Dave Filoni als hoofd van Lucasfilm nog erger dan Kathleen Kennedy

Na jaren van kritiek en interne chaos bij Lucasfilm lijkt het moment dan eindelijk daar (!ook al moet het nog officieel bevestigd worden!): Kathleen Kennedy zou opstappen als president van Lucasfilm. Dit zou goed nieuws moeten zijn, niet omdat Kennedy een slechte producent is – integendeel, ze heeft haar sporen in Hollywood ruimschoots verdiend was een waslijst aan geweldige cinema – maar omdat ze als studiohoofd simpelweg niet de juiste persoon was. Haar onvermogen om een duidelijke creatieve koers voor Star Wars uit te stippelen, gecombineerd met het mislukken van tal van filmprojecten, heeft de franchise in een onzekere positie gebracht. Niet elke topvoetballer kan meteen ook een top trainer worden, het zijn twee totaal verschillende invullingen in een zelfde sector. Maar het goede nieuws werd al meteen gefnuikt nadat we te horen kregen dat Dave Filoni in de running is om de opvolger te worden.



Kathleen Kennedy & Dave Filoni – artwork Davian

Laten we dit meteen duidelijk stellen: Filoni is geen studioleider. Hij is een animatieregisseur en een schrijver met een obsessie voor zijn eigen creaties, zoals “Ahsoka”. En ik ben zelf geen fan. Ahsoka verspilde zijn potentieel met Dave Filoni aan het roer, die het verhaal maar moeizaam op gang kreeg, levenloze en ronduit slechte dialogen en te zwaar afhankelijkheid van fan-service boven creatieve invullingen. Geliefde personages als Sabine Wren zijn onderontwikkeld, terwijl stijve acteerprestaties en houterige expositie de spanning alleen maar naar beneden brachten. Filoni’s aanpak is gericht op nostalgie en geeft prioriteit aan referenties boven een samenhangend verhaal. Hierdoor voelt de serie meer als een checklist met verwijzingen naar de Rebels dan als een gedurfd nieuw hoofdstuk. Visueel gepolijst maar narratief hol. Zelfs “Skeleton Crew” struikelt onder toezicht van Dave Filoni en verruilt de vastberadenheid van Star Wars voor een tandloos, kabbelend avontuurtje van geen belang. De jonge cast worstelt wederom met Filoni’s houterige dialogen en oppervlakkige karakterdynamiek, terwijl een formulematig plot zich een weg baant door generieke ‘reis naar huis’-clichés. En ja, ook hier wil Filoni vooral op fan service inzetten in plaats van uitgewerkte verhalen met zijn publiek te delen. Hij waant zich soms Spielberg te zijn, maar mist die geniale impulsen van de grootmeester. Visueel allemaal wel boeiend maar creatief inert, met een overdaad aan eigenzinnige capriolen boven betekenisvolle inzetten, waardoor het verre, verre sterrenstelsel wordt gereduceerd tot een saaie speeltuin. Dus hij is in mijn ogen niet alleen een gebrekkige regisseur én schrijver, maar heeft ook nul ervaring als competente studiobaas. Lucasfilm runnen betekent niet alleen films en series bedenken, maar ook omgaan met budgetten, licenties, merchandising, zakelijke relaties met Disney en het plannen en uitlijnen van een narratieve verhaallijn voor de franchise. Een studiohoofd moet iemand zijn met zakelijk inzicht, strategisch denken en een brede visie. Filoni is geen van deze dingen.

