En met ‘indrukwekkende’ bedoel ik vooral de visuals, want voor de rest zijn er hier veel kanttekeningen bij te maken. Er is één gouden regel die filmproducties beter in acht moeten houden, en dat is om met één Engelsetalige titel te werken voor internationale distributies. Deze The Blackout (2019) werd eerder de wereld ingestuurd als The Outpost en op Imdb staat hij bekend als Avanpost. Komt daar nog bij dat “The Outpost” eigenlijk al de titel is van een recente tv-serie. Dus vrees ik een beetje – zeker in coronatijden – dat deze prent zijn publiek niet meteen zal vinden.
Korte inhoud: Geen meteorieten raakten de aarde, geen terroristen brachten de wereld in gevaar, er was geen atoomoorlog, maar er ging iets mis. Het contact tussen de meeste steden op aarde is verbroken. Een klein ringachtig gebied in Oost-Europa heeft nog steeds elektriciteit, en misschien wordt er zelfs leven gerapporteerd vanuit de ruimte. Wat de strijdkrachten buiten de Ring vinden, is schokkend. Overal liggen dode lijken: in winkels, in auto’s, op wegen, in ziekenhuizen en treinstations. Wie of wat vernietigt al het leven op aarde? Hoe lang zal de laatste buitenpost van de mensheid overleven?
24 dagen voor de gebeurtenissen van de “proloog” begint de militair Oleg (Aleksey Chadov) een relatie met Alena in een restaurant, waarna ze naar huis gaan in Oleg. Plotseling wordt de hele wereld, behalve het gebied rond Moskou, een deel van Wit-Rusland, Oekraïne en Finland, in duisternis gehuld. Het lot van miljoenen mensen is onbekend. De communicatie verbrak het grootste deel van de aarde en slechts een klein aantal mensen in de ‘levenscirkel’ overleeft. Mensen trokken een nieuwe grens, zetten een beschermende perimeter op en stuurden verkenningsgroepen daarbuiten. Ze realiseerden zich dat er een aanval op aarde was, waardoor bijna alle levende wezens stierven. Om de mysterieuze vijand te verjagen, mobiliseerden ze een leger en werden buitenposten buiten de perimeter gebouwd.
De regie van de film lag in handen van de ervaren regisseur Egor Baranov en actrice Nathalia Hencker die met deze film haar debuut maakt. Het productiebudget lag op ongeveer 4 miljoen dollar wat eigenlijk niet zo zot veel is voor een dergelijke film, maar de trailer ziet er pikkedonker uit en dus hebben ze kunnen besparen op decors zou je zo denken. Aanvankelijk was de film gezien als een serie, maar de makers hadden alleen het script van de eerste serie. Toen deze serie werd gefilmd, bracht Egor Baranov enkele wijzigingen in de geschiedenis aan. Nadat de eerste serie was opgenomen, werd duidelijk dat de veranderingen in het script de intonatie en richting van de plot enigszins veranderden. Daarna werd besloten het script in een iets andere richting te duwen. Baranov beweert dat zijn film meer anti-oorlog is, omdat hij niet probeerde de kracht van het leger in de film te laten zien, zoals in heel wat Amerikaanse equivalenten. Naar verluidt zou 70% van de beelden ook cgi zijn.
De grootste kritiek van de mensen die de film al hebben gezien was dat hij té lang en té bloederig zou zijn, en zou hoofdzakelijk een verzameling zijn van clichés die al in andere films op een betere manier werden uitgewerkt. De consensus bij de eerste kritieken was dat de filmmakers zich van format hebben vergist en eigenlijk beter een serie hadden gemaakt in plaats van een langspeelfilm. Maar aan computer-sensatie zou er geen gebrek zijn.
Er waren plannen voor een sequel maar gezien de wat lauwe ontvangst en de COVID-19 die overal roet in het eten strooit van hangende projecten, lijkt deze sequel er waarschijnlijk niet te komen. Ik hoop gewoon dat we hier ooit de Blu-ray zullen tezien krijgen, want tot op heden zijn er geen releasedates bekend.