‘Call of Duty: Modern Warfare 2’ (2022) is de nieuwste jaarlijkse editie van Activision’s mega-populaire first-person-shooter-franchise. De game is dit jaar ontwikkeld door Infinity Ward en dient als een direct vervolg op de reboot van 2019. De bemanning van Task Force 141 is terug, inclusief fanfavorieten als SAS Captain John Price en luitenant Simon “Ghost” Riley. Deze keer worden ze vergezeld door nieuwe gezichten, zoals kolonel Alejandro Vargas van de Mexicaanse Special Forces, samen met sergeant-majoor Rodolfo Parra, terwijl ze de wereld rond reizen om een samenzwering te stoppen waarbij een Iraanse Quds Force-officier, Mexicaanse kartels en enkele gestolen raketten betrokken zijn die mogelijk kunnen worden gericht op Amerikaanse bodem. De game werd geregisseerd door Jeffrey Keith Negus. Na 3 dagen heeft de game al 800 miljoen dollar opgebracht en is bijgevolg ook de best verkochte CoD game ooit.
Naast de singleplayer-campagne biedt Call of Duty: Modern Warfare 2 een flinke dosis nieuwe competitieve multiplayer-functies, van Prisoner Rescue tot modi die zelfs het perspectief van een derde persoon mogelijk maken. Spelers die willen genieten van online coöp met vrienden, zullen ook blij zijn met de terugkeer van Special Ops. En de game lost de hoge verwachtingen volledig in. De openingsmissie getiteld “Strike” begint al indrukwekkend met een illegale wapenhandel. Na het plaatsen van een marker op een Iraanse generaal, krijgen spelers de controle over een raketaanval die dient als tutorial over camerabewegingen. Het besturen van de raket voelt echter nog steeds als een opwindend moment dat alleen maar beter wordt gedurende de acht tot tien uur durende singleplayer-campagne. En inhoudelijk zitten de makers er ook niet naast gezien er een tijd geleden effectief een aanslag is geweest op een Iraanse generaal.
De volgende missie, “Kill or Capture”, is waar de campagne echt van start gaat. Deze missie voelt aan als een sierlijke evolutie op de gespannen nachtvisie sequentie in ‘Clean House’ in de Modern Warfare-reboot van 2019. Spelers verdedigen een neergehaalde helikopter terwijl ze proberen de primaire antagonist Hassan Zyani op te sporen. Het zet de toon voor hoe dynamisch de missies worden tijdens de campagne voor single-speler, terwijl spelers de neergestorte helikopter verdedigen en gebouwen vegen.
Voor het eerst in de serie kunnen spelers een voertuig besturen en tegelijkertijd uit het raam leunen om vijanden neer te schieten. Wanneer auto’s bijna worden vernietigd, is er een functie waarmee spelers voertuigen in de buurt kunnen kapen die vergelijkbaar zijn met met de recente ‘Far Cry’ (2021) game. “Prison Break” is dan weer een leuke missie waarin je kan spelen via verschillende perspectieven van de verschillende teamleden, waarbij Task Force 141 samen een gevangengenomen kolonel Alejandro Vargas moet zien te redden. Zodra hij is bevrijd, maakt de game een slimme callback naar Modern Warfare 2019’s “The Embassy” -missie waarin spelers Vargas besturen via beveiligingscamera’s
De actie in Call of Duty: Modern Warfare 2 is heftig en de adrenaline ligt een stuk hoger dan zijn voorganger. De game doet een gedurfde poging om niet alleen de inzet te verhogen, maar introduceert ook enkele nieuwe concepten via “Recon by Fire”. Tegen de tijd dat spelers de vrij grote basis van operaties bereiken, zijn er talloze manieren om missiedoelen te benaderen op een manier die fris aanvoelt voor de serie. Er is ook een knipoog naar ‘The Last of Us’ met de introductie van een crafting-systeem om geïmproviseerde wapens te maken. Het is een belangrijk onderdeel van opvallende missies zoals “Alone”, dat fenomenaal werk doet om spelers een ruggensteun te geven.
