Waar houden studio’s vaak screening juist voor een officiële release? Heel eenvoudig om even te peilen wat de commentaren zijn bij het publiek. Een select publiek wordt aangesproken voor de visie van een film, uiteraard gratis, en er wordt hen gevraagd na de projectie een vragenblad in te filmen met vooral vraagjes i.v.m. de verstaanbaarheid van het verhaal. In de meeste gevallen is deze werkmethode productief. Regisseurs en monteurs zijn vaak zo betrokken bij hun film, dat ze zich geen vragen meer stellen over de informatieve waarde van bepaalde scènes. Een “onschuldig” publiek, kan gemakkelijk lacunes in het verhaal detecteren.
Het kan gebeuren dat een studio een screening weigert: Bij kleinere filmprojecten met een verrassend plot, zou het gevaar er in staan dat het publiek in kwestie op het net de twist(s) in het verhaal verklapt. Grotere films zoals Hide and Seek of Million Dollar Baby (2004) ondervinden daarbij niet veel schade. Ze worden gesteund door grote acteurs en er is veel promotie. Bijgevolg wil het publiek kost wat kost de film gaan zien. Voor kleinere films kan dit echter een doodsteek zijn.
Je kan ook een screening weigeren omdat de film ronduit ‘slecht’ is. En dit komt heel vaak voor. Om een plot te onthullen heb je al een paar regels voor nodig, maar een film afbreken kan je vrij gemakkelijk en als een lopend vuurtje kan dit zich verspreiden om de verschillende filmsites, waaronder ook De Ultieme FilmBlog. Het is dus niet meteen een goed teken wanneer een “belangrijke” productie (grote namen, relatief comfortabel budget) geen screening krijgt. En dit is het geval bij de nieuwe film van Wes Craven, Cursed (2004). Dit is wat Jam!Showbiz te vertellen heeft:
You won’t find reviews for either of this weekend’s major movie releases. Sony Pictures refused to screen its Tommy Lee Jones comedy Man of the House for critics. Alliance Atlantis wouldn’t preview its new Christina Ricci werewolf flick Cursed either.
Dimension’s Cursed has been a troubled project for almost two years. It’s been rewritten, reshot and re-edited so many times that director Wes Craven and writer Kevin Williamson are distancing themselves from it. It started out to be an R-rated horror comedy in the vein of the Scream movies Craven and Williamson collaborated on. It’s now a PG-13 flick. Cursed cost Dimension $38 million plus a $25 million marketing campaign. It will be released on 3,000 screens.
When a studio refuses to screen a film for critics, it essentially reviews the film itself, admitting it’s a dog that needs one clear day before reviews and word-of-mouth start chipping away at audiences.
Dit is vervelend nieuws en zo zie je dat ambitieuze filmprojecten met talentvolle regisseurs niet altijd een garantie zijn op succes. Als een regisseur zich al wil distantiëren van de film is dit echt wel veelbetekenend. De horror lijkt echt wel cursed. Laten we in ieder geval hopen dat Wes Craven (Scream, Nightmare on Elm Street) een beter resultaat bakt met de thriller Red-Eye. Voor de mensen die toch Cursed willen zien, weet dan dat de mooie Shannon Elizabeth van de partij is. Hieronder trouwens een mooie fotocollectie van de actrice.