Stel je voor, je springt in de bres voor een andere regisseur om Justice League af te werken en krijgt geen regisseurs-credit hiervoor op de affiche. Vandaag wordt je aan de deur gezet voor een andere film waarop je aan het werken was, omdat Justice League flopt. Dit was het gerucht die circuleerde rond Joss Whedon (The Avengers, Avengers: Age of Ultron) die aan de deur zou worden gezet van de opkomende Batgirl (20??).
Batman: Arkham Knight © Warner Bros.
Tot op heden heeft DC/Warner Bros deze beslissing alsnog NIET genomen, maar de reden waarom dit gerucht zich zo snel ging verspreiden was net omdat heel wat comic book fans hier eigenlijk wel een beetje op staan te wachten. Whedon heeft zich de voorbij jaren een beetje een imago willen aanmeten als een zelf-geïdentificeerde feministische activist, en verwees daarbij naar zijn “vrouwvriendelijke” serie Buffy the Vampire Slayer. Hij leek na zijn succesvolle The Avengers dan ook de meest ideale regisseur te zijn voor een Batgirl film. Toen kwam echter Avengers: Age of Ultron (2015) en deze film was toch al een stuk minder overtuigend, zelfs de vrouwelijke rollen in deze film waren bijzonder teleurstellend na claims van Whedon dat er 4 belangrijke vrouwelijke rollen zouden zijn.
En toen dit jaar Kai Cole naar buiten kwam met een open brief over de niet zo vrouwvriendelijke en hypocriete optreden van haar ex Whedon, begon stilaan duidelijk te worden dat het vooral een façade was voor de filmmaker en hij gewoon een opportuniteit zag als regisseur voor “vrouwvriendelijke films” in Hollywood. Anderzijds, als vrouwen echt begaan zijn met de positie van de vrouw in Hollywood, waarom zouden zij dan niet eerder de voorkeur geven aan vrouwen achter de camera. Wonder Woman (2017) zette in ieder geval Patty Jenkins op de kaart. Haar de Batgirl film geven zou misschien iets te getelefoneerd zijn, maar ik ben er zeker van dat er nog wel vrouwelijke kandidaten waren geweest. Eén regisseur die twee stand-alone comic helden regisseert is niet altijd een goed idee, kijk maar naar Zack Snyder en zijn wat tegenvallende benadering van Batman v Superman: Dawn of Justice (2016).
En dan is er nog Justice League die Whedon heeft meegeschreven en waarbij een groot deel van de scenes heeft gemaakt. Deze film is eigenlijk een stap terug voor Wonder Woman, die in essentie eigenlijk opnieuw een seksobject is geworden. Naar verluidt zou Whedon heel wat foute grappen in de film hebben verwerkt geheel tegen de zin van de cast. Zo zit er een scène in waarin Flash valt op Wonder Woman en even onder de indruk is van haar borsten. Dat deze scène afkomstig was van Whedon en niet van Snyder was meteen duidelijk, gezien Whedon een soortgelijke scène had gemaakt in Age of Ultron. Gal Gadot zou in ieder geval niet tevreden zijn geweest met de scène en dat is misschien ook wel de reden waarom een body double werd gebruikt, al dan niet met haar medeweten. Het test-publiek vond de scène leuk en het bleef in de film (wat dan weer een kritiek is op het niveau van het testpubliek en haar te hoge verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke bioscoopversie). Los daarvan is de film een ware puinhoop met karakters die helemaal niet interessant genoeg zijn. Meer nog, Suicide Squad (2016) voelt aan als een betere film.
Hoe zit het nu? Wel, DC/Warner zal in geen geval Whedon ontslaan terwijl Justice League nog in de bioscoop loopt en komend lange weekend in de States hopelijk slechts meer dan 70 miljoen dollar opbrengt na zijn teleurstellende start. Nu Whedon ontslaan zou als een soort bevestiging komen dat Justice League eigenlijk zijn ticketprijs niet waard is. Batgirl is echter nog in pre-productie en er is alsnog GEEN groen licht voor het project. Dus alles is mogelijk en mocht ik Whedon zijn zou ik al zorgen voor een plan B.
Zolang het niet wordt gemaakty door Zack Snyder zal ik dit nog wel ok vinden, ook al heb ik een vreselijk catwoman gevoel.