© 2022 Activision
De multiplayer van Call of Duty dient als het vlees dat ervoor zorgt dat spelers terugkomen zodra de campagne voor één speler voorbij is. Naast Team Deathmatch en Domination zijn er een aantal echt opwindende nieuwe toevoegingen. Deze omvatten modi die uitsluitend gebruikmaken van het perspectief van een derde persoon, wat nieuw is voor de franchise – net als een soort Capture the Flag, maar met een echt niet-speelbaar personage. Ongeacht welke modus je kiest, multiplayer-matches en de maps zijn van een uitstekend niveau.
Er zijn ook tal van aanpassingsmogelijkheden voor zowel speelbare operators als wapens via de vernieuwde Gunsmith. Net als eerdere moderne Call of Duty-spellen, verbetert elke wedstrijd het rangniveau van het personage en het wapen dat tijdens de wedstrijd wordt gebruikt. Buiten verschillende vuurwapenaanpassingen die spelers kunnen verdienen, kan het nivelleren ervan leiden tot het verkrijgen van nieuwe wapens. Spelers die concurrentie willen vermijden, zullen genieten van Spec Ops als coöp-uitbreiding van de singleplayer-campagne van Call of Duty. Bij sommige missies stelen spelers informatie of elimineren ze doelen met dynamisch veranderende doelen. Er is geen betere sensatie dan het coördineren van aanvallen op vijanden back-to-back als missiedoelen zijn voltooid.
De game is uit sinds 28 oktober 2022 voor PlayStation 4/5, Xbox One/Series X|S en PC, en we hebben deze op Playstation 5 getest. Modern Warfare 2 is een geslaagde editie die de wat matte inzendingen zoals ‘Black Ops Cold War’ (2020) en ‘Vanguard’ (2021) doet vergeten. De nieuwe Warzone 2.0 wordt op 16 november gelanceerd, samen met Season One van Modern Warfare II, en breidt het Modern Warfare-universum uit met een gloednieuwe map, Al Mazrah, en een enorme hoeveelheid nieuwe gameplay-ervaringen, waaronder een nieuwe Gulag, geavanceerde gevechten op zee en DMZ, Call of Duty’s gloednieuwe extractiemodus.
Review Call of Duty: Modern Warfare 2 (2022)
Recensie door Filip op 3 november 2022
Ik heb een paar uur gespeeld en het is geweldig. Dit voorafgaan door te zeggen dat ik een crash heb gehad in een pre-game lobby, maar verder voldeed het volledig aan mijn verwachtingen. Wapensmid is beter dan ooit, wapens voelen goed en pittig aan, en het algehele kaartontwerp is veel beter dan deze uit 2019. Het enige minpuntje op de kaart vind ik de grenskaart persoonlijk, maar veel anderen lijken het leuk te vinden. TTK voelt deze keer perfect aan en de game is ook een pak sneller dan de vorige editie.
Het nieuwe perk-systeem vond ik minder leuk. Ghost is bijvoorbeeld 2/3 van de weg door de wedstrijd ontgrendeld, maar UAV’s zijn bijna eindeloos lijkt het.
Verwacht ook bugs en ik denk dat we de komende weken dus veel updates zullen hebben. Onvoltooid zou niet het beste woord zijn, maar alsof het er nog niet allemaal is of alsof het leek dat de makers een deadline hadden. In het oog springende voorbeelden zijn de bios van operators die helemaal niet voorbij een bepaald punt scrollen (hoewel er meer te lezen is) en de bio van een operator die zegt dat ze met SpecGru werken … ondanks dat ze in de Kortac-factie zitten. 🤨 Persoonlijk vind ik het niet erg aangezien veel van de “nog niet helemaal klaar maar dichtbij genoeg” elementen aanvullend zijn, maar dat zijn zowat mijn bemerkingen.
Multiplayer vind ik goed, maar de customization lijkt tot nu toe een beetje verwarrend en ik vind het niet leuk hoe snel de TTK is. Als je na een week of twee genoeg hebt van CAD, is het misschien niet de moeite waard omdat er niets wezenlijks is veranderd. Ben je een CAD fan dan ga je hier wel plezier aan beleven.
COD multiplayer is leuk de eerste week na zijn release, nadien is het een camping fest met sniperkills in alle uithoeken van de map. Het enige wat je kan doen is die UAV’s blijven neerschieten met je rocketlauncher.
Als iemand die elke COD-mp voor een behoorlijke tijd heeft gespeeld, vind ik het nieuwe ontgrendelingssysteem voor atachments absoluut afschuwelijk en zelfs een stap terug op datgene waar ze mee bezig waren.