De wereld van de manga-tekenfilms daverde op zijn grondvesten na de release van Akira (1988), een film die werd gemaakt door Katsuhiro Ôtomo en gebaseerd was op zijn gelijknamige manga serie. Tegenwoordig wordt de film beschouwd als de klassieker van het cyberpunk genre, maar wordt ook wel gezien als een ongecensureerde explosie van seks en geweld.
Akira staat bol van verscholen kritiek op de Japanse (en tevens westerse) maatschappij, maar werd in de jaren negentig toch enorm populair door zijn hoge tempo, de boeiende verhaallijn en zijn vloeiende en baanbrekende animatie.
Korte inhoud: Kaneda (Mitsuo Iwata) is de leider van een Motorbende in Neo-Tokyo. Tetsuo (Nozomu Sasaki) is één van de bendeleden en is altijd de benjamin geweest, die onder bescherming van Kaneda staat. Als Tetsuo wordt gearresteerd, wordt hij als proefkonijn gebruikt voor een militair experiment, waardoor hij ongelooflijke krachten krijgt. Tetsuo kan zijn krachten niet in bedwang houden en slaat volledig door. Kaneda is de enige die hem nog kan tegenhouden.
Toen ik hoorde dat er sprake was van een ‘live-action’ adaptatie van de comic was ik enerzijds opgewonden, maar had ik anderzijds ook heel wat bedenkingen bij het project. Hoe kon je nu eenmaal die comic overtreffen? Comic Soon zou het verlossende nieuws brengen.
Warner Bros. Pictures has hired Oscar-nominated Irish director Ruairi Robinson to helm the big screen Akira adaptation. Robinson received a nomination in 2001 for his animated short film Fifty Percent Grey.
And…I am not impressed. Ok, de man heeft bewezen dat hij een knappe animatie-kortfilm kan maken, maar een live-action langspeelfilm is toch wel andere koek. Een van de hoofdtaken van een filmregisseur is namelijk acteursregie, en naast een kortfilm en een paar commercials heeft de man daar nog niet veel kaas van gegeten , laat staan van mise-en-scènes, green-key opnames of zelfs goed kunnen functioneren op een million-dollar-filmset. Ik heb hieronder trouwens zijn award-winnende kortfilm staan, Fifty Percent Grey (2001). Een knap staaltje animatie met een treffende boodschap, maar niet echt om achterover te vallen. Daarnaast vinden jullie zijn tweede kortfilm die hij 5 jaar later maakte, The Silent City (2006) met acteur Cillian Murphy in één van de hoofdrollen.
Een filmadaptatie van Akira heeft iemand nodig als Robert Rodriguez om dit project tot een goed einde te brengen. Als je een dergelijke cineast niet kan vinden, blijf je dan best met je poten van deze classic anime-film. Welke studio zal trouwens meer dan 60 miljoen dollar pompen in een regisseur die geen speelfilm ervaring heeft? Het doet me een beetje denken aan het veelbelovende Eragorn (2006) project, een epische film die werd toevertrouwd aan een specialFX-artiest die geen langspeelfilm-ervaring had en waarbij de film voorspelbaar flopte aan de box-office en uitgespuwd werd door menig filmcritici.
***Related Posts***
06/01/2012: Filmadaptatie van Akira stil gelegd
26/03/2011: Akira verfilming niet in Neo-Tokyo maar Neo-Manhattan
Als mens steeds alleen maar terug valt op “zekerheden” als Rodriguez krijgen nieuwe mensen nooit geen kansen. Ik kan ook niet garanderen dat het een succes zal worden maar hij heeft wel al bewezen een man met visie te zijn. Wie weet wordt het wel een goeie film. Waarom niet eens een kans wagen? Wie weet worden ze wel rijk van een film met onbekende regisseur (klinkende titel) die belange niet zoveel kost als een rodriguez?
beginnend talent moet groeien. Iemand zonder langspeelfilm-ervaring geef je geen film als deze. Akira is meer dan een oefening in stijl.
Het probleem met Hollywood is dat ze teveel kicken op effecten en te weinig op persoonlijkheid. En dan krijg je films als Eragorn. Een beloftevolle regisseur, maar hij nam gewoon iets teveel hooi op zijn vork. Een talent komt trouwens beter tot uiting bij kleinere projecten (Thank You For Smoking, Virgin Suicides, Das Experiment,…) dan bij dit soort films.
laat staan dat er nood was aan een live-action versie van Akira ?? de animatie is perfect zoals ze is . hadden beter de versie laten remasteren en in de cinema’s heruitbrengen , als mensen de animatie niet lusten denk ik niet dat ze zitten te wachten op de live-action versie .
de muziek in Akira is zalig. Hopelijk verneuken ze het niet in de adaptatie…als die er al komt.
Zoals Dave het al zei, blijf met je poten af van classics. Akira de animatie reeks kon amper de 1000 paginas tellende stripreeks niet bevatten, laat staan dat ze er een Hollywood film van gaan maken. Wat krijgen we dan een Fisherprice versie van Akira?
Ik ben een beetje moe aan het worden dat als iets verfilmd wordt het gelijk al als fake wordt beschouwd. Misschien wordt het wel een toffe film, maar ook al wordt het dus een toffe film blijven de ‘fans’ (lees zuurpruimen) zeuren over dat het nooit had gemogen. Wat een onzin. Uitspraken als ‘blijf met je poten van Akira af’ laten alleen maar zien hoe bekrompen sommige ‘fanboys’ zijn. In plaats hiervan kan je beter discuseren over hoe de film gemaakt moet worden ,want het is wel een uitdaging om van Akira en Dragonball Z een live-action film te maken en dat is zeer gedurfd!
Ik hou over het algemeen niet zozeer van het Mange genre moet ik zeggen, maar met een regisseur als deze wil ik wel een poging wagen om de film te kijken!