Laatste berichten

Lucasfilm voert gesprekken over Obi-Wan Kenobi seizoen 2

Laten we nog eens lachen met Lucasfilm. Ik bedoel, we hebben al genoeg tranen gelaten of meubilair vernield en het ziet er naar uit dat niets in het management van Lucasfilm is veranderd na het miljoenen treinongeluk van “Acolyte”. Je zou denken dat na het tweede seizoen werd geschrapt, tegen de zin van de showrunner Leslye Headland, dat er toch koppen zouden rollen. De enige die werd ontslagen was een producer genaamd Karyn McCarthy die hooguit een paar weken op de serie had gewerkt en nu een proces is begonnen tegen haar werkgever wegens onrechtmatig ontslag. Kathleen Kennedy daarentegen lijkt…
Read more

It’s What’s Inside (2024) **** recensie

Er is een nieuwe film op Netflix en wat mij betreft een verborgen pareltje. Greg Jardin’s It’s What’s Inside (2024) is, in essentie, een reflectie op de moderne obsessie met identiteit—en de gefragmenteerde persoonlijkheden die we zowel online als offline met ons meedragen. Maar wat Jardin’s regiedebuut boven de gemiddelde bodyswitch-thriller laat onderscheiden, is de waanzinnig leuke en razendsnelle esthetiek die hij heeft samengesteld. Een mix van energie, felgekleurde visuals en een verrassend verhalend concept, proeft It’s What’s Inside zowel van het surrealistische als van het absurde. En geloof me, dat is precies wat het zo leuk maakt. Komt daar…
Read more

Joker 2 en Megalopolis verenigen publiek en critici in hun collectieve afschuw

In een wereld waarin meningen op internet even vluchtig zijn als een trending TikTok-dansje en waar critici en het publiek elkaar geregeld met geslepen messen tegemoetkomen en vaak tegenovergestelde meningen hebben, lijkt er plots een wonder te zijn geschied, want critici en publiek zijn het met elkaar eens. Zowel Megalopolis (2024) als Joker: Folie à Deux (2024) zijn volgens Rotten Tomatoes als ultra slecht bestempeld. In onze reviews hadden we Joker 2 nog 2/5 sterren gegeven boven de 1/5 ster voor Megalopolis, maar dit hadden we niet verwacht. Zeker niet toen er na het Festival van Venetië héél wat positieve…
Read more

Terrifier 3 wordt iets van een kerstfilm

Volgende week is het zover: Terrifier 3 (2024) komt uit en de verwachtingen zijn torenhoog. De vorige twee films van deze gruwelijke horrorreeks hebben een behoorlijke cultstatus verworven, en dat is vooral te danken aan de iconische en afschrikwekkende verschijning van Art de Clown. De clown, die al sinds zijn eerste verschijning in de anthologiefilm All Hallowse Eve (2013) menig nachtmerrie heeft bezorgd, keert nu terug voor een nieuwe ronde van bloederige terreur. Maar wat kunnen we verwachten van deze derde film? En zal het de grenzen van het horrorgenre verder verleggen? Korte inhoud: Art the Clown is van plan…
Read more

Een blik op de toekomst van sci-fi horror met Companion

Drew Hancock’s R-rated Companion (2025) zorgt al voor flink wat opwinding in de filmindustrie en onder filmliefhebbers. Hancock, bekend om zijn talent om genres te mengen en meeslepende teenage tv-series te maken (“My Dead Ex”, “Suburgatory”), belooft met zijn filmdebuut een unieke, angstaanjagende en tot nadenken stemmende filmervaring te leveren. Companion zal inspelen op diepgewortelde menselijke angsten zoals isolatie, kunstmatige intelligentie en een dystopische toekomst. De film richt zich op de toenemende zorgen rond kunstmatige intelligentie en de gevolgen van technologische vooruitgang. Hij schetst een wereld die griezelig dicht bij onze huidige realiteit ligt, waarin AI-metgezellen nieuwe rollen innemen in…
Read more

Joker: Folie à Deux (2024) ** recensie

Dit is een bekend terugkerend verhaal in de cinema-geschiedenis. De eerste film scoort zo fenomenaal hoog aan de box-office dat de studio bij de regisseur en producer gaat aankloppen voor een sequel, ook al was de eerste een stand-alone meesterwerkje. De makers hebben geen idee hoe ze hier verder moeten op gaan maar het geld is aanlokkenlijk en dus proberen ze iets wild en onbezonnen, dat het bijna een schaduw werpt op de eerste film. En dat kan je zeker zeggen van Joker: Folie à Deux (2024). Het is een puinhoop van de film! Gelukkig bezit deze Joker sequel ook…
Read more

Robert Eggers’ Nosferatu trailer onthult de vampier niet

We kennen regisseur Robert Eggers niet alleen van The Witch (2015), maar ook van het fascinerende The Lighthouse (2019), en een paar jaar geleden werkte hij samen met Alexander Skarsgård op The Northman (2022). Wel nu heeft hij de broer van Alexander gecast en dan nog wel als vampier voor een Nosferatu (1922) remake van F.W. Murnau, een project dat al een tijdje op de planken ligt te wachten voor een adaptatie. Een paar jaar geleden schreven we al een post dat Eggers plannen had om de klassieker te verfilmen met actrice Anya Taylor-Joy, maar nu lijkt hij ook zijn…
Read more

Nieuwe Monopoly game ontwikkeld door Nederlandse Engine Software

Als er één bordspel is waar menig families met slaande deuren uit mekaar zijn gegaan, dan is het toch wel Monopoly en deze klassieke bordspelsensatie heeft nu een spectaculaire digitale transformatie ondergaan met de nieuwste uitgave voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S, Nintendo Switch en Windows pc, ontwikkeld door het Nederlandse Engine Software en uitgebracht door Ubisoft. Deze digitale versie is meer dan een simpele vertaling van het bordspel naar het scherm; het brengt de wereld van MONOPOLY tot leven met verbluffende graphics, dynamische gameplay en een geheel nieuwe kijk op de iconische…
Read more

Megalopolis (2024) * recensie

Francis Ford Coppola’s Megalopolis (2024) is zonder twijfel één van de meest besproken films van de afgelopen jaren, zeker na de schandalen op de set of die halfbakken promotiestunt van Lionsgate. Het is een project dat jaren in de maak was en doordrenkt is met de regisseur’s visie en liefde voor de cinema. Coppola, een legendarische filmmaker, heeft met deze film een gedurfde poging ondernomen om het oude Rome te herscheppen in een futuristische setting, waarbij hij put uit zijn bewondering voor de Gouden Jaren van Hollywood. De filmreferenties zijn oneindig. En de ambitie was groot, de beelden zijn bij…
Read more

Vlaamse cinema is niet alleen cultuur boven kassa

De Vlaamse cinema kent een rijke en gevarieerde geschiedenis, van iconische films zoals het historische Daens (1992) en de gitzwarte Rundskop (2011) tot films die wereldwijd op handen werden gedragen in festivals zoals Girl (2018) van Lukas Dhont en The Broken Circle Breakdown (2012) van Felix van Groeningen. Deze films tonen de diversiteit, creativiteit en vakmanschap die de Vlaamse filmindustrie karakteriseren. Toch is er een opvallende paradox: ondanks de kwaliteit en relevantie van veel Vlaamse films, lijkt een significant deel van de Vlaamse bevolking slechts matig geïnteresseerd in het bekijken van films uit eigen bodem. Ik krijg dan in gesprekken…
Read more