Wanneer een Vlaamse film goed scoort aan de box-office of hij wordt bekroond met een prijs, dan zijn de distributeurs er als de kippen bij om het nieuws in de media te verspreiden. Doet de film het echter minder goed, dan worden de lippen stevig op mekaar gehouden. Noordzee, Texas (2011) van Bavo Defurne heeft bijvoorbeeld geen potten gebroken in Vlaanderen en had na 2 weken nog maar 5’381 bezoekers. Daarmee compenseer je nog ruim niet de subsidie van € 72.400 die de regisseur van het VAF kreeg voor nog maar de ontwikkeling van het scenario.
Let wel, Vlaamse films hebben die media-aandacht nodig, maar wanneer je alleen de goede resultaten voorschotelt en laat uitschijnen dat een filmprijs uit een ver filmfestival in Rusland evenwaardig is aan en prijs op Cannes, dan krijg je een averechts effect van datgene wat je wil bekomen. Op termijn zal niemand nog geloof hechten aan de informatie.
En de laatste stoot van de distributeurs van Code 37 (2011) doet hier zelfs nog een schepje bovenop, door carrément de waarheid te verdraaien. Het VAF pakte zo recent nog uit met de headline Code 37 klopt Kuifje in de Vlaamse bioscopen, wat werd opgepikt door de Standaard, Focus Knack, Het Laatste Nieuws en ga zomaar verder en die op hun beurt alles nog wat gingen aandikken. Wat blijkt nu: Kuifje deed het 3 keer beter dan Code 37! Het VAF, die nota bene de cijfers bij wijze van spreken, dagelijks op hun bureau krijgen, maakt hier toch wel een pijnlijke uitschuiver door niet het gehele “nationale” plaatje kenbaar te maken en brengt hierdoor een andere filmproductie tevens ook voor een stuk in diskrediet.
Het persbericht van Sony loog er niet om. “Duizend bommen en granaten! Teneinde de “doemsfeer” die rond de cijfers van de release van The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn (2011) (2011) her en der verspreid werden toch even recht te zetten. Tintin is de 2e grootste Opener van het Jaar 2011(Na Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011)) TINTIN telde na het weekend : 237.000 bezoekers, Code 37: 79. 000 bezoekers. Een rekensommetje is snel gemaakt: Tintin doet het 3x beter dan Code 37. Wij wensen Kuifje en Bobbie nog veel succes!”
Dat Code 37 veel volk zal trekken verbaasde ons echter niet. Een Plop/Mega Mindy-film haalt ook heel veel bezoekers, maar dat is nu eenmaal niet het cinefiel publiek die wordt aangesproken dan wel de tv-kijkers die als afwisseling hun serie eens op het witte doek willen zien. Het publiek van Code 37 is niet noodzakelijk hetzelfde publiek als deze van Rundskop (2010). En als je dan toch wil promotie maken, doe het dan voor films die het kunnen gebruiken, met name een Hasta la Vista (2011) of Het Varken van Madonna (2011). Momenteel worden we nu toch opgezadeld met tv-spotjes van Code 37 op tv. Daarnaast zitten de acteurs Geert Van Rampelberg, Gilles De Schrijver, Veerle Baetens en Ben Segers in veel betere films dit jaar. Hopelijk is er een stormloop voor deze filmproducties.
Heb me ook laten vangen want heb uiteindelijk de film gaan zien, ook al was het maar omdat er niets anders was, en ik moest kiezen tussen deze film en Paranormal Activity of Johnny English. Code 37 vond ik uiteindelijk buitengewoon irritant met een schokkende camera die nauwelijks een deftig kadrage wist te maken, een regisseur die geen flauw benul heeft van hoe hij een verhaal moet vertellen en acteurs die volledig op automatische piloot hun teksten debiteren. Zielig.
Kom net terug van Kuifje, echt sprakeloos. Net echt!
Code 37 had een lijn tot opt straat. Kuifje niet.
Helaas…
Hadden dit beter en andere titel gegeven =>
Code 37: de tempel der mediocriteit.
Dave sorry dat ik u moet tegenspreken maar als het je per-screen average bekijkt dan kloppen de cijfers van Sony niet hoor. Ze vergelijken NATIONALE gegevens. Niet moeilijk dan aangezien Code 37 niet in Wallonië draait…
:UPDATE: Dit zijn nationale cijfers… Met andere woorden niet geheel eerlijk om ze te gaan vergelijken aangezien we het te betwijfelen valt of “Code 37 – de film” ook véél Waalse kijklustigen lokt, zelfs of de film daar überhaupt in de zalen speelt. Toch doet dit géén afbreuk aan het succes van “The adventures of TinTin”, uiteraard.
