Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat Amerikaanse filmproducties miljoenen dollars kosten om te maken. Naast de royale vergoedingen voor acteurs en regisseurs, is er een enorme filmploeg en post-productie unit die betaald moeten worden, en daarnaast gaat nog eens de helft van het budget naar distributie en marketing. Maar elke dollar wordt soms twee keer omgedraaid wanneer men lager op de hiërarchische ladder komt. Er wordt vaak heel hard onderhandeld wanneer hotels geboekt moeten worden en figuranten op een filmset moeten vaak gratis of voor een hongerloon urenlang in de kou staan. Maar alles wordt wel draaiend gehouden, voor de liefde van de film. En soms wordt hiervan ook misbruik gemaakt.
Je zou denken dat een filmposter maken een essentieel onderdeel is van de marketing van een film. Een slechte poster (zoals deze) zal minder impact hebben op de box-office dan een geslaagde poster (zoals deze). Je zou dan ook denken dat de designer van die poster hoog op de hiërarchische ladder staat op het marketing budget. Wel, blijkbaar is dit niet altijd het geval. En als we het verhaal van Juan Luis Garcia mogen geloven, die een open brief schreef aan Spike Lee , is het zelfs ronduit schandalig en verwerpelijk.
Juan is een freelance grafisch designer die het aanbod kreeg om een aantal posters te ontwerpen voor Oldboy (2013), een remake van Spike Lee op de schitterende Oldboy (2004) van Chan-wook Park. Een remake waar eigenlijk niemand op zat te wachten maar waarover al jaren werd gesproken. Wat blijkt nu, het productiehuis van Lee, 40 Acres and a Mule Filmworks hebben deze artiest 2 maanden aan een stuk laten werken; achteraf hiervoor geen cent betaald maar eerder bedreigt om alles op tijd af te leveren. En om de absurditeit nog wat grotesker te maken brachten ze de posters uit op hun Facebook pagina (waarvoor ik hen zelfs geen link voor zal gunnen) MET een Spike Lee copyright logo. En yup, zowat alle filmblogs hebben deze posters ook gebruikt om de film in de aandacht te brengen. Erger nog, de officiële poster lijkt zelfs verdacht veel op het originele ontwerp van Juan Luis Garcia.
Toch moet ik er bij vertellen dat het productiehuis van Lee misschien volledig onschuldig is in deze en zelf rond de tuin werd geleid door het agentschap die instond voor de posters en banners van Oldboy. Vreemd genoeg wordt dit agentschap niet met naam vermeld in de open brief van Juan. Maar we willen hem gerust het voordeel van de twijfel geven, ook al lijkt mij een rechtszaak misschien een beter middel dan een open brief. Maar we zijn hier in ieder geval benieuwd naar het wederwoord van Spike Lee of zijn productiehuis over deze zaak, die zeker nog een staartje zal krijgen. Ondertussen loopt de film in de States in de zalen, en zou hij bij ons binnenkort moeten uitkomen, ook al zijn er nog geen officiële releasedata bekend.
Update 29/11/2013: En Spike Lee heeft gereageerd via Twitter, op de open brief van Juan Luis Garcia en deed dat naar goede gewoonte op zijn eigen tactloze en ongenuanceerde manier. Doen alsof je neus bloed, terwijl dit gaat over uw EIGEN film gemaakt door uw EIGEN productiehuis is toch wel kras. Het minste wat hij kon antwoorden was dat hij de zaak intern zou bekijken om te zien wat er van aan was.
I Never Heard Of This Guy Juan Luis Garcia,If He Has A Beef It's Not With Me.I Did Not Hire Him,Do Not Know Him.Cheap Trick Writing To Me.YO
— Spike Lee (@SpikeLee) November 28, 2013
Maar neen, hij koos de confrontatie en met bijzonder weinig gevoel voor PR ging hij zelfs nog een stap verder door iemand die op zijn tweet reageerde nog te gaan verwijten. Nergens stond in de open brief dat Spike Lee schuld draagt aan deze affaire, maar enige morele verplichting kan je toch niet uit de weg gaan. Als filmmaker moet je respect hebben voor jouw filmploeg en de mensen die hun tijd en energie steken in het productieproces. De arrogantie waarmee Spike Lee hier tekeer gaat is betreurenswaardig, en ondertussen blijven de reacties binnenstromen. Hieronder vinden jullie een paar gevatte reacties:
@SpikeLee Or it might be the last resort of a desperate man? Could be BS, but surely worth a call or two, given it's your movie?
— Nev Pierce (@nevpierce) November 28, 2013
@SpikeLee he has a beef with somebody who works for you, obviously, and that is your problem
— neil (@neilkli) November 28, 2013
@SpikeLee That kind of treatment is not unfamiliar to hundreds of thousand of creatives across the world. You may not see it, but we do…
— Dave Holloway (@DaveMedlo) November 28, 2013
@SpikeLee Yeah, … too bad he thought you'd care about fellow artitsts being ripped off. What an idiot!
— Bud Collyer (@BudCollyer) November 28, 2013
.@SpikeLee I think it's pretty clear his beef is with the ad agency and that he would like your support, no?
— Judes Dickey (@judes_dickey) November 28, 2013
. @SpikeLee Ultimately you're the captain of that ship. Look into it, or look stupid. Your pick!
— Martin Richard (@txster) November 28, 2013
@SpikeLee Love your films but a very poor response.Could've at least offered to investigate.If cheap trick, call him out. If not, sort it
— Graham Gardiner (@grahamgardiner) November 28, 2013
@SpikeLee Well, that is one way to respond, another less dickish way would be to look into the matter. You know, #DoTheRightThing
— De FilmBlog (@DeFilmBlog) November 30, 2013
*** Oldboy (2013) trailer ***
***Related Post***
12/07/2013: Oldboy remake trailer met Josh Brolin
31/08/2011: Josh Brolin en Christian Bale in Oldboy remake
08/11/2008: Will Smith & Steven Spielberg mikken op Oldboy remake
24/09/2004: Old Boy review
Designers en creatieven worden tegenwoordig wel vaker uitgebuit door het huidige kapitalistisch systeem, ik spreek uit ervaring.
Is uit alle tijden. Wat dacht je van DC Comics die de rechten van de Superman ontwerpers gewoon naast zich heeft neergelegd. Die nabestaanden zijn al sinds 1938 aan het procederen, zonder resultaat. Als creatieveling heb je best een waterdicht contract alvorens je aan iets begint.
Spike Lee heeft duidelijk geen PR lessen gekregen. Juan zal ondertussen wel zijn slag thuis hebben gehaald met al die promotie. Hopelijk komen we achteraf niet te weten dat het allemaal opgezet spel was of een onnozele marketingtruuk.
Had misschien beter gezwegen en dat intern bekeken :s
De film wordt niet alleen neergesabeld door de critici, maar doet het ook nog eens vreselijk aan de box-office. Mocht Dhr. Garcia de bedoeling hebben om de film te dagvaarden zou hij wel eens naar huis kunnen gaan met 75 eurocent.