De oorlog in Afghanistan blijft voor inspiratie zorgen in de filmwereld. Deze keer is het de Nieuw-Zeelander Andrew Niccol die zijn licht laat schijnen op de strijd tegen de Taliban. In Good Kill (2014) volgen we de oorlog niet mee op het strijdtoneel zelf, maar in snikhete containers in de woestijn nabij Las Vegas waar bestuurders van drones vanop afstand hun wapens afvuren. Dat zorgt voor een heel andere kijk op oorlog voeren, eentje waar we niet direct bij stilstaan. Het zorgt ook voor een aardige, zij het net iets te brave film.
Korte inhoud: Tom Egan (Ethan Hawke) heeft als straaljagerpiloot een handvol missies meegemaakt met het Amerikaanse leger. Nu werkt hij in eigen land als bestuurder van drones. Met die drones voert het Amerikaanse leger op afstand oorlog met de Taliban. In containers in de buurt van Las Vegas zitten Egan en zijn team met een joystick in hun hand dodelijke bommen af te vuren met de hulp van satellietbeelden.
Aanvankelijk vindt Egan zijn nieuwe job veel praktischer dan vliegen boven Afghanistan. Hij kan meer tijd doorbrengen met zijn gezin en belandt niet meer in gevaarlijke conflicten. Toch verlangt hij ernaar om weer in de cockpit te kruipen. Dan krijgen Egans oversten onder leiding van kolonel Jack Johns (Bruce Greenwood) geheimzinnige orders van de CIA. Deze overheidsinstantie neemt het iets minder nauw met de morele vragen die het bombarderen vanop afstand oproept en Egan en zijn teamleden krijgen het steeds lastiger om de orders blindelings uit te voeren. Dit zet ook zware druk op de relatie met zijn vrouw Molly (January Jones).
Andrew Niccol is een regisseur die mij altijd al heeft weten boeien omdat de regisseur de ethische kwesties niet uit de weg gaat. Zo vind ik zijn debuutfilm Gattaca over de gevaren van genetische manipulatie (ook al met Ethan Hawke) behoorlijk onderschat en ook In Time over eeuwige jeugd, Lord of War of wapenhandel en S1mOne over de creatie van een digitale droomvrouw vind ik interessante films. Alleen met The Host sloeg Niccol de bal behoorlijk mis, maar ook regisseurs hebben recht op een offday.
Ook met Good Kill roept Niccol vragen op over de morele consequenties die oorlog voeren vanop afstand stelt. Het is een heel interessant vertrekpunt waarmee Niccol aan het werk gaat. Wat doet het bombarderen vanop afstand met de mensen die de bommen effectief lanceren? Je zit dan wel niet middenin oorlogsgebied en blijft zelf relatief veilig, maar het drukken op een knopje in een ander land kan evengoed onschuldige burgers en kinderen doden.
Zolang het gaat om militaire doelwitten en aangetoonde misdadigers kunnen Egan en co hun dodelijke acties plaatsen. Maar zodra de CIA zich ermee gaat bemoeien en er steeds meer burgerslachtoffers vallen, zie je Egan en zijn collega’s het steeds lastiger krijgen. Dat vreet aan hen, en heeft ook zijn weerslag met de mensen rondom hen. Egan kan zijn emoties niet uiten, kan niet praten over wat hem dwarszit en daardoor begint zijn huwelijk serieuze barsten te vertonen. Wat mij betreft had Niccol zelfs nog iets meer mogen inzoomen op de mentale toestand van Egan.
Of zoals een van de lesgevers bij het begin van hun opleiding aan de rekruten meegeeft: jullie zijn allemaal bijzonder sterk met een joystick in jullie hand, maar dit is geen videogame, jullie spelen nu met echte mensenlevens. Dat moet je als kijker ook altijd in je achterhoofd houden. De film speelt zich af in Las Vegas en ook de glamoureuze The Strip en zijn weelderige casino’s komen regelmatig in beeld, maar dit is wel degelijk een oorlogsfilm.
© Remain In Light
Een oorlogsfilm waar je het geweld niet rechtstreeks ziet, maar er wel getuige van bent op een klein schermpje. Niccol weet dit gegeven heel knap en indringend in beeld te brengen en de drone-aanvallen zijn levensecht. Tegenover de dreiging van de drones plaatst Niccol luchtbeelden van de wijk waarin Egan en zijn vrouw wonen. Visueel hetzelfde principe als de beelden van de drones. Je zou van minder paranoia worden…
Ethan Hawke laat zien dat de erkenning die hij kreeg sinds Boyhood zeer terecht is. Hij speelt Egan op een gekwelde manier en langzaamaan zie je hem de dieperik in gaan. Weerwerk komt er van zijn nieuwe collega Vera Suarez die net als Egan vragen begint te stellen bij hun werk. Suarez wordt gespeeld door Zoë Kravitz die uit de schaduw van haar ouders Lenny Kravitz en Lisa Bonnet treedt. De ervaren Bruce Greenwood schudt de rol van kolonel Jack Johns moeiteloos uit zijn mouw en ook January Jones overtuigt als Molly Egan.
Good Kill is net zoals de meeste films van Niccol een prent die je aan het nadenken zet. Deze keer over een weinig belicht onderdeel van oorlog voeren. Knap in beeld gebracht, goed geacteerd, alleen hadden voor mij de personages nog iets meer uitgewerkt mogen worden en had er best nog wat meer controverse en kritiek op de Amerikaanse visie op oorlog voeren mogen inzitten. Maar Good Kill biedt alleszins wel een meer genuanceerd beeld dan het zeer patriottische American Sniper.
De film is reeds beschikbaar op Blu-ray en dvd, op de schijfjes staan geen extra’s.
Beoordeling: 3 / 5
Recensie door Karen op 29 oktober 2015
***Related Post***
06/01/2015: Ethan Hawke als drone piloot in Good Kill van Andrew Niccol