De opkomst van streamingdiensten heeft het spel veranderd voor bioscoopeigenaars en Hollywood-analisten, zeker nadat streaming diensten zoals Netflix ook volop bezig zijn met eigen filmproducties. Vaak hoor je dan ook vaak dat deze diensten eigenlijk een bedreiging vormen voor de bioscoopfilms, maar vertaalt zich dit daadwerkelijk in de cijfers? Onlangs is er een nieuwe studie uitgekomen die deze theorie eigenlijk volledig ontkracht. Wat blijkt, mensen die vaak naar de film gaan in de bioscoop, kijken ook meer streaming-inhoud. Het lijkt wel een kruisbestuiving.
Netflix doodt geen potentiële bioscoopbezoekers. Variety meldt dat een team van Ernst & Young’s Quantitative Economics and Statistics vorige maand 2.500 mensen heeft ondervraagd – waarvan 80% in het afgelopen jaar minstens één film in de bioscoop heeft gezien – en concludeerde dat de lang gekoesterde overtuiging dat bioscopen en streaming diensten eigenlijk geen concurrenten van mekaar zijn. Volgens de studie besteedden mensen die het afgelopen jaar negen of meer films in bioscopen hadden gezien gemiddeld elf uur per week streaming-inhoud. Dit vergeleken met de zeven gemiddelde uren streaming-inhoud die mensen bekijken die maar één of twee keer naar de bioscoop gaan per jaar.
Deze bevindingen blazen de traditionele manier van denken op over onze kijkgewoonte. Dit betekent dat bioscopen en sites zoals Netflix, Amazon en Hulu niet voor dezelfde beperkte hoeveelheid verbruiksuren van het publiek strijden en in plaats daarvan aangeven dat mensen die naar de bioscoop gaan ook graag kijken naar streaming-inhoud. Ook het idee dat teenagers van tegenwoordig niet zo vaak naar de bioscoop gaan als vorige generaties omdat ze thuis meer toegang hebben tot betere inhoud – maar deze studie lijkt dit te weerleggen.
Jongeren van de leeftijd van 13 tot 17 jaar gingen gemiddeld 7,3 films in de bioscoop zien en verbruikten 9,2 uur streaming-inhoud per week, het hoogste van elke leeftijdsgroep. Voor filmliefhebbers tussen de 18 en 37 jaar was het gemiddelde zes bioscoopbezoeken per jaar. Tegelijkertijd keken ze 8,6 uur aan streaming-inhoud per week.
Bioscoopbezoeken zitten trouwens in de lift. In de States was 2018 zelfs een record jaar voor filmstudio’s. De opbrengst voor 2018 stond al op 11 miljard dollar en het ziet er naar uit dat het goed op weg is om het 11,4 miljard dollar record van 2016 te breken, zeker met films als Aquaman (2018) die nog in de zalen moet komen, alsook Bumblebee (2018) en Mary Poppins Returns (2018). De films die echt goed scoorden in 2018 waren Black Panther (2018), Avengers: Infinity War (2018) en Jurassic World: Fallen Kingdom (2018).
Wie is er dan wel het slachtoffer van streamingdiensten? Daarvoor was er geen eensluidend antwoord, maar wat al in verschillende studies duidelijk werd is dat jongeren steeds minder naar gewone tv-programma’s kijken. Op de speelplaats gaan ze niet babbelen over de laatste aflevering van De Slimste Mens, maar eerder wel over het nieuwe seizoen van Black Mirror op Netflix. Echter, wat het bioscoop bezoek misschien nog meer zou kunnen stimuleren is de ticketprijs misschien net iets democratischer te maken en zorgen dat films gelijktijdig uitkomen overal ter wereld, of toch in dezelfde week. Want films die nu in de States uitkomen, slecht zijn en overladen met slechte reviews, hebben nu toch wel een zware handicap wanneer ze nog in andere landen moeten uitkomen. En dat is dan nog los van de piraterij, iets waar de streamingdiensten eigenlijk minder het slechtoffer van zijn.