We zijn bijna door ons lijstje met “films met virussen die we nog moeten bespreken”, maar deze The Crazies (2010) moest daar zeker bij. De film is een remake van George A. Romero’s versie uit 1973, en het resultaat is al even bloederig als het origineel. Breck Eisner (Sahara, The Last Witch Hunter) regisseert de film en de hoofdrollen worden vertolkt door Timothy Olyphant, Danielle Panabaker, Joe Anderson en Radha Mitchell.
Korte inhoud: De bewoners van een klein plaatsje in Kansas krijgen te maken met een vervuiling van hun watervoorziening. Het water blijkt te zijn besmet door een mysterieus gif, dat is vrijgekomen na een vliegtuigcrash vlakbij het plaatsje. Beetje bij beetje beginnen de inwoners gestoord te worden…
Het opmerkelijke aan deze prent is dat Breck Eisner niet voluit voor de gore is gegaan maar ook tijd heeft gemaakt voor drama en verrassend sterke fotografie, afkomstig van één van de meest talentvolle Belgische Directors of Photography, Maxime Alexandre. Iets wat hij wou herhalen met The Last Witch Hunter (2015) met Vin Diesel, maar dat was blijkbaar niet voldoende om hiermee ook een goede film te maken. Witch Hunter maakte een verlies van een slordige 60 miljoen dollar en zo kwam er een einde aan zijn langspeelfilm carrière en maakte hij in 5 jaar tijd een handvol tv-afleveringen. Eigenlijk een bizarre situatie als je weet dat er heel wat crappy regisseurs zijn die sequels inblikken zonder enige toegevoegde waarde op de originele film, veel geld maken en zo films blijven maken. Breck Eisner had een eigen filmstijl, maar misschien net niet het gepaste temperament/karakter om te overleven in Hollywood.
De film verspilt geen tijd op uit te pakken met een eerste uitbraak van waanzin en portretteert vervolgens op een huiveringwekkende manier hoe het sociale weefsel van de stad met halsbrekende snelheid wordt vernietigd. Er is een overvloed aan enge momenten, inventieve gore en zelfs een pikant laagje zwarte humor (Het begint trouwens al met de muziek van Johnny Cash “We’ll Meet Again”). Sommige momenten zijn zo intens spannend dat de tijd praktisch stil lijkt te staan, en normaal heb ik een hekel aan Timothy Olyphant, maar hier vond ik hem uitstekend. Ook Radha Mitchell bracht een degelijke vertolking en haar relatie met het personage van Olyphant is geloofwaardig en voelbaar. De rest van de castleden deden wat ze moesten doen.
Verdere onheilspellende momenten komen van de hoofdpersonages die er nooit helemaal zeker van zijn of ze allemaal geïnfecteerd zijn of niet, wat leidt tot een aantal echt emotionele scènes. De speciale effecten zijn niet altijd van niveau en de muziek van Mark Isham is bij momenten weinig subtiel, maar over het algemeen is het een geslaagde horrorfilm die de noodzaak inziet om karakters toch ietwat uit te werken alvorens ze naar de slachtbank te sturen. Het is een film die zowel de horrorfan kan plezieren als het mainstream publiek.
Het script heeft verschillende re-writes gehad. Ray Wright (Case 39) en Scott Kosar die eerder het scenario schreven voor de The Amityville Horror (2005) en The Texas Chainsaw Massacre (2003) remakes zijn uiteindelijk op post gebleven.
Foto’s door Saeed Adyani © 2010 Overture Films
Uiteraard is er toch zo een déja-vu gevoel bij het zien van de film. Deze prent sluit enorm goed aan bij 28 Days Later, The Hills Have Eyes en 30 Days of Night. Toch heeft de regisseur alles vrij ‘old school’ gehouden en trouw gebleven aan het bron-materiaal, wat op zich toch toe te juichen is. Voor zover het gaat over horror-remakes hebben we vooral af te rekenen met fletse afkooksels van het origineel. Deze film overtreft dit de meeste van hen met een intelligente, spannende en competente narratie. De film heeft 20 miljoen dollar gekost en dat geld kwam deels uit de Verenigde Arabische Emiraten, ook al is er niet meteen een link. Ook Contagion (2011) werd gefinancierd door de oliestaat, dus misschien hebben ze ginder wel iets met virussen. Kan een tip zijn voor filmmakers met een idee voor een COVID19-film en nog geld zoeken.
De Blu-ray van The Crazies is uitgekomen op 29 juni 2010 en heeft zowel de audio-commentaar van de regisseur over de gehele film, als behind-the-scenes filmpjes, een ode aan George A. Romero en nog wat clipjes over de visuele effecten.
Review The Crazies (2010)
Recensie door Dave op 22 juni 2020
Ik ben curieus of de regisseur met dit genre overweg kan. Sahara was in ieder geval een irritante popcornfilm. De trailer krijgt voordeel van de twijfel, ziet er allemaal best aardig uit.
Erg goede trailer, ben benieuwd.