In onze review van Black Widow (2021) hadden we al laten vallen dat actrice Scarlett Johansson rijkelijk was vergoed met een salaris van 20 miljoen dollar en 6% van de winsten indien de film meer dan 900 miljoen dollar ophaalt tijdens zijn release. Avengers: Endgame (2019) met Scarlett heeft zo’n 2,8 miljard dollar opgebracht, dus een mens kan al eens wegdromen.
Maar we zitten in Covid-tijden en de bioscopen werken nog vaak met beperkte bezetting. Komt daar nog bij dat elke studio zijn eigen streamingsdienst heeft opgestart. En dit was nu ook meteen de reden waarom Scarlett naar de rechter is gestapt omwille van contractbreuk door Disney. Gezien Disney haar een % had voorgesteld op de winst wanneer de film een bepaalde grens zou bereiken is die grens defacto onhaalbaar wanneer je de film simultaan in de bioscoop en op streaming uitbrengt. En dit wist Disney maar al te goed. Universal’s paradepaardje F9 (2021) haalde wereldwijd maar 624 miljoen dollar op en dat nadat hun vorige film The Fate of the Furious (2017) nog 1,2 miljard kon ophalen. En F9 kwam wel degelijk eerst uit in bioscopen (25 juni) en pas een maand later via streaming (30 juli) op Amazon Prime.
Dus ja, ik vind dat Disney haar wel een beetje om de tuin heeft geleid met haar contract. Dit hebben gezegd een salaris van 20 miljoen dollar salaris voor een filmrol in een Covid-jaar kan je moeilijk een aalmoes noemen. Ik denk zelfs dat Scarlett hiermee tot één van de best betaalde actrices is in Hollywood en nu een rechtszaak beginnen tegen een studio die haar carrière een serieuze boost heeft gegeven (vooral op financieel vlak) is misschien wel wat zuur voor de studio en ik denk dat ze hiermee wel een kruis kan zetten op de Black Widow sequel. Ook al denk ik nu dat er helemaal geen plannen waren voor een sequel met Scarlett, gezien: 1. de film is eigenlijk niet zo sterk, 2. in de film wordt snel overgegaan naar de dood van Scarlett na de Endgame film en 3. waarom zou je als actrice een rechtszaak beginnen tegen een studio als je weet dat je binnenkort met hen een nieuw project begint?
In een vurige reactie liet Disney het volgende optekenen via Variety: “Deze rechtszaak heeft geen enkele verdienste. Het is vooral triest en verontrustend door de harteloze minachting voor de gruwelijke en langdurige wereldwijde effecten van de COVID-19-pandemie.”
Black Widow staat na 3 weken op 319 miljoen dollar en ik vermoed at het niet hoger zal klimmen dan 600 miljoen dollar wanneer de cijfers van de Chinese markt bekend zullen worden…ALS ze ooit bekend zullen worden want China heeft alsnog geen releasedatum bekend gemaakt voor de Marvel film. En dit is bijzonder vreemd gezien de markt echt wel open zou staan voor een dergelijke film. China zet wel haar eigen films in de spotlight en heeft met zijn drama-komedie Hi, Mom (2021) (Ni hao, Li Huan Ying) zomaar eventjes 822 miljoen dollar opgehaald enkel en alleen in China. En dit voor een film die nog geen 60 miljoen dollar heeft gekost. Dit is ongezien. In de rest van de wereld denk ik dat Black Widow aan het einde van zijn latijn is. Ondanks de “fresh rating” op Rotten Tomatoes (die met de dag minder betrouwbaar wordt) krijgen we nu zelfs acteurs als Stephen Dorff die openlijk de film vergelijken met vuilnis en beschaamd zijn in de plaats van Scarlett om hierin te spelen.
Maar ja het is China en ik weet niet in hoeverre deze cijfers betrouwbaar zijn. Dit zou meteen ook de 2de grootste Chinese recette na de actiefilm Wolf Warrior 2 (2017), met ondermeer Frank Grillo, die 847 miljoen kon ophalen. Wij hadden in Europa de grootste cinema-producties (Vooral veel Duitse, Italiaanse en Franse producties) tot WOII alles aan diggelen sloeg en de Amerikanen hebben overgenomen. De ene zijn dood is de andere zijn brood en wie weet denkt China er nu ook zo over nadat ze een virus per ongeluk hebben laten ontsnappen uit uit een Corona-onderzoekscentra in Wuhan, en nu vooral de rest van de wereld de dupe is geworden. Eigenlijk zouden de studio’s eindelijk eens werk moeten maken van een gegarandeerde release op dezelfde dag, overal ter wereld. Dat zou denk ik niet alleen de studio’s ten goede komen, het zou het illegaal downloaden drastisch verminderen én het publiek zou ook sneller de nieuwe films kunnen zien.