Een tijd geleden was er ooit eens een gerucht dat Idris Elba in de running zou zijn om Pierce Brosnan op te volgen als James Bond. En toen had ik zoiets van “waarom niet, die kerel is een geweldige acteur en qua uitstraling beantwoordt hij perfect aan de vereisten van het personage. Tegenwoordig zijn we in een tijdperk beland waar niet zozeer zou gekozen worden voor Idris omdat hij een goed acteur is, dan wel omdat hij aan de kar van de diversiteit kan trekken.
De filmindustrie is min of meer altijd wel voor een stuk gepolitiseerd geweest. Toch merk je dat er de laatste jaren een duidelijk politieke agenda is om tegemoet te komen aan de ‘social justice warriors’ en aan het linkse gedachtegoed van gelijkheid en diversiteit. Op zich werd deze boodschap van tolerantie al in geuren en kleuren vertaald in de animatiewereld, maar tegenwoordig zie je steeds meer live-action projecten opduiken met een duidelijke politieke agenda. Of dit goed of slecht is laat ik nog open voor discussie, maar het voorbeeld van Ocean’s 8 (2018) waar de kaart werd getrokken van het feminisme, zorgt er voor dat met de film een zekere vorm van militantisme de kop opsteekt. Vrouwen die geen fluit afweten van de film (over Ocean’s 8 is er nog niet zoveel bekend) roepen op tot een boycot van Matt Damon die een kleine gastrol speelt, omdat hij in een reeks interviews een beetje tegen de #MeToo stroom is ingegaan.
David Gyasi in Troy: Fall of a City © BBC – Brad Pitt in Troy © 2004 Warner Bros. Ent. All Rights Reserved
Ondertussen heeft Amazon zijn schouders gezet onder de film Black America, die letterlijk een all-black Amerika laat zien, en AMC is ook op de kar gesprongen met de ontwikkeling van een Black Lives Matter tv-serie gebaseerd op het boek They Can’t Kill Us All. Het omschrijft zich als een diepgaand gerapporteerd boek dat de zoektocht naar rechtvaardigheid in de dood van Michael Brown, Tamir Rice en Freddie Gray tot leven brengt en een ongeëvenaard inzicht biedt in de realiteit van politiegeweld in Amerika als een intiem, ontroerend portret van degenen die eraan werken. Of deze serie de geesten zal verruimen of het geweld tegen ordediensten zal laten toenemen, valt nog te bezien.
Nu is er een project van Netflix en BBC die hun politiek correcte agenda zullen exploiteren in de Griekse mythologie, waarin de Griekse held Achilles gespeeld moet worden door een zwarte acteur. De opnames van het eerste seizoen van “Troy: Fall of a City” (2017-) zouden al in een ver gevorderd stadia zitten met David Gyasi als de Griekse held. De makers winden er ook geen doekjes om en noemen de serie: “een kans om hun kijkers opnieuw te onderwijzen over hoe de oude Griekse wereld er echt uitzag.” Eigenlijk hadden ze moeten zeggen, een Griekse wereld die volledig beantwoordt aan de diversiteit standaard van 2018. Is dit slecht? Wel, ik vond de vorige Troy (2004) met Brad Pitt iets om te mijden en misschien zullen we na deze show dergelijke toestanden niet meer te zien krijgen, dus het kan niet allemaal verkeerd zijn.
Misschien moet er wel eens een nieuwe diversiteits-wind waaien, en hebben we een inhaal-beweging te maken na een lange periode van white washing in Hollywood. Of misschien waren sommige van die keuzes van vroeger al even fout als de politieke keuzes die men vandaag maakt. Ik heb mijn tv-series en films liever niet vermomd als propaganda-tool, en geef nog altijd de voorkeur aan ‘de beste acteur voor de rol’ in plaats van diegene die de juiste huidskleur en origine heeft. Er zijn tegenwoordig heel wat talentvolle zwarte acteurs naast de Denzels en de Samuel L. Jacksons, en ja, Black Panther (2018) staat al een tijdje op mijn ’to see-lijstje’. Maar deze nieuwe trend om alles in een diversiteitskleedje te willen steken begin ik toch wat belachelijk te vinden. Wat denken jullie?
De SJW hebben Star Wars om zeep geholpen.
Maakt mij persoonlijk niet uit of ze van Superman een zwarte maken, maar claimen dat Griekse goden eigenlijk zwart zijn en hiermee de bevolking willen “onderwijzen” is er toch wel los over.
I’m going to unsuscribe from Netflix giving them this show as the reason why I am doing it. Achilles was white-blonde and we have reports from books… Stop screwing around with peoples history
Wanneer men in onder meer de filmindustrie begint te werven op de kleur van je huid i.p.v. op je kwaliteiten, dan zijn we nog lang niet jarig!, en breken voor hen die met een blanke huid worden geboren vreselijke tijden aan. Nu reeds lopen steeds meer blanken van germaanse en scandinavische afkomst rond met vreselijk drukkende gevoelens van schuld!? Alsof zij persoonlijk verantwoordelijk zijn voor de slavenhandel uit vroegere tijden, of het massaal overzetten van Afrikanen naar Amerika, zelfs voor het leed dat Afrikanen elkaar aandoen voelen ze zich hartstikke schuldig!
Probleem is dat dit verkleuren van de historie één kant op werkt: als Scarlett Johansson de hoofdrol heeft in Ghost in the Shell, is dat whitewashing/racistisch, als Achilles (die volgens Homerus blonde krullen had) wordt gespeeld door een zwarte, is dat cool/divers. Totaal inconsequent, en even racistisch als de ‘blackfaces’ van een eeuw geleden.