Gameadaptaties, het is en blijft een moeilijke bevalling. In tegenstelling tot de comic-book, waarin wel degelijk ingewikkelde en fascinerende verhalen steken moeten de games het voornamelijk doen met een basisplot. Teveel verhaal zou nefast kunnen zijn voor het spelplezier. Hoe dan ook blijven de studio’s erin investeren, hopend dat alle mensen die het spel kennen ook daadwerkelijk de film gaan zien. Maar de kwaliteit van de game-adaptaties zijn dermate SLECHT dat iedereen al met serieus lage verwachtingen zit (wat niet altijd een slechte zaak is) en er eigenlijk niet wakker van ligt (wat wel problematisch is).
Het zijn spannende dagen voor Silent Hill (2006), gebaseerd op het gelijknamige spel, die vandaag in première gaat in de States (wij moeten nog wachten tot 26 april). Silent Hill heeft heel wat middelen geïnvesteerd in haar promotiecampagne met een resem knappe posters en een 7 minuten lange prewiew.
Hoe dan ook, ik ben niet echt onder de indruk van die preview. Ik vind dit trouwens voor deze film niet echt een goed idee. Het is een beetje zoals in het spookkasteel op de foor. Je wordt gefascineerd door de buitenkant van het huis (promotie) en wil echt wel weten wat er zich binnenin afspeelt, ook al stelt het meestal niet veel voor. Met die preview heb je eigenlijk al de film gezien, want veel verhaal komt er echt niet bij kijken.
Trouwens heeft de studio de press-screening van Silet Hill op het laatste moment laten vallen, wat in de meeste gevallen een slecht teken is voor de kwaliteit van de film.
En als dat nog niet genoeg is, hebben weinig Franse regisseurs echt deftige films kunnen maken in Hollywood. De Franse regisseur Christophe Gans (Le Pacte des Loups) heeft in ieder geval visueel knap werk geleverd wat de stills zien er fascinerend uit. Nu nog “iets” te vertellen hebben en de spanning er kunnen in houden …
Update 24/04/2006: De videogameverfilming Silent Hill kwam afgelopen weekend binnen op nummer 1 in de Amerikaanse box office top tien. Met een behoorlijke $20 miljoen aan kaartverkoop kwam Silent Hill afgelopen weekend binnen op nummer 1 in Amerika. Het gebeurt niet vaak dat een videogameverfilming zo succesvol blijkt en zeker niet een gameverfilming waarin bijna geen CGI (beelden gecreëerd met de computer) is gebruikt. Zelfs de monsters in de film, zijn gewoon mensen in latex pakjes. Hmmm…latex…neen daar zal het denk ik niet aan liggen.
Waar het wel misschien zou aan kunnen leggen is dar er opnieuw GEEN BETER ALTERNATIEF was. De releases van vorig weekend was een samenraapsel van B-films: The Benchwarmers, Take the Lead, The Wild, American Dreamz, Friends With Money,… Stuk voor stuk afschuwelijk slechte films.
Maar binnen op nummer drie in de box office stond eveneens de thriller The Sentinel met 14,7 miljoen, waarin Michael Douglas ontdekt dat een groep neo-Nazi’s het Witte Huis proberen te infiltreren om de President te vermoorden. Zijn partner Kiefer Sutherland blijkt een aantal aardige verrassingen voor Douglas in petto te hebben.
***Related Posts***
24/01/2006: Silent Hill posters
03/12/2004: Het filmische Silent Hill spel