De job van Kathleen Kennedy is in essentie echter geen creatieve job. Dat is hooguit 10 procent. De rest is omgaan met het bredere verhaal zonder de toeschouwers uit het oog te verliezen. Filoni’s ervaring ligt in storytelling, niet in zakelijke strategie. Als hij de leiding krijgt, kunnen we een toekomst verwachten waarin Lucasfilm geen duidelijke langetermijnvisie heeft, maar slechts voortborduurt op nostalgie en fanservice. Filoni’s animatiewerk met “The Clone Wars” en “Rebels” werd goed ontvangen, maar sindsdien heeft hij een patroon ontwikkeld waarin hij steeds dezelfde personages en ideeën inspiratieloos recycleert. Bovendien heeft Filoni zich keer op keer laten zien als een schrijver die te afhankelijk is van easter eggs, cameo’s en verwijzingen naar het verleden in plaats van écht nieuwe verhalen te vertellen. Vergelijk dit met “Andor”, de beste Star Wars-serie van de Disney-era. “Andor” was volwassen, scherp geschreven en volledig gefocust op karakterontwikkeling zonder te leunen op nostalgische gimmicks. Tony Gilroy bewees dat je een diepgaand, intelligent Star Wars-verhaal kunt vertellen zonder lightsabers, Jedi of cameo’s van oude personages. Filoni daarentegen blijft vasthouden aan een fanfiction-achtige aanpak waarin de plot wordt ondergeschikt gemaakt aan spektakel en ‘herkenbare’ momenten.

Het Star Wars-universum bevindt zich al in een precaire positie. “The Acolyte” was niet alleen buitensporig duur maar zo slecht dat kijkers massaal afhaakten na een paar episodes. De serie staat nu als de slechtst beoordeelde Star Wars-serie ooit. De bioscoopfilms zitten al jaren in een impasse, met aangekondigde projecten die massaal worden geannuleerd of eindeloos in ontwikkeling blijven hangen. En nu zou Filoni, de man die geen enkele live-action productie echt succesvol heeft geleid, aan het roer moeten staan? Anderzijds, dit zou niet de eerste kwakkel zijn van Disney die de laatste tijd meer flops dan hits uitbrengt en noodgedwongen op de rem moest staan. Wat Lucasfilm nodig heeft, is iemand met ervaring in het besturen van een grote studio, iemand die zowel creatief als zakelijk strategisch kan denken. Namen als Kevin Feige, Mary Parent of zelfs een ervaren studiomanager zoals Emma Watts zouden betere keuzes zijn. Maar Filoni? Hij mag dan een passie hebben voor Star Wars, maar dat betekent niet dat hij de juiste persoon is om de franchise naar een succesvolle toekomst te leiden. Disney staat op het punt een catastrofale beslissing te nemen. De hoop op een heropleving van Star Wars lijkt verder weg dan ooit.

5 Comments

  1. Beava

    Ik moet terug denken aan al die berichten dat ze zou opsteppen een paar jaar geleden en toch bleef ze zitten. Feit is, ze hebben geen opvolger en ja, ik denk dat Dave Filoni ook niet de geschikte persoon is.

    Reply
  2. joris

    Ik geef haar niet alleen de schuld van de problemen met Star Wars nu, want het was meer dan alleen zij. Maar dit had jaren geleden moeten gebeuren toen Episode 9 zo slecht stonk als het deed. Filoni kan bijgestaan worden door Feige, ook al is dat op zich ook problematisch.

    Reply
  3. Blackberry

    Manalorian and Grogu zal denk ik veel bepalen van wie uiteindelijk de teugels in handen zal nemen, maar laten we in ieder geval hopen dat het vertrek van Kennedy een feit is. Het is doorheen de jaren niet de eerste keer dat ik zoiets lees.

    Reply
  4. Alex

    Mocht ze vertrekken in 2025 dan zal de Rey film gebeuren zonder haar toezicht, geen slechte zaak. Het is nu al 5 jaar dat we er op zitten te wachten.

    Reply
  5. Filip

    Het zou goed zijn om eens een andere wind te voelen in het SW universum. Ik denk dat ze die franchise moeten durven openbreken naar andere stijlen, bvb. doe eens een horrorfilm in het SW universum, of een thriller zoals “Seven”, of een rechtzaak film waar je meer te weten komt over de gerechterlijke gang in de republiek. Op dit moment stem ik zelfs voor een “Ally Mc B-Beal 8” serie!

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *