Er vond vorige week een beetje geschiedenis plaats op het Filmfestival van Cannes, met Bong Joon-ho die de eerste Koreaanse regisseur werd die de Gouden Palm mee naar huis mocht nemen. De filmmaker won de hoofdprijs van Cannes voor zijn duistere horrorkomedie, Parasite (2019), die nu al getipt wordt als de favoriet voor beste film van het jaar.
Korte inhoud: ‘Parasite’ volgt twee gezinnen waarbij elke persoon over unieke eigenschappen beschikt. Zo is er Ki-taek (Kang-ho Song) en zijn werkloze gezin. De gezinsleden krijgen een bijzondere fascinatie voor de familie Park waarop ze erg gelijken, maar op vlak van uiterlijk er heel anders uitzien. Dan raken ze allen verwikkeld in een onverwachts voorval en wanneer hun leven bedreigd wordt, moeten de gezinsleden zich verenigen om het gevaar het hoofd te bieden.
Wat opvalt is dat Bong Joon-ho zo een beetje de meest toonaangevende satiricus uit de genre-cinema aan het worden is, en op zijn manier thema’s als kapitalisme en de klasse-verschillen bij de bevolking op de korrel neemt op een compleet andere manier dan pakweg de broers Jean-Pierre & Luc Dardenne, die dan toch weer de award voor Beste Regisseurs won voor de film Le Jeune Ahmed (2019). Zijn stempel had hij al gezet met films als Snowpiercer (2013) en Sea Fog (2014), maar de wereld zal hem waarschijnlijk ook nog wel kennen van zijn monsterfilm The Host (2016).
In tegenstelling tot Snowpiercer en The Host is dit zijn eerste volledig Koreaanse film in meer dan 10 jaar. Hij richt er zijn pijlen op de maatschappelijke structuren die de armste en meest kwetsbare mensen in hun plaats houdt, terwijl de rijke klasse rustig verder boert en zo de kloof maar verder blijft uitdijen. Een maatschappelijk die ook bij ons een weerklank kent, en tevens ook in de gehele wereld. Het verlies aan koopkracht maakt van de burgers bange wezens waarop politieke partijen op kapitaliseren met alle extremistische gevolgen van dien. De hoge werkloosheid en het effect ervan op het werken klasse is een universeel gegeven en dat heeft zijn weerslag in zijn films.
Wanneer deze Parasite bij ons in de bioscoop komt is op dit ogenblik nog niet duidelijk.
Ik vond het begin van The Host erg tegenvallen, maar hoe meer ik zag hoe leuker ik hem begon te vinden.
Ook het monster zag er redelijk goed uit voor een film uit 2006.