Het was in 2019 toen Kevin Feige sprak over een Blade reboot (2024) met Mahershala Ali in de hoofdrol. Het project is al verschillende keren verschoven tot zelfs gecancelled, maar nu lijkt er toch een lichtpuntje te zijn op het einde van de tunnel. In mei 2023 zou er effectief gedraaid worden en Feige mikt op een release voor 6 september 2024. En blijkbaar zou een deel van het probleem Mahershala Ali zelf geweest zijn, die niet tevreden was met het script en vele aanpassingen wou.
Regisseur Bassam Tariq was lange tijd de aangewezen regisseur voor de reboot, maar hij is uiteindelijk opgestapt of ontslagen, deels omdat de film verschillende keren werd vertraagd en hij on hold werd gezet, maar vermoedelijk ook omwille van een aantal creatieve conflicten. Tariq heeft geen andere filmprojecten in het vooruitzicht en dus was zijn betrek wel bizar. En nu blijkt volgens Jeff Sneider dat hoofdacteur Mahershala Ali aan de basis lag. Sneider legde uit dat Ali nauw betrokken was bij het verhaalproces van Blade, zozeer zelfs dat hij de afgelopen maanden “voortdurende scriptwijzigingen” heeft geëist. Ali, die het project in ontwikkeling bracht na een ontmoeting met Marvel Studios in 2019, zou naar verluidt het gevoel hebben dat “Blade zijn film is” en heeft daarom gewerkt om zijn visie in het verhaal en de richting ervan te verwerken.
De acteur heeft 2 Oscars voor Beste Acteur gewonnen (Moonlight, Green Book) en hij zal dus ook niet meteen aan de kant worden gezet. Kevin Feige heeft zichtbaar ook zijn gouden jaren gehad maar na Endgame moet hij voornamelijk brandjes blussen. En gezien het publiek stilaan de MCU beginnen te verlaten begint de man vermoedelijk ook te twijfelen aan zijn beslissingen. En wanneer acteurs creatieve beslissingen beginnen te nemen dan krijg je meestal ook bizarre films (cf. MCU’s The Incredible Hulk).
De nieuwe regisseur is Yann Demange, ja opnieuw een tv-regisseur. Het probleem met Phase 4 zal zit klaarblijkelijk verder zetten in Phase 5. De film wordt zelfs geschreven door tv-scenaristen als Stacy Osei-Kuffour en Michael Starrbury. Tv-scenaristen hebben voornamelijk het talent om hun drama uit te smeren over 8 of 12 episodes, een filmscenarist moet een aangrijpend verhaal vertellen van 90-120 minuten. Dit is een compleet andere wereld. Het maken van een 30 seconden commercial is iets heel anders dan het maken van 10 minuten lange kortfilm. Het is een ander format, er is een andere werkmethode, de shots en acteursregie zijn compleet anders. Tv-scenaristen schrijven ook met de instructies van een showrunner. De keuze om te werken met tv-makers is begrijpelijk gezien je een lang verhaal schrijft met de MCU, maar de MCU was groot geworden met “standalone” films, geschreven en geregisseerd door rasechte filmmakers. Dus ik heb mijn twijfels hoe dit zal ontrollen.
En dat is waarom ik uitkijk naar The Flash, want voor deze film hebben ze een uitstekende langspeelfilm-scenariste aangetrokken.