar van financiën Deirdre voor zich krijgt. Het geeft ook de kans aan oudere acteurs als Michelle Yeoh, Jamie Lee Curtis, James Hong en Ke Huy Quan (ja, die van Indiana Jones and the Temple of Doom) om te tonen dat ze nog lang niet versleten zijn. En het moet gezegd dat alle acteurs deze kans met beide handen grijpen, bijgestaan door jong geweld als Stephanie Hsu uit “The Marvelous Mrs Maisel”.
Onder alle perfect gechoreografeerde actie schuilt bovendien ook nog een filosofisch maatschappijkritisch laagje. Het personage van Joy, wiens geest in het multiversum volledig doordraaide en eindeloos gefragmenteerd raakte waardoor ze niet meer weet wat de echte werkelijkheid is, is natuurlijk een metafoor voor de hedendaagse wereld waarin we onszelf steeds meer verliezen in social media en we niet meer lijken te weten wat nu de echte realiteit is. Ons wat meer focussen op wat we wél hebben in plaats van wat we niet hebben en wat zou kunnen zijn. Of wat meer met elkaar praten zonder een scherm ertussen, dát zou de wereld goed doen. Iets wat Evelyn en Joy op het einde van de film dan ook doen. Een hilarische conversatie tussen twee stenen brengt hen tot dat punt.
Ik vermoed dat ik zowat de laatste persoon op deze aarde ben die Everything Everywhere All At Once nog niet had gezien. Moesten er toch nog koppige ezels zoals mezelf rondlopen: haal deze film in huis en geef je over aan het bonte, komische en verbluffend originele multiversum van ‘the Daniels’. Je zal er geen spijt van krijgen.
Everything Everywhere All At Once is sinds 23 november 2022 beschikbaar op DVD & Blu-ray. Jammer is dat er geen enkele extra op het schijfje staat, bij een film als deze werp je graag al eens een blik achter de schermen of zou een beetje uitleg van de makers interessant zijn.
Review Everything Everywhere All At Once (2022)
Recensie door Karen op 25 april 2023