In september van vorig jaar waren wij hier helemaal niet mals voor The Loft (2014), ondanks de lovende kritieken in De Morgen die de film omschreef als “een beter afgeslepen designthriller dan het origineel” of Cinenews met zijn “triomf van Erik Van Looy, een efficiënte Amerikaanse sprinter”. Zelfs Knack probeerde nog positief te blijven, ook al waren ze hierin niet geheel overtuigend. Nadien doorprikte Bret Easton Ellis al het ballonnetje op het Film festival van Gent. Maar nu blijkt dat de Amerikaanse pers deze film ook niet lusten, iets wat wij ook al maanden geleden hadden voorspeld. Maar Erik Van Looy hoeft nog niet te treuren, want slechte kritieken beteken niet noodzakelijk een zwakke box-office.
foto’s van Sofie Silbermann © Universal Pictures Home Entertainment
Maar in die 10 jaar dat De FilmBlog bestaat hebben we eigenlijk zelden zo’n slechte reviews gelezen dan bij deze prent, ook al zijn de pijnpunten in grote lijnen dezelfde. Hieronder hebben jullie een bloemlezing van een paar van de meest vlammende kritieken.
Billy Wilder’s The Apartment minus the humor and social commentary merged with Alfred Hitchcock via Danny Boyle a la Shallow Grave without either director’s panache or suspense mastery… and you’ve got The Loft, a lame excuse for a thriller which has been thoroughly defanged and downgraded in this wholly unnecessary U.S. remake.
In fact, the whole film feels dated (granted, it was made a few years ago and then shelved, supposedly), like a 1980s conceit unable to cope with a new millennium and its police science.
(Bill Gibron, Filmracket.com)
The men are cheaters and the women are props, leaving nothing to establish or build any real suspense in any way. Do we care about the dead girl in the bed? Not really. And, sadly, it’s even more difficult to feel much of anything for anybody else involved in this mess.
(JimmyO, JoBlo.com)
However, there are so many flaws in “The Loft” that it becomes impossible to ignore the bad and focus on the good elements.
(Kevin Carr, 7mpictures.com)
The more we get to know this crew, the harder it is to care about any of them; the men are all portrayed as lecherous horndogs, while the women are either shrews, ice queens or self-professed whores.
(Alonso Duralde, The Wrap)
En zo zijn er nog tientallen op Rotten Tomatoes, die nog steeds op 0% staat na 18 reviews. Ook al zou The Loft nu een recette maken van 200 miljoen dollar denk ik dat hij nu wel een streep kan zetten onder zijn Amerikaans filmavontuur.
*** The Loft trailer ***