Als je de kans krijgt om deze film te zien in de Imax zaal, aarzel dan geen seconde wat deze film is echt de moeite waard en misschien ga ik binnenkort een tweede bezoek brengen aan deze Zemeckis animatie, maar dan in Imax-formaat (zie pics).
Een kerstverhaal zonder een kerstman is geen echt kerstverhaal. En deze keer komt hij niet op de daken lopen. Op de avond voor kerst wordt een jongetje opgeschrikt door het hels lawaai van een enorme trein die vlak voor zijn deur stopt. De jongen verlaat zijn kamertje en gaat stil kijken wat er gaande is. De conducteur stapt uit en vertelt hem dat deze trein de Polar Express heet. Hij vraagt of hij mee op reis wil gaan. De jongen stapt in en merkt dat er nog meer kinderen in hun pyjama in de trein zitten. De trein vertrekt naar de Noordpool en de jongen beleeft het avontuur van elk kind dat net in een periode was waaraan hij twijfelde aan de Kerstman.
De computeranimatiefilm The Polar Express (2004) is gebaseerd op het populaire boek van Chris Van Allsburg. Door nieuwe technieken zoals performance capture, waarbij de gezicht-expressies worden opgenomen om ze daarna te matchen met computeranimatie, kunnen de digitale acteurs zich presenteren met authentiekere mimieken. Vaak bezitten de geanimeerde figuren dan ook specifieke karaktertrekken van de stem-acteurs. Deze techniek is reeds toegepast op het scenarieel zwakke Final Fantasy. Maar het is niet zozeer de techniek die belangrijk is aan deze productie, wel de creativiteit waarmee de film omspringt, zowel op vlak van beeldcomponisties, belichting en verhaal-opbouw. Hartverwarmend niet alleen voor de jongsten onder ons, maar eveneens voor een iets ouder publiek die nog kunnen en willen dromen. Het jongetje twijfelt, maar “Sometimes the most real things in this world are the things we can’t see.”
Maar hoe krijgen ze het in hun bol om 150 miljoen dollars neer te tellen voor een animatiefilm en daarbij nog eens 120 miljoen dollar aan de promotie-campagne te smijten. Ja, u hoort het goed, $270M is het prijskaartje voor de nieuwe productie van Tom Hanks en Robert Zemeckis. Hij leverde in zijn openingsweekend, waarin een film zijn grootste groei kent, slechts $23M op (wat voor een animatiefilm toch behoorlijk veel geld is), maar zal hoogstwaarschijnlijk nooit aan een recette van $70M komen. Laat staan dat ze een “break-even” halen met $270M !!! Trouwens, 70 miljoen dollar is reeds de winst die The Incredibles maakte in zijn openingsweekend. Maar Pixar ligt wel iets beter in de markt en de film is bestemd voor jong en (iets) ouder, terwijl The Polar Express toch vooral mikt op het jongste publiek. Wel ambitieus en zoals ik al eerder zei is de film ook nog goed, maar 270 miljoen dollar is toch wel uitzinnig veel. Warner Bros zal zich aan deze productie serieus zijn broek scheuren. Zelfs met DVD, t-shirt en cd-verkoop inbegrepen. Amper 3 films per jaar breken de $200M grens. Conclusie, als ze bakken geld in overvloed hebben, zouden ze dan niet beter stoppen met zagen over die paar piraten die films van het net halen. Met het verlies dat ze op deze productie zullen maken kan je wellicht 75% van de Amerikaanse filmproducties maken op 1 jaar tijd. Dit is gewoon uitzinnig.
Beoordeling: 3 / 5
Recensie door Dave op 18 november 2004
*** The Polar Express trailer ***
ha! als ik kan wil ik die ook wel in imax gaan zien!
wil je mij een seintje geven als ze die in brussel op imax tonen?
ik zal het zelf ook wa in de gaten houden, mja… zo heb ik een backup! 🙂
Ik moet wel een bril dragen als ik naar de film ga. De mijne is dan nog met kleine brilglazen. Ik vind dit niet altijd aangenaam bij een Imax voorstelling. Maar misschien koop ik mezelf wel zo’n Dennis Taylor bril.
😀