Blockbuster films kunnen niet zonder bijbehorende producten als t-shirts, theemokken, dekbedovertrekken, speelgoedpoppetjes en lunchtrommels. Daar kijkt niemand nog van op. Maar marketeers weten ook dat het soms een tikje gekker en opvallender moet. Soms krijgen wede merchandise ook aangeleverd aan het adres van De Filmblog. We presenteren een paar grappig en ronduit weirde voorbeelden van gekke filmmerchandise.
Een van de meest succesvolle filmreeksen ooit is die van Star Wars. De originele trilogie verscheen rond 1980 en deze eeuw kregen we al de prequels over ons heen, alsook de eerste vervolgfilm Star Wars: The Force Awakens (2015) en binnenkort de spin-off Rogue One: A Star Wars Story (2016). Menig kind heeft op de grond gezeten, met poppetjes van Luke Skywalker, Darth Vader en Obi-Wan Kenobi in zijn hand. Maar zou je het wagen een zwart Star Wars broodje in de mond te nemen? In Disneyland Parijs werd vorig jaar naast de Jedi burger ook een zogeheten Darth Vader burger verkocht. Eerlijk gezegd oogt het als een broodje dat niet op tijd van de BBQ is geplukt. Hopelijk zien de Jedi-burger of Yoda-cupcake er wat meer appetijtelijk uit. Maar de merchandise gaat zelfs nog een stap verder met de Han Solo koelkast of de R2D2 aquarium.
Merchandise © Universal Pictures / Amazon
Star Wars staat onbedreigd bovenaan de lijst van film-reeksen met de hoogste omzet aan merchandise. Inmiddels is daar zo’n 30 miljard euro mee opgehaald. Ook hoog in die lijst staat Frozen (2013) van Disney. Deze prent was een van de grootste merchandise-successen ooit. Beste ouders, houd je dus maar vast zodra deel twee verschijnt en zorg dat je oogappeltjes niet alle reclamefolders zien. Frozen is vooral geliefd bij de wat kleinere kinderen, laten we zeggen kleuters. Dat zijn toch niet het soort mensen dat drogisterijen bezoekt om te zoeken naar lipgloss. Daar lijken ze een tikje te jong voor. Sterker nog, in Engeland was er zelfs een fabrikant die het een goed idee vond om Frozen Elsa-beha’s te maken, die van kleur veranderen zodra je ze aanraakt.
Jaws (1975) is nog zo een film die tot op de dag van vandaag merchandising naar buiten brengt. De haai Jaws is bloeddorstig, vermoordt mensen, is eng, heeft scherpe tanden en verschuilt zich lafjes in de zee. Zo op het eerste gezicht is er niks knuffelbaar aan Jaws. Dus natuurlijk kwam de merchandise-afdeling van de filmmaatschappij op de proppen met Jaws knuffeldiertjes en de Jaws opblaaspop voor in het zwembad. Maar het best verkochten de Jaws en amity Island t-shirts en strand-handdoeken.
Slotmachines, of fruitautomaten zoals ze ook wel bekend staan, grijpen dikwijls naar bekende filmhelden voor hun uiterlijk en gameplay. Stoere mannen als Batman, Superman of de wat minder sympathieke Scarface hebben allemaal slots geïnspireerd. Een vreemde eend in de bijt is de slot Monty Python’s Spamalot, vernoemd naar een musical die weer is gebaseerd op de film Monty Python and the Holy Grail. De surrealistische humor van de Britten manifesteert zich onder meer, doordat je in de bonusronde moet proberen om niet te worden geplet door een koe.
Merchandise © Warner Bros / 20th Century Fox / Disney / Paramount Pictures / Amazon
De erotische thriller Fifty Shades of Grey (2015) werd in de markt gezet als een van de meest vunzige, wellustige, perverse films in jaren. De verfilming van het boek van EL James liet filmcritici echter niet sidderen op hun stoelen. De avonturen van miljonair Christian en simpele dame Anastasia waren wel erg populair bij huisvrouwen. Misschien dat daarom producten werden gemaakt als Fifty Shades thee, naast uiteraard de overvloed aan kinky stuff van zweepjes tot handboeien. En van kinky stuff gesproken, wisten jullie dat er ook een 300 (2006) lederen broek te verkrijgen was?
En je moet wel een hele, hele, hele grote fan zijn van de filmreeks Twilight, om een onderbroek te kopen met daarop het hoofd van acteur Robert Pattinson. Tenzij je altijd al hebt gedroomd van een vampier tussen je benen. En om het in het dodenrijk te houden, wat dachten jullie van een Star Trek doodskist. Ja, ze bestaan.
Ik ken iemand wiens huis vol staat met movie merchandise. Da is volgens mij gewoon een miljoenen business …
Die Star Wars Han Solo frigo is gewoon de maxx
Die Star Trek kisten zijn gewoon zot 😀