Na jaren van epische ruimteavonturen met torenhoge budgetten lijkt Disney eindelijk een kostenefficiënte route te hebben gevonden in een ver, ver sterrenstelsel. The Mandalorian & Grogu (2026), de eerstvolgende Star Wars-film die in mei van volgendjaar in de bioscoop verschijnt, wordt met een productiebudget van 166 miljoen de goedkoopste Disney−StarWars−film tot nu toe. Dat is opvallend in een tijd waarin films als The Last Jedi (317 miljoen dollar) en The Rise of Skywalker (275 miljoen dollar) de norm leken te zetten. Hoe slaagde regisseur Jon Favreau erin om de kosten te drukken, en wat zegt dit over Disney’s nieuwe strategie?
Een belangrijke factor is de genereuze fiscale subsidie van 21,75 miljoen dollar van de Californische Filmcommissie. Deze steun hielp Disney niet alleen bij het budgetbeheer, maar benadrukt ook de toenemende trend om producties in Californië te houden dankzij zulke tegemoetkomingen. De film, die 92 draaidagen had tussen juni en november 2023, profiteerde daarnaast van technologische innovaties die kosten bespaarden zonder in te leveren op kwaliteit. We zullen nog moeten afwachten in hoeverre AI gebruikt werd, maar in de meeste gevallen levert dit niet altijd de meest gewenste resultaten op.
Wat is het geheim achter de besparing? Industrial Light & Magic’s (ILM) baanbrekende StageCraft-technologie, beter bekend als ‘The Volume’. Deze virtuele set gebruikt real-time CGI om uitgebreide locaties te simuleren, waardoor dure buitenopnames overbodig worden. Jon Favreau, die de techniek perfectioneerde in de “Mandalorian”-series, zet deze opnieuw in. Het resultaat: minder reistijd, gecontroleerde omgevingen en minimale lekken (onbewerkte gestolen setfotos die een vertekend beeld kunnen geven van de film), is een ideale combinatie voor budgetbehoud.
Disney’s voorzichtige houding is begrijpelijk gezien steeds meer films floppen, kijk naar de box-office van de nieuwe Snow White (2025) film. Recente series zoals “Andor” en “The Acolyte” kampten met budgetoverschrijdingen, wat vragen opriep over Lucasfilm’s kostenbeheer. Favreau’s aanpak—efficiënt, vertrouwd op technologie en een hecht team—toont echter dat kwaliteit niet altijd hoge kosten vereist. Het feit dat de film slechts iets duurder is dan een seizoen van de Mandalorian-serie ($120 miljoen) onderstreept dit.
Hoewel de plot nog geheim is, keren Pedro Pascal (Din Djarin) en Grogu (“Baby Yoda”) terug, vergezeld door vertrouwde gezichten als Giancarlo Esposito (Moff Gideon) en Katee Sackhoff (Bo-Katan). Nieuwe aanwinsten zoals Sigourney Weaver (als een New Republic-kolonel) en Jeremy Allen White voegen extra diepte toe. Met Dave Filoni als co-schrijver blijft de film trouw aan de Star Wars-lore. De film, momenteel in post-productie, krijgt tijdens Star Wars Celebration Japan een eigen panel, waar mogelijk een trailer en plotdetails worden onthuld. Als The Mandalorian & Grogu slaagt, kan dit een blauwdruk worden voor toekomstige projecten—een combinatie van innovatie, belastingvoordelen en regisseurs die budgetten respecteren. Ja, The Mandalorian & Grogu symboliseert misschien wel een keerpunt voor Disney: een terugkeer naar pragmatisme zonder afbreuk te doen aan het epische karakter van Star Wars. Of dit een tijdelijke zuinigheid is of een nieuwe standaard, zal de Force uitwijzen.
Deze film zal hoe dan ook een zware flop worden. Star Wars heeft een serieuze reboot nodig.