Lightyear (2022), een spin-off verhaal dat zich afspeelt in Pixar’s “Toy Story”-universum, wou na de teleurstellende bioscoopflop Onward (2020) omwille van Covid, opnieuw scoren, maar hun openingsweekend was nu niet meteen een homerun. De film bracht slechts 55 miljoen dollar op in een wijde Amerikaanse weekend-release (4’255 bioscopen).
Het familiepubliek, zowat de belangrijkste doelgroep van de film, is sinds het begin van de pandemie niet meer volledig in de bioscoop teruggekeerd. En die terugval is teleurstellend voor een merk dat zo herkenbaar is als Pixar. Het is vooral problematisch omdat Lightyear 200 miljoen dollar heeft gekost om te produceren en tientallen miljoenen meer om op de markt te brengen. De film heeft een slordige 400 miljoen nodig wereldwijd voor een break-even en daar zijn we nog ver vandaan. Disney had toch zeker de hoop om meer dan 70 miljoen op te halen, maar dit werd gedwarsboomd door de toegenomen concurrentie van Universal’s kolos Jurassic World Dominion (2022) en Paramount’s hoogvliegende Top Gun: Maverick (2022). Blijkbaar was er niet zoveel interesse in een “origin story” van een personage uit Toy Story. Het verhaal was ook niet meteen duidelijk in de trailer.
Pixar was normaal de koning van de box-office, maar ofwel zullen zich moeten herpakken met hun opkomende Elemental (2023) ofwel zullen ze hun productiebudgetten moeten herzien. Wereldwijd heeft Lightyear vandaag zowat 84 miljoen dollar opgehaald. Maverick staat op 887 miljoen dollar en Dominion op 623 miljoen – wat voor deze film ook een val van 60% betekent en dus ook de zwakst scorende film van de 3 Jurassic World films. De 4de plaats wordt nog steeds bezet door Marvel/Disney met hun Doctor Strange in the Multiverse of Madness met 943 miljoen dollar. Het is dus duidelijk dat bioscopen nog steeds een impact hebben en de streamingsdiensten het roer niet hebben kunnen keren.
Deze week komt Elvis (2022) in de zalen, benieuwd of regisseur Baz Luhrmann Jurassic World én Top Gun wél van hun troon zal kunnen stoten.