Site icon De FilmBlog

The Last of Us wordt HBO tv-serie in plaats van langspeelfilm

We hadden nog maar een paar dagen gelden twee foto’s gepost op onze Facebook-pagina van actrice Kaitlyn Dever (Booksmart) en acteur Nikolaj Coster-Waldau als twee acteurs die gewoon geknipt zouden zijn voor de vertolking van Ellie en Joel uit de beste game van het laatste decennia, The Last Of Us. Vandaag zagen we het bericht passeren dat HBO een serie had besteld gebaseerd op de populaire game.


Nikolaj Coster-Waldau & Kaitlyn Dever © HBO & Netflix

De reden waarom de film er nog niet is gekomen heeft denk ik te maken met de auteur van de game, met name Neil Druckmann, creatief directeur van Naughty Dog. Ik heb het vermoeden dat hij liever de film had willen maken, maar gezien de aard van het beestje spreekt men toch over een productiebudget van boven de 60 miljoen dollar en dat geef je niet zomaar aan iemand zonder echte film-ervaring. Het gebeurt wel eens dat jonge filmmakers een kans krijgen met horrorfilms, maar deze budgetten zijn vaak heel beperkt. Indien ze een geslaagde Last of Us willen maken zullen ze veel geld op tafel moeten leggen voor de visuele effecten alsook voor de verschillende monster-designs, om nog maar te zwijgen over de set-decoratie.

Wanneer je een serie maakt liggen de kaarten compleet anders, want bij series is enkel de regisseur van de piloot-aflevering een belangrijke figuur, want hij/zij zal grotendeels de stijl bepalen en misschien zelfs alle acteurs casten. Daarom heb je vaak ook verschillende regisseurs aan het werk op een serie zonder dat dit noodzakelijk de serie in een andere richting stuurt. Ik zeg niet dat het “bandwerk” is, maar tv-regisseurs die inspringen op een bestaande serie moeten vooral vakmensen zijn en minder auteur-cineasten of regisseurs die een eigen visuele stijl brengen. Stel je voor dat één aflevering van ‘Game of Thrones’ door Quentin Tarantino gemaakt zou worden. Deze aflevering zou je er zo uit kunnen halen. Bij series zijn het ook de scenaristen/schrijvers die een grotere impact hebben op het narratieve dan de regisseur, gezien hij in vele gevallen de grote verhaallijn vaak ook niet kent en enkel maar verantwoordelijk is voor het deeltje wat hem is toevertrouwd. In die zin behoud Neil Druckmann wel zijn creatieve input.

Maar HBO neemt zelfs hier geen risico’s – gezien Druckmann ook geen ervaring heeft in het maken van series – en heeft “Chernobyl” (2019) schrijver Craig Mazin aangesteld om mee de serie te ontwikkelen. Mazin heeft met zijn serie niet alleen een Emmy maar ook een Golden Globe gewonnen. Druckmann is verheugd om samen te werken met de gelauwerde schrijver. Benieuwd hoe de samenwerking zal verlopen.

Een serie valt of staat met uw acteurs en dat zal niet anders zijn voor deze serie. Dit jaar komt een nieuwe The Last of Us (2020) game uit met Jenna Katheryn en Duncan Sage als Ellie en Joel, een bizarre keuze want gezien dit een game is zou je perfect dezelfde gezichten en stemmen van het originele game kunnen gebruiken, met name deze van Troy Baker en Ashley Johnson. Bij het zien van die eerste teaser trailer heb je metee het gevoel dat er iets wringt. De game komt ook een jaar na de release van The Last of Us Part II waarin dezelfde ateurs tezien waren, enkel 5 jaar ouder.

Exit mobile version