De filmwereld heeft een lange geschiedenis met gok- en casinothema’s. Van klassiekers als Casino en Rounders tot relatief hedendaagse titels zoals 21 en Molly’s Game, gokfilms hebben altijd een zekere aantrekkingskracht gehad. Maar de laatste jaren lijkt het genre stilaan uit te sterven. En dit in tegenstelling tot het online gaming platform waar maandelijks nieuwe sites opduiken, zoals deze Bassbet. Er is dus een grote vraag naar, maar Hollywood heeft steeds meer interesse om dergelijke verhalen uit te werken. In dit artikel analyseren we de mogelijke oorzaken achter deze trend.
Een van de belangrijkste redenen waarom we minder gokfilms zien, is de veranderende smaak van het publiek. In de jaren ’90 en begin 2000 waren verhalen over high-stakes poker, illegale gokcircuits en casino-oplichting spannend en meeslepend. Tegenwoordig zijn kijkers echter meer gefascineerd door andere genres, zoals superheldenfilms, sciencefiction en grootschalige actiethrillers. De belangstelling voor de wereld van gokken is niet meer zo wijdverspreid als vroeger. Bovendien spelen veel gokfilms zich af in een realistische, vaak duistere setting, wat minder aantrekkelijk is voor een breed publiek dat vaker escapisme zoekt in blockbusters en franchise-films. Of het moet al een high stakes James Bond pokerspel zijn of een Las Vegas film. De voorkeur gaat duidelijk uit naar grootschalige, visueel spectaculaire films, en steeds meer naar de Rounders-achtige films.
Overheden wereldwijd zijn de laatste jaren steeds strenger geworden in het reguleren van gokreclame en -promotie. Veel landen hebben beperkingen opgelegd aan hoe gokken wordt afgebeeld in media, inclusief films. Platforms zoals Netflix en Disney+ vermijden controversiële thema’s om een breder publiek aan te spreken en eventuele juridische problemen te voorkomen. In sommige gevallen betekent dit dat studio’s bewust minder investeren in gokfilms, omdat ze vrezen voor negatieve publieke perceptie of zelfs censuur in bepaalde markten.
Traditionele gokfilms waren vaak gebaseerd op intriges en psychologische spelletjes, iets wat goed werkte in bioscopen. Met de opkomst van streamingdiensten is de consumptie van films veranderd: kijkers verwachten snellere tempo’s, episodische verhalen en kortere speelfilms. Een langzaam opgebouwde gokfilm, waarin spanning vooral in subtiele blikken en berekende zetten zit, past niet altijd binnen dat format. Daarnaast kiezen streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Prime en Apple TV+ vaker voor waargebeurde misdaadverhalen of documentaire-achtige thrillers als het gaat om gokken. Denk aan documentaires zoals Bad Sport die de duistere kant van sportweddenschappen belichten, in plaats van fictieve verfilmingen met dezelfde thematiek.
Waar gokken vroeger werd geassocieerd met glamour, exclusiviteit en spanning, heeft het nu een veel negatiever imago gekregen. De opkomst van online gokken en de daarmee gepaard gaande verslavingsproblematiek zorgen ervoor dat het onderwerp minder aantrekkelijk is voor filmmakers. Een film als Casino kon nog wegkomen met een romantisering van de gokwereld, maar anno 2025 zou zo’n film al snel kritiek krijgen voor het verheerlijken van een verslavingsgevoelig fenomeen. Ook de klassieke casino’s in Las Vegas en Monte Carlo, die vaak het decor vormden voor gokfilms, hebben deels hun exclusieve karakter verloren. De sfeer van het “high roller” casino is minder magisch geworden door de opkomst van digitale gokplatforms, waardoor films die zich in deze setting afspelen minder impactvol zijn.
Hollywood neemt de afgelopen jaren steeds minder risico’s. Films over gokken richten zich vaak op een volwassen publiek en vallen niet onder de PG-13 rating, waardoor ze een beperkter bereik hebben dan familievriendelijke films. Dit betekent dat gokfilms minder interessant zijn voor grote studio’s die liever inzetten op gegarandeerde kaskrakers zoals Marvel-films, franchises en remakes. Bovendien is de Aziatische markt – een cruciale bron van inkomsten voor Hollywood – steeds belangrijker geworden. In landen als China is de weergave van gokken in films echter sterk gereguleerd, waardoor gokfilms moeilijker kunnen worden uitgebracht. Dit ontmoedigt studio’s om het genre nog serieus te overwegen.
Zijn gokfilms dan helemaal verdwenen? Hoewel we minder grootschalige gokfilms zien, betekent dit niet dat het genre volledig verdwenen is. Er zijn nog steeds films en series die gokken als thema hanteren, maar vaak op kleinere schaal of via streamingplatforms. Films zoals Uncut Gems (2019) met Adam Sandler bewezen dat er nog steeds markt is voor dit soort spanning en psychologische druk. Ook sportweddenschappen komen nog aan bod in films als Two for the Money (2005) en The Gambler (2014), al krijgen ze niet de aandacht die het genre ooit had. In de nabije toekomst zou een vernieuwende gokfilm wellicht een moderne twist kunnen krijgen, bijvoorbeeld door de impact van cryptogeld, online casino’s of illegale sportweddenschappen op een nieuwe manier te verkennen. Voorlopig lijkt het echter onwaarschijnlijk dat we snel een terugkeer zien van het klassieke gokfilmgenre zoals we dat in de jaren ‘90 en 2000 kenden. Ook al blijf ik hopen op een Rouders 2 met een terugkeer van Matt Damon en John Malkovich!