Unknown 9: Awakening – een mysterie dat niet helemaal tot leven komt

Unknown 9: Awakening, ontwikkeld door Reflector Entertainment en in beeld gezet door Christophe Rossignol, was een game die de verwachtingen torenhoog wist op te bouwen vanaf de eerste trailer. Met zijn mysterieuze verhaallijn en diepe lore, leek het spel een frisse toevoeging te worden aan het actie-avonturengenre. Maar ondanks de indrukwekkende esthetiek en ambitieuze storytelling, weet Unknown 9 helaas niet geheel aan deze verwachtingen te voldoen.

© Reflector Entertainment

Korte inhoud: Unknown 9: Awakening is geen vervolg, maar onderdeel van een groter multimediaproject genaamd het Unknown 9-universum. De “9” in de titel verwijst naar de Negen, een mysterieuze groep die centraal staat in de overkoepelende overlevering van dit universum. Deze groep is onderdeel van een verborgen laag van realiteit en kennis die personages in verschillende media, zoals boeken, strips en podcasts die verband houden met Unknown 9, onthullen. De game zelf, Awakening, introduceert spelers in dit universum vanuit het perspectief van Haroona, een personage met speciale vaardigheden die verbonden zijn aan “The Fold”, een kracht waarmee ze aspecten van tijd en ruimte kan manipuleren. Dus in plaats van een vervolg is het een op zichzelf staand verhaal dat spelers uitnodigt in een veel grotere verhalende wereld, waarin het mysterie achter de Negen en hun invloed op de geschiedenis, ondergrondse wereld en culturen wordt verkend.

Eén van de meest opwindende aspecten van Unknown 9: Awakening is de belofte van unieke gameplay-mechanics rondom The Fold. Spelers kunnen objecten verplaatsen in de tijd, verborgen paden onthullen en zelfs gevaren ontwijken door tijd en ruimte te manipuleren. In theorie klinkt dit als een verfrissende benadering die de standaard “point-and-click”-formule overstijgt. In de praktijk echter, voelt het vaak als een gimmick die slecht geïntegreerd is in de kern van de gameplay. De Fold-mogelijkheden zijn beperkt en worden zelden ten volle benut. Veel puzzels zijn voorspelbaar en vereisen nauwelijks creatief denken, wat leidt tot een gevoel van herhaling naarmate het spel vordert. Dit probleem wordt verergerd door een lineaire levelstructuur die weinig ruimte laat voor exploratie of variatie in speelstijlen. Bovendien zijn de controls soms onhandig, vooral bij het activeren van de Fold-krachten, wat kan leiden tot frustrerende momenten in de actievolle gedeeltes.

Visueel is Unknown 9 een lust voor het oog. Reflector Entertainment heeft gebruik gemaakt van gedetailleerde omgevingen en prachtige lichteffecten die bijdragen aan de sfeer van mysterie en dreiging. De stad Kolkata, waarin een groot deel van het verhaal zich afspeelt, is authentiek weergegeven en zit vol kleine details die de wereld tot leven brengen. Ook de character models zijn goed afgewerkt, met aandacht voor realistische gezichtsuitdrukkingen en animaties die de emotionele lading van de scènes ondersteunen.

De sounddesign is echter een gemengd succes. De muziek en achtergrondgeluiden zijn passend en versterken de sfeer van het spel, maar de stemacteurs vond ik zwak. Terwijl de hoofdpersonages overtuigend worden neergezet, kunnen enkele van de nevenpersonages clichématig overkomen. Dit haalt de immersie weg, vooral in de momenten waarin dialogen de voortgang van het verhaal bepalen.



© Reflector Entertainment

Een ander belangrijk punt van kritiek op Unknown 9: Awakening is de balans tussen verhaal en gameplay. Het spel wil een diepgaand verhaal vertellen, maar de gameplay komt vaak op het tweede plan. Lange cutscenes onderbreken regelmatig het speeltempo, wat sommige spelers zal frustreren. Hoewel de verhaalelementen goed zijn uitgewerkt, wordt de speler soms het gevoel gegeven dat ze eerder een interactieve film bekijken dan actief deelnemen aan een avontuur. Deze nadruk op het narratieve aspect zou minder storend zijn als de gameplay meer variatie bood. Een bijkomend probleem is de pacing. Het spel begint langzaam en neemt de tijd om de hoofdpersonages en hun motivaties op te bouwen, wat aanvankelijk een positieve indruk wekt. Maar naarmate het spel vordert, wordt deze traagheid een belemmering. De echte spanning en actie komen pas in de tweede helft van het spel naar voren, en tegen die tijd kunnen sommige spelers hun interesse al verloren hebben.

Zoals veel moderne games, kampt Unknown 9: Awakening met technische problemen. Frame drops en haperende animaties komen regelmatig voor, vooral op consoles van de vorige generatie. Hoewel de patches enkele van deze problemen hebben opgelost, blijven sommige bugs hardnekkig aanwezig. In een game die sterk leunt op sfeer en immersie, kan dit technische ongemak afbreuk doen aan de spelervaring. %aar dat lijkt nu hoe games worden uitgebracht. In plaats om te investeren in mensen die de game gaan uittesten, droppen ze het op de markt en wachten op de bug-reports.

Kortom: Unknown 9: Awakening is een spel dat grote ambities heeft, maar niet volledig in zijn opzet slaagt. De prachtige visuele stijl, de diepe lore en het interessante uitgangspunt maken het spel aanvankelijk aantrekkelijk. Echter, de beperkte gameplay-opties, de onhandige controls, en het soms verwarrende verhaal doen afbreuk aan de algehele ervaring. Voor fans van verhalende games die bereid zijn zich te verdiepen in een complexe en brede franchise, heeft Unknown 9 zeker iets te bieden. Maar voor spelers die op zoek zijn naar een coherente en dynamische gameplay-ervaring, laat het spel veel te wensen over. Unknown 9: Awakening verschijnt op op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc via Steam.


Review Unknown 9: Awakening (2024)
Recensie door op

Beoordeling: 2.5 / 5

rating

2 Comments

  1. Zeppelin Skywalker

    “Unknown 9: Awakening is geen vervolg, maar onderdeel van een groter multimediaproject”

    Vreselijke titel voor een game, want ik dacht ook dat dit een vervolg was op iets.

    Reply
  2. Kons

    Ik snap niet hoe die mannen een trailer maken. De trailer laat eigenlijk niks over de game zien. Ik denk dat ze een reden hadden om de gameplay niet te laten zien, maar ze verkochten het voor AA/AAA-prijzen. Ik snap dat niet.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *