Michael Bay’s ‘6 Underground’ met Ryan Reynolds is een Netflix hit

We kunnen het niet natrekken maar als we Netflix mogen geloven is Michael Bay’s 6 Underground (2019) een echte “streaming-hit” of hoe moet je het noemen… De film zelf wordt wel koeltjes onthaald in de pers en ook op Imdb haalt de film amper 6,1/10. Naar verluidt zouden reeds 83 miljoen gezinnen de film hebben gezien in nauwelijks 4 weken tijd, wat een pak meer is dan hun The Irishman (2019) of Marriage Story (2019).

Korte inhoud: Een steenrijke technologiepionier wil, na het in scène zetten van zijn eigen dood, de wereld een iets betere toekomst geven door de bloeddorstige dictator van Turgistan om te leggen. Hij rekruteert hiervoor een internationaal team van huurmoordenaars, spionnen en scherpschutters. De in totaal 6 huurlingen hebben om verschillende redenen een verleden dat beter uitgewist kan worden. Die kans krijgen zij, tijdens deze gevaarlijke en bloedige missie.

De personages dragen elk een codenaam, een beetje zoals in La Casa de Papel maar dan iets meer voor de hand liggend: One (Ryan Reynolds), Two (Mélanie Laurent), Three (Manuel Garcia-Rulfo), Four (Ben Hardy), Five (Adria Arjona), Six (Dave Franco) en Seven (Corey Hawkins).

Netflix telt een viewer als iemand die 2 minuten naar de film kijkt (vroeger was dat 70% van de film) dus je mag het allemaal zeker wel met een korreltje zout nemen. Echter, ‘repeat-viewings’ worden niet meegeteld. De film heeft 150 miljoen dollar gekost en ik heb zo geen idee of deze film eigenlijk wel rendabel is op een streamingdienst, want hun bron van inkomsten zijn abonnementen. Of een film nu 100 miljoen kijkers heeft of 10, maakt in principe weinig verschil. Netflix kan op termijn wel rekenen op televisie en DVD/Blu-ray rechten éénmaal de film van Netflix is verdwenen. En dat zijn er nog een hele zooi andere rechten op merchandising, maar dat is allemaal wel peanuts in vergelijking met wat een bioscoopfilm kan opbrengen. Je kan je dan afvragen of het maken van dergelijke big-budget films echt wel gezond is voor hun business-plan. Strikt gezien moeten ze het budget in wezen zo laag mogelijk houden, maar indien je grote namen wil aantrekken dan heb je production value nodig en bijgevolg ook voldoende cash. En laten we niet vergeten dat het deze films zijn die ook het grote publiek bereiken en voor meer abonnementen zorgen. Hoe dan ook, op lange termijn zie ik Netflix toch niet veel van die dure producties maken. Een dure serie daarentegen is dan weer beter gezien je de content kan spreiden over een aantal weken/maanden.

Ik denk ook wel dat de aandeelhouders van Netflix dergelijk nieuws willen horen. Het gaat goed met het bedrijf en ondanks het zware verlies op de Golden Globes hopen ze nu toch een paar Academy Awards in de wacht te slepen op 10 februari. Bird Box (2018) zou volgens Netflix nog steeds de meest succesvolle film zijn.

Michel Bay is een talentvol regisseur maar in mijn ogen meer een uitstekend vakman dan een talentvol verhalenverteller. Ik heb genoten van zijn eerste films, maar met zijn Transformer-films is mijn interesse echt beginnen minderen. Het is allemaal stijl boven inhoud geworden met incoherente verhaalstructuur en personages die nauwelijks het bekijken waard zijn. DIT zijn voor mij ‘inhoudsloze rollercoaster’ films geworden daar waar de meeste Marvel films voor mij op z’n minst nog een dramatische spanningsboog hebben.

*** 6 Underground trailer ***

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *