Site icon De FilmBlog

Geen tweede seizoen voor “Ms. Marvel”

Herinneren jullie de post hier op De FilmBlog over “Ms. Marvel”, de woke-serie van Bisha K. Ali in regie van Adil El Arbi en Bilall Fallah? De serie die van Rotten Tomatoes een 98% Fresh rating kreeg en geen kat had gezien, maar wel 265 critic reviews had (ondertussen 303 critic reviews) en 10’245 public reviews (intussen 10’753). Wel het ziet er naar uit dat er dan toch geen tweede seizoen zal komen, daar waar “Wednesday” met zijn magere 72% RT score en met zijn 94 critic reviews en 4’752 public reviews wel degelijk een tweede seizoen krijgt in 2023. Zou het kunnen dat mensen zat zijn van politiek correcte woke beleid en dat deze producties eigenlijk zo goed als niet (meer) verkopen ondanks de propaganda van Rotten Tomatoes en hun manipulatieve cijfers en rating-systeem?

Ik ga bekennen dat ik verrast was toen Arbi een paar maand geleden een vervolg op “Ms. Marvel” had zitten teasen en overal wel berichten alludeerden op een “Ms Marvel” vervolg. Ik had de serie gezien en vond deze eigenlijk niet bijzonder origineel. Het verhaal was vrij banaal en het acteerwerk was zelf van bedenkelijke kwaliteit. Dat is trouwens de reden waarom ik de RT cijfers in twijfel trok. Maar kijk, het is nog altijd mogelijk dat er een tweede seizoen komt, maar deze kans lijkt elke maand kleiner te worden. De reden hiervoor is dat pubers snel oud worden! Bekijk “Stranger Things”. Op een gegeven ogenblik groeien de jongens en meisjes gewoon uit hun “nerdy personages” en worden ze volwassenen. En zoiets kan heel snel gebeuren. Daarom werd er bij Disney initieel gedacht aan een back-to-back “Ms. Marvel” productie. Maar deze plannen lijken zich nu toch niet te gaan concretiseren.

Vorig jaar werd letterlijk de “Woke” serie afgevoerd na twee seizoenen en het ziet er naar uit dat ook de hoog gegrepen “Woke Broadway shows” zwaar floppen (cf. KPOP, Ain’t No Mo) en blijkbaar de verkeerde beslissingen hebben genomen in de nasleep van Covid. Meer nog, de reacties van de showrunners waren cringe en in plaats van de schuld bij hen te steken wezen ze de vinger naar het publiek “die nog niet klaar zou zijn voor dergelijke producties”. Op een gegeven moment hebben ze hun publiek schuldgevoelens willen geven en hem gesmeekt alsnog de shows te ondersteunen omdat ze nodig zijn, en dit met prijskortingen. Ook Phase 4 van de M-‘SHE’-U lijkt niet aan te slaan. Hun 200 miljoen dollar paradepaardje Eternals (2021) kon met zijn 400 miljoen dollar wereldwijd zelfs nog geen break-even verzekeren.

Ik heb niets tegen “minderheden” meer zichtbaarheid te geven of zelfs de positie van de vrouw te versterken – zoals Disney dat perfect deed met animaties als Momoa en Frozen, maar deze films hadden (1) een goed verhaal en (2) sterke karakters. En daar zou alles moeten rond draaien. Nu is alles politiek geworden in een wereld waar alles draait rond clicks en erkenning. We leven in een tijdperk waarin een talentvolle regisseur als Tim Burton voor racist wordt versleten op social media, met de steun van de NY Post, omdat hij “de zwarte acteurs” in zijn serie een gemene rol heeft gegeven. Dat “Wednesday” zelfs geen blank meisje was maar een latina, dat was uiteraard bijkomstig. Social media kan oproepen om iemand te cancellen, RT kan cijfers manipuleren en de NY Post kan artikels schrijven over hoe ‘racist’ iemand wel niet kan zijn, maar één ding kan je moeilijk gaan manipuleren; en dat zijn de INKOMSTEN! Op het einde van de rit moet iemand betalen, en diegene die het hardst roepen op social media zijn nu niet meteen diegene die deze rekening zullen vereffenen.

Exit mobile version