No Sudden Move (2021) ***½ recensie

Er is ooit een periode geweest waarin Steven Soderbergh zijn rug naar de bioscoopfilms zou draaien, en zich bezig houden met andere zaken zoals tv-series (en met succes overigens). Maar eigenlijk is het business as usual geworden. Zijn nieuwste film is een misdaadverhaal – die regelrecht uit de Fargo-serie had kunnen komen – genaamd No Sudden Move (2021), geschreven door Ed Solomon. De tagline van de film luidt: “Trust is a setup.”

Korte inhoud: In het Detroit van de jaren vijftig wordt gangster Curt Goynes (Don Cheadle), die geld nodig heeft om de stad te verlaten, gerekruteerd om een gezin te bedreigen als onderdeel van een chantageplan, samen met gangsters Ronald (Benicio Del Toro) en Charley (Kieran Culkin). De recruiter, Doug Jones (Brendan Fraser), stuurt ze naar het huis van een accountant, Matt (David Harbour), waar ze de familie moeten gijzelen terwijl ze Matt naar het kantoor sturen waar hij werkt, om een document uit de kluis van zijn baas te halen. Maar de baas is niet zomaar van plan om de eisen van zijn werknemer in te willigen.

Films plaatsen personages regelmatig in wanhopige situaties van leven of dood, maar zelden zien we ze zich echt wanhopig gedragen – met uitzondering misschien van de Coen Brothers films. Deze film steekt el zijn energie in de wanhoop en alle mogelijke gevolgen, met hilarische en verontrustende scènes. En dit mogen zien met deze uitstekende ensemblecast is een plezier om te beleven. Het is niet Soderbergh’s beste film, en het duurt met zijn bijna twee uur lange duurtijd wel wat lang voor het uiteindelijk simpele verhaaltje. Ja er zijn dode momenten en misschien kon dit script wel een re-write gebruiken.

Het scenario van Solomon raakt ook een soci-economische snaar, en dit via een MacGuffin. Wanneer de inhoud van het document onthuld wordt, krijgen we een beeld van bedrijfsbedrog uit die tijd, en de diefstal van eigendom van Afro-Amerikaanse huiseigenaren. Je moet wel goed opletten wat de film heeft wel een hoog tempo.


© HBO Max

De afleiding is groot, zeker wanneer Soderbergh ook nog eens gaat experimenteren met filmlezen en onconventionele camerahoeken. Dit is tevens eigen aan de filmmaker die graag zijn eigen films in beeld wil zetten, ook al is dat niet altijd met dankbaarheid onthaald door zijn publiek. In een merkwaardig shot plaatst hij Cheadle uiterst links in het frame en een andere acteur in het midden, waardoor een fysieke ongelijkheid tussen hen ontstaat die zo dramatisch is dat ze net zo goed in een andere kamer kunnen staan. Er is geen directe reden om op deze manier de nadruk te leggen op deze vertekening, zowel conceptueel als thematisch, maar we worden ermee als kijker geconfronteerd. En misschien zal dit bij bepaalde mensen een welbepaalde emotie opwekken. Spijtig genoeg was dat niet het geval bij mij.

De film is ondertussen te zien sinds op Streamz en HBO Max.


Review No Sudden Move (2021)
Recensie door op

Beoordeling: 3.5 / 5

rating

*** No Sudden Move trailer ***


2 Comments

  1. Patrick

    Vooral saai, ik had hier echt wel meer van verwacht.

    Reply
  2. Brun

    Het was een goede film. Moeilijk te volgen voor de eerste helft omdat ik werd afgeleid door het zware gebruik van fisheye-lenzen. Dit trok echt op de ballen en bracht me vaak uit het verhaal. Ik kon niet stoppen met naar hoeken te kijken en me af te vragen of ze zo gebogen waren als ik dacht dat ze waren. Ik weet niet zeker wat het nut is om die lens te gebruiken, behalve om gewoon te laten voelen dat hij ook achter de camera zat. De tweede helft was gewoon moeilijk te volgen vanwege de overvloed aan plotwendingen en het gebrek aan karakteropbouw. Sommige dialogen waren moeilijk te begrijpen.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *