In een vorige post had ik het nog over de kleurcodes in filmposters, nu zou ik het willen hebben over de compositie, want hierover kan je ook een boom opzetten. Net zoals er terugkerende poses zijn bij modellen die op de cover van één of ander mannenblad staan, zijn er ook bepaalde poses en composities die alsmaar terugkeren in filmposters. Zo komen zelfs zo vaak voor dat we er zelfs niet meer bij stil staan. Creativiteit is met andere woorden vaak zoek, maar anderzijds is het ook wel logisch dat filmposters een beetje in herhaling vallen. Er komen immers een slordige 8000 film uit per jaar.
En om dit bericht niet te zwaar te maken zal ik deze opsplitsen in verschillende delen. Laten we misschien beginnen met het meest flagrante, met name de doorheen de benen poster. De meest recente exemplaren zijn Crazy, Stupid Love (2011) en deze van The Sitter (2011). En beide films zetten een lange traditie verder van openstaande vrouwenbenen waardoor we als kijker doorheen kijken. Er is zelfs een mannelijk exemplaar met 3:10 to Yuma (2007) en Freak Dance (2011). Er zijn vast nog wel voorbeelden, we lezen het graag in de commentaren.
Part 1: Through Her Legs posters
***Related Posts***
18/05/2012: Poster clichés #3: Look into my Eye
13/02/2012: Poster clichés #2: Back to Back
09/02/2012: Poster clichés #1: Through Her Legs
21/05/2011: Lachen met filmposters
03/04/2011: Collectie pictogram posters
08/01/2008: Welke filmposter hangt in jouw kamer?
23/08/2007: Kleurcodes in filmposters
Vandeweek was ik nog ’t zelfde aan’t denken toen ik mini-poster(?) van Hasta La vista zag op achterkant van auto (?) in de walen (?) (in Rebecq)
synchronicity 🙂
“Ms. 45” ooit nog gezien , de ultieme B-film , de poster is wel beter dan de film.