Met Hunger, Shame en 12 Years a Slave heeft de Britse regisseur Steve McQueen al drie kleine meesterwerkjes gemaakt waarin hij zijn talent liet zien. Dat schept verwachtingen voor zijn vierde film, Widows (2018), waarin vier radeloze vrouwen besluiten een bank te overvallen. Het is de meest toegankelijke film uit zijn oeuvre geworden, een spannende heistfilm die weet te boeien maar geen morele mokerslag is zoals McQueens vorige drie films.
Korte inhoud: Harry Rawlings (Liam Neeson) is een crimineel die samen met drie kompanen een overval wil plegen. Deze loopt echter gruwelijk mis en de overvallers komen allemaal om het leven. Rawlings vrouw Veronica (Viola Davis) krijgt daarop het bezoek van Jamal Manning (Brian Tyree) die haar vertelt dat Harry hem nog twee miljoen dollar schuldig is en dat hij het bedrag binnen de maand terug wil. Ten einde raad besluit Veronica de weduwes van de andere overvallers op te zoeken om samen het geld bijeen te roven.
Jamal Manning heeft het geld immers hard nodig voor zijn politieke campagne tegen zijn rivaal Jack Mulligan (Colin Farell). Mulligan is een rijke blanke man die in de politieke voetsporen van zijn dominante vader (Robert Duvall) wil treden. Manning van zijn kant is een Afro-Amerikaan uit een achterstandsbuurt van Chicago. Met de hulp van eveneens kersverse weduwes Linda (Michelle Rodriguez) en Alice (Elizabeth Debicki) en het notitieboekje van Harry probeert Veronica Harry’s schuld aan Manning af te lossen terwijl Manning Mulligan wil aftroeven bij de verkiezingen.
Het verhaal van Widows is gebaseerd op het gelijknamige boek van de misdaadschrijfster Lynda La Plante dat eerder al eens de basis was voor een Britse televisieserie uit 1983. Steve McQueen heeft het boek van La Plante zelf omgezet naar een filmscript en dat deed hij samen met niemand minder dan Gillian Flynn. De Amerikaanse schrijfster is een rijzende ster in de filmwereld nadat haar boeken werden verfilmd tot Gone Girl en de fantastische miniserie “Sharp Objects”. Voor Widows verwerkt ze eens niet een van haar eigen boeken maar eentje van collega La Plante wiens werk voordien ook de inspiratiebron was van o.a. “Prime Suspect” en “Trial and Retribution”.
Mooie adelbrieven van de crew dus en dat komt ook tot uiting op het scherm. Widows begint vrij klein maar gaandeweg komen er steeds meer verhaallijnen en personages bij. Wat aanvankelijk een doodgewone heistmovie lijkt, krijgt uiteindelijk ook elementen van een politieke film en serieus drama. De hand van Gillian Flynn is goed te merken wanneer het scenario slechts met mondjesmaat belangrijke informatie prijsgeeft. De inbreng van Flynn zorgt ook voor wat vrouwelijk perspectief in de door testosteron gedomineerde wereld van Chicago.
De personages zijn geen eendimensionale bordkartonnen figuren, maar hebben elk hun achtergrond die hun motieven en daden verklaren. Zo is de zoon van Veronica en Harry onterecht vermoord wat voor afstand in hun huwelijk zorgde, of wordt een andere weduwe door haar man fysiek mishandeld. Viola Davis speelt Veronica Rawlings op een voortreffelijke wijze. Veronica rouwt nog om haar overleden man, maar wordt in de positie gezet waarin er geen tijd is om te rouwen en ze doortastend en gefocust moet blijven.
© 20th Century Fox Home Entertainment
Viola Davis is misschien niet de bekendste naam onder de actrices, maar is iemand die steeds een hoog niveau haalt. Dat doet ze ook in Widows waar ze de rest van de cast meetrekt op haar niveau. Zo spelen ook Michelle Rodriguez en Elizabeth Debicki hun rollen uitstekend. Ook de mannelijke acteurs met aan kop Liam Neeson, Brian Tyree en Colin Farrell staan hun mannetje, maar hun personages staan in de schaduw van de weduwes.
In een interview vertelde McQueen dat hij met Widows een film wilde maken voor een breder publiek dan zijn vorige drie films. Daar is hij zeker in geslaagd want het onderwerp en genre zal zeker meer mensen aanspreken dan onderwerpen als het IRA, een seksverslaving of slavernij. Met de verhaallijn over de verkiezingsstrijd tussen Mulligan en Manning komen ook politieke en raciale thema’s aan bod in Widows waardoor je je de vraag kan stellen of McQueen niet te veel thema’s wil behandelen en daardoor niet het brede publiek bereikt dat hij beoogt.
Toch verdient Widows dat grote publiek, het is namelijk een zeer genietbare spannende film die toont dat Steve McQueen een unieke visuele stijl heeft en het beste uit zijn acteurs kan halen. Samen met een onvoorspelbaar scenario van de hand van Gillian Flynn maakt dat Widows stevig boven het gemiddelde uitkomt.
De blu-ray van Widows is reeds verkrijgbaar. Daarop de extra Widows Unmasked: A Chicago Story.
Recensie door Karen op 13 mei 2019
Vreselijk voorspelbaar maar heb er toch van genoten.
Viola Davis is de shit! Geweldige actrice!