Thug Life ofwel The Hate U Give Little Infants Fucks Everyone was een van de lijfspreuken van rapper Tupac Shakur. Het betekent dat als je je kinderen van jongsafaan volpompt met haat en verkeerde gedachten, het vroeg of laat ontploft met alle gevolgen vandien. Het is een uitspraak waar ook Angie Thomas zich in kon vinden bij het schrijven van haar gelijknamige young adultboek dat met The Hate U Give (2018) inmiddels ook is verfilmd. Het is een genuanceerd portret van een zwarte tiener wiens leven door een fatale gebeurtenis op zijn kop wordt gezet. Een film over racisme, discriminatie en je plaats vinden in de maatschappij. Een ideale schoolfilm, maar wel eentje met kwaliteit.
Korte inhoud: De zestienjarige Starr Carter (Amandla Stenberg) groeit samen met haar broertje Sekani (TJ Wright) en halfbroer Seven (Lamar Johnson) op in (het fictieve) Garden Hights. Garden Heights is een zwarte ghettowijk die wordt geleid door drugsbaron King (Anthony Mackie), die nu samen is met Iesha (Karan Kendrick), de moeder van Seven. Ondanks herhaardelijk aandringen van Starrs moeder Lisa (Regina Hall) wil haar vader Maverick Carter (Russell Hornsby) niet verhuizen naar een veiligere buurt om zijn kinderen te laten opgroeien.
De Carters willen wel dat hun kinderen later alle kansen krijgen in het leven en dus gaan Starr en Seven naar de private Williamsonschool aan de andere kant van de stad. Daar leeft Starr tussen de voornamelijk blanke, welgestelde jongeren en heeft ze een blank vriendje Chris (K.J. Apa). Thuis praat Starr slang, op school laat ze het slang over aan haar blanke vriendinnen Hailey (Sabrina Carpenter) en Maya (Megan Lawless).
Starr kan beide werelden met de nodige organisatie uit elkaar houden totdat haar jeugdvriend Khalil (Algee Smith) voor haar ogen wordt neergeschoten wanneer ze naar huis rijden na een feestje. Bij een routinecontrole schiet een blanke agent Khalil neer omdat hij dacht dat Khalil een wapen had. Starr is de enige getuige van het incident en moet een belangrijke keuze maken of ze haar stem zal laten horen om gerechtigheid voor Khalil te krijgen. De blanke agent dreigt immers zonder sanctie weg te komen.
Dat The Hate u Give hoog mikt wordt al duidelijk in de aangrijpende openingsscène wanneer de Carters rond de keukentafel zitten en vader Maverick zijn kinderen, waaronder een negenjarige Starr, ‘the talk’ geeft. Dat gesprek is blijkbaar een ingeburgerd gebruik in Afro-Amerikaanse gezinnen waarin kinderen leren dat wanneer ze tegengehouden door de politie ze altijd hun handen op het dashboard moeten leggen. Zo krijgen agenten niet de kans om te denken dat de zwarten een wapen trekken. Het is een gesprek dat – zo leren we in de extra’s – nog steeds wordt gehouden en voor de blanke kijker komt het behoorlijk schokkend over dat zoiets anno 2019 nog steeds nodig is.
Na deze scène weet je natuurlijk dat verder in de film er iets gaat gebeuren waardoor the talk nog meer belang krijgt. Dat gebeurt wanneer Khalil en Starr worden tegengehouden door de politie en wanneer Khalil in de wagen reikt naar een haarborstel, en hij zonder pardon wordt neergeschoten door de agent die de borstel aanzag voor een wapen. Later in de film wordt pijnlijk duidelijk dat wanneer blanke mensen in hun auto zouden reiken, de politie eerst ‘handen omhoog’ zou roepen. Die kans heeft Khalil omwille van zijn huidskleur niet gekregen.
Daarna maken we van dichtbij de innerlijke strijd van Starr mee die eerst in de schaduw wil blijven en de publiciteit niet wil opzoeken. Ze geeft een anoniem televisie-optreden en getuigt anoniem voor de grand jury, maar wanneer de agent wordt vrijgesproken van alle schuld, kan Starr niet anders dan de barricaden opspringen voor de nagedachtenis van Khalil. Amandla Stenberg is bijzonder overtuigend als de jonge Starr Carter. Stenberg laat hier zien dat ze veel meer kan dan het young adultgenre als ‘The Hunger Games’ en The Darkest Minds waarin ze voordien te zien was. Stenberg draagt de film en tilt hem naar een hoger niveau met haar krachtige vertolking. Mits de juiste filmkeuze gaan we nog veel van deze jongedame horen.
Ook de rest van de cast is voortreffelijk. Russell Hornsby overtuigt als de pater familias van de Carters, en ook Regina Hall zet een sterke moeder neer die het beste voor haar kinderen wil. Verder vallen ook de jongere acteurs niet uit de toon wat maakt dat de acteerprestaties in The Hate U Give van een hoog niveau zijn. Dat is mee de verdienste van regisseur George Tillman jr. die zijn acteurs alle ruimte geeft om te schitteren.
© 20th Century Fox Home Entertainment
Tillman, die eerder met Notorious een film over rapper Notorious B.I.G. maakte, las het boek van Angie Thomas en wist meteen dat hij het wou verfilmen. Thomas ging zelf als zwarte vrouw naar een grotendeels blanke privéschool en is dus ervaringsdeskundige. Het levert een relevante film op die ondanks zijn 130 minuten nergens verveelt. The Hate U Give belicht de twee kanten van het spectrum en switcht veelvuldig naar de twee perspectieven.
De zwarte gemeenschap vindt de dood van Khalil een zuivere, pure, laffe moord, terwijl de blanken ook medelijden hebben met de blanke agent en zijn familie en tenslotte dealde Khalil wel drugs. Anderzijds grijpen de scholieren van Williamson de dood van Khalil ook aan om gaan protesteren want ‘black lives matter’. De waarheid is uiteraard veel genaunceerder dan louter zwart of wit en The Hate U Give is een film die je aan het denken zet. En laat dat nu ook net de bedoeling van de makers zijn.
Op de blu-ray vind je standaardextra’s als verlengde scènes, een trailer, foto’s en een audiocommentaar van regisseur, scenariste en acteurs. Daarnaast ook enkele interessante langere features over the talk, codeswitching en starting a conversation over de maatschappelijke discussie over geweld tegen Afro-Amerikanen die Thomas en Tillmann jr. willen opstarten.
Beoordeling: 4 / 5
Recensie door Karen op 29 juni 2019
Triestige film maar ik ben blij dat ik deze heb gezien.
Ik denk dat Tupac tevreden zou zijn met deze verfilming.
Na het zien van de film wil ik nu wel het boek lezen.