Dit weekend zijn de uitreikingen van de Oscars, en zoals jullie ondertussen wel weten zijn The Academy Awards de enige awards van enig belang. Nobody cares or remembers de winnaars van de Bafta’s of de Golden Globes! Iedereen herinnert zich nog vaag de Oscar winnende films en de Oscar-winnende acteurs. Mensen weten zelfs dat Leonardo DiCaprio nog altijd heeft Oscar heeft gewonnen voor Beste Acteur. Maar dit jaar vallen de Oscar vooral op door hun #OscarsSoWhite, een serieuze overreactie die uiteindelijk grappig begint te worden en een ware nest van heethoofden vergezeld aan beide kanten van het spectrum. Twitter er maar op los, ik beloof jullie een bloemlezing van hilariteiten. Deze post is dus in geen geval een pleidooi voor of tegen het systeem, maar er niet de spot mee drijven zou een zonde zijn.
John Oliver, de ex-reporter van de Daily Show onder Jon Stewart, heeft in zijn Last Week Tonight de white washing trend aangepakt in Hollywood. Het is een grappig filmpje geworden in de stijl van Cinema Sins! Je kunt niet ontkennen dat het opvallend is dat we nu al met zekerheid kunnen zeggen dat de 4 Oscars voor de acterende rollen zullen gaan naar blanke acteurs van de 20 genomineerden. Maar wat John met dat “How is this still a thing?” filmpje heeft blootgelegd is dat het niet alleen de Oscars zijn, maar gewoon Hollywood die zich misschien voor een stuk moet emanciperen. Het meest pijnlijke is dat er voldoende films waren met niet-blanke acteurs en geregisseerd door niet-blanke regisseurs die zeker een nominatie verdienden. Ook al konden de Oscars 10 films nomineren als beste films, werden er maar 8 weerhouden. Is het verdiend of niet, dat laat ik geheel in het midden. Ik denk zelfs niet dat er een agenda is, maar ja, als je alles op een rijtje zet begint het wel grappig te worden.
Star Wars & Exodus © Disney & 20th Century Fox Home Entertainment
Voor mensen die de #OscarsSoWhite een beetje hebben gevolgd zal het filmpje niet veel nieuws vertellen, maar voor zij die er nog niet vertrouwd mee zijn is dat een mooie samenvatting van wat er scheef getrokken is in Hollywood. Het mooiste en meest recente voorbeeld is uiteraard Exodus: Gods and Kings (2014). Je hebt filmmakers die alles zo authentiek mogelijk willen houden, maar gingen dan allemaal blanke acteurs opstellen. De casting van John Turturro als Seti wringt aan alle kanten. Ook de Amerikanen Sigourney Weaver en Aaron Paul of de Australiër Ben Mendelsohn maken een verdienstelijke beurt maar passen gewoon niet in het plaatje. En uiteraard kon de getypecaste Ben Kingsley niet ontbreken. Het was bespottelijk. Ridley Scott flatterde dan met zijn reactie: “Gods and Kings couldn’t have gotten the budget it needed if he’d cast ‘Mohammad so-and-so from such-and-such’ as his lead actor.” En de reactie was meteen boenk erop: Yeah, you needed the white-hot star power of whoever the fuck this guy is – verwijzend naar de vrij onbekende Joel Edgerton.
The Last Samurai © Warner Bros
Maar ook het publiek heeft door jarenlang Hollywood brainwashing ook zoiets van: “Hmm, een zwarte acteur als lead in Star Wars.” Jullie hadden de forums moeten lezen, het was om beschaamd van te worden. Of nog maar de commotie rond een mogelijke zwarte James Bond acteur. Een zwarte James Bond vind ik zelf wat bespottelijk, want dan is het duidelijk dat je een sociale agenda naar voor wil schuiven. Neem gewoon de beste acteur voor de rol en het ras speelt op zich niet zo’n grote rol. Om nog maar al die films over minoriteiten in de maatschappij die verdoken zijn achter de rug van een blanke acteur (cf. The Last Samurai, Dances With Wolves, …).
Bekijk het fragment in onderstaand YouTube filmpje. Het is misschien niet het beste filmpje die hij al gemaakt heeft – daarvoor haspelt hij eigenlijk naar het einde toe heel veel zaken door mekaar. Twitter staat ondertussen een beetje in vuur en vlam omwille van dat artikel, maar ik heb zelfs de indruk niet dat John Oliver hier een onrecht wil aankaarten dan gewoon een beetje de draak wil steken met Hollywood. Het grootste probleem is niet zozeer de white washing in Hollywood – zij steken nog altijd heel veel middelen in projecten met bijvoorbeeld zwarte acteurs – maar misschien wel het feit dat buitenlandse cinema geen kans maakt tegen Hollywoodfilms. Maar dat is een compleet andere discussie. Laat me weten wat jullie erover denken in de commentaren.
*** John Oliver Goes After Hollywood Amidst #OscarsSoWhite Controversy ***
Soooooo funny 😀
Proberen wel een beetje op de kar te springen van Cinema Sins.
Blijft het spijtig vinden dat deze show niet live kunnen volgen. Ik kan Comedy Central wel ontvangen maar meestal zij het uitzendingen van een week of meer geleden 🙁
Cinema Sins !! 🙂
Straight out of Compton was goed maar daarom niet de beste film van het jaar. Anderzijds vond ik dat ook niet van The Revenant.