Zalig nieuws voor de gamers, fans van flight games en Star Wars geeks, want het nieuwe Star Wars game van Electronic Arts en Lucasfilm is echt wel een leuke verrassing. “Star Wars: Squadrons” (2020) is een meeslepende first-person ervaring met ruimteluchtgevechten in het geliefde Star Wars-universum. Het bevat spannende 5v5-multiplayer-luchtgevechten, monumentale vlootgevechten en een origineel verhaal dat zich afspeelt tijdens de laatste dagen van het Galactic Empire en de opkomst van de New Republic na de gebeurtenissen in Star Wars: Return of the Jedi (1983). Het spel werd uitgebracht op 2 oktober 2020 voor PlayStation 4, Xbox One, PC via Origin, Steam en Epic Games Store, en kan worden gespeeld via Virtual Reality (VR) op PlayStation 4 en PC met ondersteuning voor crossplay. En als er nu één game is die jullie moeten spelen met een VR bril, dan is het toch wel dit game!
“We hebben dit spel gemaakt voor alle Star Wars-fans die er ooit van hebben gedroomd om in hun favoriete starfighter door het heelal te vliegen”, aldus Ian Frazier, Creative Director, Motive Studios. “Via de samenwerking tussen de teams bij Motive en Lucasfilm hebben we een realistische starfighter-ervaring kunnen creëren met een authentieke verhaallijn, die Star Wars-fans uitnodigt om onontdekte uithoeken van het heelal in hun eigen schip te verkennen. We vinden het fantastisch om dit volgende week allemaal in actie te laten zien tijdens EA Play Live.”
In Star Wars: Squadrons kruipen spelers in de huid van starfighter-piloten en stappen ze in de cockpits van iconische starfighters van zowel de New Republic- als Imperial-vloten. Ze plannen de gevechten met hun squadron in de instructieruimte voordat ze opstijgen naar de ruimtegevechten in het heelal. In Fleet Battles doen spelers mee aan strategische 5v5-multiplayer-ruimtegevechten om het vlaggenschip van de tegenstander te slopen, en in Dogfights voelen ze de adrenaline van first-person multiplayer-gevechten terwijl ze samen met hun squadron zo veel mogelijk tegenstanders verslaan. Piloten zegevieren als team, stemmen ondertussen de samenstelling van hun squadrons af op hun speelstijlen, vermorzelen hun tegenstanders en volbrengen missiedoelen op bekende en gloednieuwe locaties, inclusief de gasreus van Yavin Prime en de verscheurde maan Galitan.
Star Wars: Squadrons biedt rijke cosmetische opties en aanpassingsmogelijkheden voor gameplay middels beloningen en bonussen die je enkel vrij kunt spelen door de game te spelen. Als spelers promotie maken, verdienen ze componenten zoals wapens, rompen, motoren en schilden; dit naast cosmetische items waarmee ze hun cockpit, het exterieur van hun schip en het uiterlijk van hun piloot kunnen aanpassen. Daarnaast kunnen spelers een squad vormen met hun vrienden en tegen anderen spelen, ongeacht het platform, omdat er ondersteuning wordt geboden voor crossplay op de PlayStation 4, Xbox One, PC en VR.
© EA Belgium / LucasFilm
Star Wars: Squadrons bevat tevens een singleplayer-verhaal dat de gebeurtenissen na de Battle of Endor tot leven brengt als de Rebel Alliance de Death Star II heeft vernietigd. Tijdens het verhaal leren spelers wat het betekent om piloot te zijn terwijl ze beurtelings strijden vanuit het perspectief van twee configureerbare piloten: één dient in het heldhaftige Vanguard Squadron van de New Republic, terwijl de andere vecht voor het angstaanjagende Titan Squadron van de Galactic Empire. Het authentieke verhaal bevat een diverse cast, originele personages en een aantal cameo’s van bekende gezichten uit het Star Wars-universum.
De verhaalmodus is leuk. Het is netjes, maar het werkt allemaal zoooo langzaam. Gelukkig is het een uitdaging en is het verhaal dat zich ontvouwt leuk om te volgen. De game is prachtig. De eerste keer dat die cockpit open ging, deed ik een dansje met het besef dat ik praktisch in het Star Wars-universum was. Zo mooi. mijn grootste frustratie was het online aspect. Het spel duurt gewoon te lang om wedstrijden te organiseren en te lang om te beginnen. Dit is typerend voor EA.
Het dieptepunt is de CROSSPLAY. Het duurt niet lang voordat je je realiseert dat je bij het gebruik van een console zoals een PS4 of XBox geen spelers op pc mag neerschieten. Je kunt je lasers afvuren totdat je geen energie meer hebt, raketten afvuren en zelfs tegen vijandelijke schepen botsen, maar als ze op een pc spelen, tokkelen ze gewoon ongedeerd door het universum terwijl consolegamers keer op keer exploderen. Het ergste van alles is dat als je CROSSPLAY uitschakelt zodat je beperkt bent tot alleen medeconsole-gamers, de eerder genoemde systeem die de matches creëert, je simpelweg niet koppelt aan andere spelers. PC-gamers hebben technische voordelen zoals speciale joysticks, roerpedalen, snellere machines en HOTAS-controllers om het voordeel te behalen, maar ze hebben ook de mogelijkheid om te hacken en zichzelf onkwetsbaar te maken. De meesten beweren dat EA het hacken heeft geëlimineerd, maar nadat je 10 solide seconden lasers in een pc-speler hebt gepompt en er niet eens een hint van schade is opgetreden, weet je dat je tegen een hacker speelt. Een snelle zoektocht op internet zal talloze hackgidsen voor pc-spelers onthullen.
Je hebt dus de mogelijkheid om helemaal geen multiplayer te spelen of gewoon vast te houden aan de verhaalmodus. Er is gewoon geen manier om te genieten van de CROSSPLAY-wedstrijden die deze game creëert. Het is frustrerend en irritant. EA heeft absoluut prachtige visuele games gemaakt in het Star Wars-genre, maar deze heeft niet de speelbaarheid om het mooie uiterlijk bij te houden. Het spel geeft je ongeveer 7 dagen solide spelervaring voordat je het op de plank legt en het voor altijd vergeet. Dit game zal zeer snel verschijnen bij verkopers van tweedehands games.
Star Wars: Squadrons is vanaf 2 oktober 2020 verkrijgbaar in de (digitale) winkel voor €39,99. Geniet ondertussen van deze cinematic trailer.
Review Star Wars: Squadrons (2020)
Recensie door Filip op 16 september 2020
Ik vind het wel grappig alsof ze een verhaal hebben. Fallen Order was een geweldig game, dit lijkt meer op een bonus level verbonden aan Fallen Order.
Na te hebben genoten van Star Wars Jedi Fallen Order, had ik hoge verwachtingen van de volgende Star Wars game. Eerlijk gezegd waren de vliegmissies in de solo-campagne van Battlefront 2 superieur. 20 jaar terugkerend naar Rogue Squadron – dat was beter!
Het spel is buggy. En ik vermoed dat er nog heel wat patches zullen volgen, maar de bediening is echt niet goed. Ik snap zelfs niet het nut om de richting van een vliegtuig met twee knoppen te moeten bedienen. In een cockpit heb je één stuur of knuppel waarmee je naar boven, naar beneden of links en rechts kan gaan. Ook de snelheidsregeling zit volledig verkeerd. Het voelt allemaal niet intuïtief aan.