En om het plaatje helemaal compleet komt het VAF met cijfers op de proppen die stellen dat per voorstelling (per-screen average) in België TINTIN ongeveer 8600 euro opbrengt en “Code 37″ maar liefst 12.900 euro.
@stijn: Uwe Boll is daar ook sterk in, om te bewijzen dat zijn films het beter doen dan populaire blockbusters heeft hij in het verleden vergelijkingen gemaakt ‘per screen average’ van een welbepaalde periode en in welbepaalde steden. Zo kan je uiteindelijk alles gaan bewijzen. Toch was het een beetje kort door de bocht om te beweren dat Code 37 het beter deed dan Kuifje, wat toch wel de teneur was van de berichtgeving hieromtrent.
eu…wat zijn “per-screen averages” ?
-> stef : ‘per-screen average’ is uiteindelijk een eenvoudig rekensommetje waarbij je de box-office deelt door het aantal schermen. Dat getal die je bekomt vertelt echter al even weinig over de kwaliteit van een film dan de box-office cijfers, maar dat laatste is wel iets concreter.
-> fred : Uwe Boll, draait die nog films? Eigenlijk moet je niet al te ver gaan zoeken. ‘Per-screen average’ wordt geregeld gebruikt, en zeker door kleinere filmproducties (die in minder zalen vertoond worden) om toch ook eens te kunnen uitpakken met verrassende cijfers. Neem nu die crappy documentaire van Sarah Palin.
https://defilmblog.be/archive/2011/07/30/the-undefeated-sarah-palin-verslagen-aan-box-office.html
Anderzijds zie je dat een film als Juno in zijn begin-periode een per screen average had van meer dan 50’000 dollar, maar nadat ze de film begonnen uitbrengen in meer bioscopen, is dat cijfer behoorlijk naar beneden gegaan. Vinden de studio’s dat erg? Nope, they don’t care. Het is leuk om met mooie cijfers uit te pakken, maar uiteindelijk draait alles rond de totale recette van de film. De rest is muggenzifterij van de orde van de semantiek.
-> stijn : cijfers van Sony kloppen, maar we gaan toch Sony niet met de vingers wijzen omdat zij België nog niet hebben gespitst :s Code 37 zal wel goed draaien in Antwerpen en Gent. Veerle is van Antwerpen en de serie is opgenomen in Gent. Zou nogal dramatisch zijn mocht een tv-product als dit in deze steden niet kunnen scoren.
->sparrow: ik denk dat dit effectief de ondertitel is :p
Gisteren gaan zien en moet zeggen dat de film toch gemaakt is voor een doorsnee vtm-publiek, met veel vulgair taalgebruik, een standaard en cliché plot die met haken en ogen aan mekaar hangt en eenzijdige personages. Een tv-film met iets meer middelen gemaakt maar zonder enige meerwaarde. Uiteindelijk is Code 37 een soort acteurs-onderonsje, en kom je tot het besef dat een regisseur zoals Michael Roskam of een Erik Van Looy toch zoveel meer te bieden hebben dan enkel maar tevreden zijn met het visuele plaatje. Het is wat mij betreft zijn 10euro niet waard.
Gregg, ik kon het niet beter verwoorden. Ik ging de cinema in met de gedachte van een gewone doorsnee vlaamse thriller à la zaak Alzheimer of Dossiek K. te zien en ik kom binnen in een mix van Aspe en een serie op Vijftv. Het cliché druipt er van af. Michaël Pas, die normaal een vrij goede acteur is, loopt de kantjes er vanaf en kan zijn ‘zware’ flik-personage niet waarmaken. Veerle Baetens blijft goed in haar rol, maar ze heeft het scenario niet mee. Voorspelbaar, met een climax van meen-je-dat-nu-echt?. Een paar grappige dialogen kon mijn teleurstelling helaas niet goedmaken. Een topper had ik niet verwacht, maar voor de Vlaamse Cinema te promoten moet je deze film echt niet gebruiken of trailers kapotspelen op tv. Ik hoop voor het Vlaamse tv-publiek dat de serie stukken beter is, want anders is het maar een zonde waar tv-makers hun geld aan uitgeven.
Gregg verwoordt het heel goed. Echt een lauwe film