Ik ken maar weinige games waar het verhaal van zo een belang is als bij ‘God of War: Ragnarök’ (2022) in regie van Eric Williams. Dus ja, als je echt wil genieten van de game speel je best eerst ‘God of War’ (2018) om echt mee te zijn met de karakters, en ja het loont de moeite, want de game is toch wel één van de betere games van de laatste jaren.
Korte inhoud: Het spel begint als Fimbulwinter zijn einde nadert. Kratos en Atreus keren terug naar huis van een jachttocht – terwijl ze een hinderlaag van een wraakzuchtige Freya afweren – maar vinden hun wolf Fenrir in zijn laatste momenten. Nadat Fenrir sterft, verandert het verdriet van Atreus hem in een beer door zijn nog steeds ongecontroleerde reuzenmagie, waarbij hij kort tegen zijn vader vecht voordat hij weer bij zinnen komt. Kort daarna arriveert Thor bij hun huis – waarmee hij een visioen vervult dat Atreus aan het einde van het vorige spel had – en hij wordt vergezeld door Odin, die voorstelt om de familie van Kratos met rust te laten als Atreus zijn geheime zoektocht naar Týr staakt. Kratos weigert en duelleert Thor tot een patstelling, maar Odin vertelt Atreus dat hij Kratos met rust zal laten als de eerste naar Asgard komt. Met de hulp van de Huldra Brothers zoeken Kratos, Atreus en Mímir hun toevlucht in Sindri’s huis op de takken van de Wereldboom, Yggdrasil, in het rijk tussen rijken. Vechtend tegen zowel de Elfen als het hernieuwde pacifisme van Týr, leren ze van een alternatieve profetie voor Ragnarök – één waarin alleen Asgard wordt vernietigd, maar alle andere rijken overleven onder een nieuwe kampioen, vermoedelijk Atreus die zijn alternatieve naam Loki gebruikt.
God of War Ragnarök heeft zijn recept nog verbeterd en wat inspiratie gezocht in de wereld van de Marvel Cinematic Universe. Mocht dit geen game zijn zou je denken dat Kevin Feige het had geproduceerd, met zijn bij uitstek herkenbare verhaallijnen en helden die voor moeilijke dilemma’s staan. Maar ook vrienden die plots rivalen worden, relaties die bloeien, geliefde personages die sterven, en ga zomaar door. Zelfs het gebruik van humor gemend met actie is iets wat ze hebben geleerd van de MCU.
Uiteraard is er ook wat gameplay en je kan jouw machtsfantasieën verwezenlijken met stoere gevechten in epische Noorse decors. Net als de vorige game bouwt ‘Ragnarök’ zichzelf rond een centrale hub – een gezellige boomhut waar Kratos, Atreus en Mimir hun thuisbasis hebben. De gameplay is ook vrijwel hetzelfde: ze verkennen verschillende rijken, banen zich een weg door vijandige locals en lossen periodieke puzzels op. Kratos heeft zijn beide kenmerkende wapens, samen met nieuw speelgoed dat gaandeweg opduikt, zoals een handig amulet dat je een verscheidenheid aan bouwopties geeft; Atreus heeft zijn eigen vaardighedenboom, samen met grotendeels cosmetische bepantsering en beperkte boog-upgrades. Er zijn alle gebruikelijke kenmerken van modern spelontwerp: schatkisten, minibazen en een takenpakket om je een weg te banen door gesloten poorten. Kratos heeft nog steeds geen speciale springknop, maar ik heb ermee leren leven.
© Sony Interactive Entertainment
‘Ragnarök’ laat je ook, voor beperkte periodes, proeven van verschillende speelcombinaties van personages en hoe deze samenwerken. Atreus heeft extreem sterke synergieën met een nieuw personage dat ik hier niet zal verklappen en wanneer een sterkere, iets wijzere Atreus herenigd wordt met zijn vader, voelt het bijna oneerlijk om hem terug te degraderen naar een sidekick-rol. Maar dat is de kracht van de ouderlijke blik. Het is logisch dat Atreus zich in de buurt van zijn vader afremt totdat moeilijke omstandigheden om verschrikkelijke acties vragen. De allerlaatste akte van het spel, waarin alles samenkomt en teruggaat tot Kratos’ verleden en status als god, voelde als een bitterzoete triomf voor zowel vader als zoon.
De game is geen grote revolutie op de eerste game en dat hoeft ook niet. Het levert dezelfde aangename voldoening op die ik kreeg als bij het spelen van het eerste game. En zoals gezegd voelt deze net iets meer aan als een filmsequel geheel in Marvel sfeer. De game heeft bij momenten problemen met de opbouw en het ritme, is er ook iets vertrouwelijks. Het verhaal en de vele gevechten hebben een vergelijkbare diepte omdat ze zo gemakkelijk in en uit elkaar verweven zijn. Het voelt zo natuurlijk aan dat de overgang van gameplay naar verhaal soms bijna onherkenbaar is. ‘God of War Ragnarok’ is een reis door al zijn functies, en de game is er des te beter door. ‘God of War Ragnarök’ is uit sinds 10 november 2022. Nog een bijkomend weetje, is één van de eerste videogames die zo’n uitgebreide mogelijkheden heeft om de gameplay aan te passen voor mensen met beperkingen, zie deze video.
Review God of War Ragnarok (2022)
Recensie door Filip op 24 november 2022
Het is een waardige voortzetting van (en afsluiting van) God of War uit 2018, inderdaad een beetje voortbouwend op die toch al sterke basis. Nieuwe tools en een grotere verscheidenheid aan vijanden en de uitgebreide omgevingen en cast geven dit vervolg de epische reikwijdte die het verhaal vereist. Maar het kloppende hart van het spel blijft voor mij de karakters!
zalig game, en je speelt inderdaad best eerst de vorige game want het verhaal loopt wel verder.
Ik ben het jaar begonnen met een 10/10 voor Elden Ring en sluit het af met een 10/10 voor Ragnarok. Beste gamejaar sinds 2013 met GTA 5 en Last of Us!
Solide game maar ik kan niet zien dat Elden Ring de volgende Awards voor Beste Game van 2022 niet wint en ik ben niet eens een fan van From Software. Het game veroverde gewoon de videogamegemeenschap zoals dat gebeurde met Witcher 3 en Skyrim. Je kunt die hype gewoon niet verslaan.