Twee indrukwekkende games komen deze periode uit, en één daarvan is Dishonored 2 (VG 2016), het nieuwe game van Bethesda, de makers van The Elder Scrolls: Skyrim (VG 2011), en de Franse Arkane Studios.
Met Dishonored 2 worden we opnieuw ondergedompeld in de steampunkwereld van een Engelse industriestad aan het einde van de 19de eeuw. En deze keer krijgen we zelfs de keuze om te kiezen met welk hoofdpersonage het avontuur wil maken in de legendarische straten van Dunwall tot Karnaca; ofwel met de verbannen keizerin Emily Kaldwin, ofwel het personage uit het eerste game, Corvo Attano. Emily legt iets meer finesse aan de dag, terwijl Corvo de klassieke sluipmethodes hanteert. De levels mogen dan wel identiek hetzelfde zijn, de aparte skill-sets en stemmen van de helden – beide zijn fully voiced – zullen twee aparte spelervaringen brengen. Opgelet, het is niet mogelijk om tussen beide personages te switchen tijdens het spelen. Je keuze is dus meteen bepalend voor het verdere spelverloop.
En opnieuw krijgen we niet alleen de keuze om het spel op een bloederige manier te spelen of doorheen het game te gaan zonder dodelijke slachtoffers te maken. Het mag duidelijk zijn dat de tweede optie minder simpel zal zijn. Maar je kan er ook voor kiezen om volledig stealth (geruisloos) te gaan of gewoon de vijand met open vizier te trotseren. Maar uiteraard is dit game eigenlijk gemaakt om stealth te spelen, zeker met de coole manieren om uw slachtoffer gruisloos te neutraliseren en het lichaam zelfs op te bergen in een dumpster.
De gebeurtenissen spelen zich af vijftien jaar na de verhalen uit Dishonored. Opgelet echter, het zal niet mogelijk zijn om tussen beide personages te switchen tijdens het spelen. Je keuze is dus meteen bepalend voor het verdere spelverloop. Nadat de Empress Emily Kaldwin werd afgezet door een ‘otherworldly usurper’, moet de speler zijn keuze bepalen tussen Emily of haar bodyguard en vader Corvo Attano, en met dit personage de troon proberen terug te winnen. Zowel Emily als Corvo beschikken over hun eigen arsenaal bovennatuurlijke vaardigheden.
Het meest fascinerende aan dit game is toch wel de rijke wereld waarin gespeeld wordt. Het oog voor detail is krankzinnig maar tevens de creativiteit waarmee wordt omgesprongen in bepaalde scènes is indrukwekkend. Alles heeft tevens een aparte tekenstijl, met karakters die net iets grotere hoofden en handen hebben met karakteristieke tronies. Je kan met je karakter in verschillende huizen sluipen maar tevens een bezoek brengen aan ingenieuze panden van villains, die met verschillende beweegbare vloeren en wanden als een enorme puzzel in elkaar steken, of gigantisch grote musea met zelfs items die gestolen moeten worden achter beveiligde alarmsystemen.
Net als in het eerste game heeft de speler toegang tot bovennatuurlijke krachten. De powers zijn optioneel en zijn niet essentieel voor het afwerken van de missies. Er bestaat tevens een ’trophy’ om het game te spelen zonder het bebruik van powers. In tegenstelling tot de eerste game, is het opwaarderings-systeem veranderd in een vaardigheidsladder met meerdere paden en meer mogelijke upgrades. Een power kan bijvoorbeeld een dodelijke of niet-dodelijke upgrade hebben. Elk personage heeft unieke krachten met een paar overlappende powers, zoals ‘Dark Vision’. Corvo heeft wel een paar leuke krachten zoals het oproepen van ratten die alle dode lichamen opeten alvorens bloedvliegen eieren beginnen te leggen in de rottende lijken. Met ‘Possession’ is hij zelf in staat om lijken op te wekken.
© courtesy of Day One MPM / Bethesda
Emily heeft een compleet nieuwe set van powers, waaronder de ‘Far Reach’ waarmee ze objecten naar haar toe kan trekken, tot zelfs vijanden. De coolste power is ‘Domino’ waarbij ze tot 4 enemies aan elkaar kan linken en wat er ook gebeurt bij één van de tegenstanders gebeurt ook bij de anderen. Met ‘Shadow Walk’ verandert ze in een mist waarbij ze ongezien door een ruimte kan lopen, of nog ‘Doppelganger’ waarbij ze een dubbel van haarzelf kan oproepen om zo de tegenstander te misleiden.
Bij de stem-acteurs treffen we namen aan als Rosario Dawson, Vincent D’Onofrio en Sam Rockwell.
Ja de plot van Dishonored 2 is wel wat voorspelbaar, maar toch heb je minstens 15 tot 20 uur nodig om het spel uit te spelen en dan heb je nog niet eens alle hoeken van de map bezocht. De wereld blijft hoe dan ook bijzonder fascinerend. De dialogen zijn dan weer bijzonder geslaagd en dit zelfs voor de kleine nevenpersonages, tot zelfs de mensen in de straten waarmee je elk individueel kan praten. Als gamer wordt je niet alleen gezogen in het verhaal, maar tevens in de gehele wereld. Dishonored 2 is vanaf 11 november verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en PC.
Beoordeling: 4 / 5
Recensie door Dave op 16 november 2016