We hadden er lang op moeten wachten maar hier was dan eindelijk het vervolg op Mad Max: Fury Road (2015), ook al was het feitelijk een prequel. De film heet Furiosa (2024), en volgt het iconische personage van Charlize Theron vóór haar avonturen met Max. Maar om één of andere bizarre van de pot gerukte reden hadden ze de rol van Furiosa gegeven aan Anya Taylor-Joy. Maar los van deze uitschuiver heeft regisseur George Miller ons opnieuw een opera van post-apocalyptische chaos geserveerd.
Korte inhoud: Terwijl de wereld valt, wordt de jonge Furiosa (Anya Taylor-Joy) weggerukt van de Groene Plaats van Vele Moeders en valt in de handen van een grote Biker Horde onder leiding van Krijgsheer Dementus (Chris Hemsworth). Terwijl ze door de Wasteland reizen, komen ze de Citadel tegen die wordt voorgezeten door The Immortan Joe (Tom Burke). Terwijl de twee tirannen strijden om de macht, moet Furiosa vele beproevingen overleven terwijl ze de middelen verzamelt om de weg naar huis te vinden.
Wat betreft Furiosa, ze hebben nooit uitgelegd hoe ze haar arm verloor in Fury Road. Ze leggen nooit uit wat de werkelijke “Green Place Of Many Mothers” was. Ze hebben de werking van de Citadel nooit uitgelegd. En dus leek het me inderdaad ook logisch om even terug in de tijd te gaan en uit te leggen wie Furiosa was. Ik vermoed dat ze deze backstory al hadden uitgeschreven. En gezien het succes van de vorige film lag het voor de hand om al deze backstory in een verhaal te gieten. In 8 jaar tijd zijn er ondertussen heel wat acteurs verdwenen uit Fury Road met name de rol van The Immortan Joe gespeeld door Hugh Keays-Byrne, alsook de Bullet Farmer Richard Carter. Wie nog wel van de partij is, is de kolos Rictus Erectus gespeeld door de Australische Nathan Jones.
George Miller stelt visueel niet teleur want opnieuw zit de film boordevol beelden die eruit zien als schilderwerken, praktische speciale effecten, knipoogjes naar de wereld van Mad Max: Fury Road (2015) zit, en Taylor-Joy die haar brave looks heeft ingeruild voor een gekke basass killer. Hemsworth heeft al heel wat gekke outfits aangetrokken in zijn laatste Thor film, maar deze keer hebben ze hem een andere neus gegeven. Hoewel de film de ambitie heeft om de rijke wereld van de Mad Max-franchise verder uit te breiden en meer achtergrond te geven aan een van de populairste personages, blijft het resultaat gemengd. Enerzijds is er de visuele bravoure en energie waar George Miller om bekendstaat, maar anderzijds mist Furiosa de verhaallijn en diepgang om echt te beklijven.
Ondanks dat de film al snel werd opgehemeld vond ik het verhaal en de karakterontwikkeling nu niet meteen aangrijpend. Maar dat gevoel heb ik wel vaker bij prequels omdat je als kijker weet waar dit verhaal naar toe wil en je ook een beetje mystiek van een personage weghaalt door haar verleden te onthullen. Het mysterie rond haar personage in Fury Road was juist een van de elementen die haar zo intrigerend maakten. In plaats daarvan lijkt de film te veel tijd te besteden aan het verklaren van haar achtergrond en motivaties, wat soms ten koste gaat van de vaart en spanning. De poging om een emotionele kern aan de film te geven door middel van Furiosa’s verleden voelt vaak geforceerd aan en biedt weinig nieuwe inzichten in het personage die haar werkelijk verrijken. Bovendien voelt het plot soms fragmentarisch aan, waarbij de film heen en weer springt tussen verschillende gebeurtenissen zonder voldoende diepgang te bieden. Hoewel de actiescènes sterk zijn, dragen ze niet altijd bij aan de ontwikkeling van het verhaal of de personages. Hierdoor blijft het geheel oppervlakkig en lijkt het soms meer een opeenvolging van spectaculaire momenten dan een samenhangende film.
© Warner Home Video
Anya Taylor-Joy, die de jonge Furiosa speelt, levert een solide prestatie en weet de intensiteit en kracht van het personage goed over te brengen. Anya heeft een sterke aanwezigheid op het scherm en weet overtuigend te acteren in de fysiek veeleisende actiescènes. Toch ontbreekt het haar versie van Furiosa aan de complexiteit en diepte die Charlize Theron wist te belichamen in Fury Road. Dit ligt deels aan het script, dat niet dezelfde gelaagdheid biedt, en deels aan het feit dat de film zich meer richt op actie dan op het verkennen van haar innerlijke strijd. Naast Taylor-Joy valt ook de casting van de bijrollen op. Vooral de schurk, gespeeld door Chris Hemsworth, slaagt erin om zijn personage een zekere sinistere charme mee te geven. Hemsworth speelt een antagonist die niet alleen gewelddadig en meedogenloos is, maar ook een zekere charisma heeft waardoor hij meer is dan een eendimensionale slechterik. Toch krijgt zijn personage te weinig ruimte om echt memorabel te zijn, wat jammer is gezien zijn potentieel.
Millers Mad Max-films staan bekend om hun maatschappijkritische ondertonen, zoals de strijd om schaarse middelen en de destructieve gevolgen van hebzucht en tirannie. In Furiosa probeert Miller opnieuw deze thema’s aan te snijden, maar ze worden minder effectief verwerkt dan in Fury Road. De film blijft steken in oppervlakkige verwijzingen naar machtsmisbruik en overlevingsdrang, zonder dat deze thema’s voldoende worden uitgewerkt om echt indruk te maken. Hoewel er pogingen zijn om commentaar te leveren op de grimmige wereld waarin de personages leven, komen deze vaak niet verder dan achtergrondversiering voor de actiescènes. Dat gezegd hebbende, zijn er zeker momenten in Furiosa die herinneringen oproepen aan de grandeur van de vorige film, vooral in de groots opgezette actiescènes en het gebruik van praktische effecten. Deze momenten zijn echter te schaars om de film hetzelfde iconische statuut te geven als zijn voorganger, maar ik heb er toch van genoten.
Kortom, Furiosa is een film die, ondanks zijn visuele pracht en goed uitgevoerde actiescènes, worstelt om zijn eigen identiteit te vinden binnen de Mad Max-franchise. Hoewel George Miller opnieuw zijn meesterschap toont in het creëren van een post-apocalyptische wereld, laat de film op het gebied van verhaal en karakterontwikkeling vaak te wensen over. Maar het biedt een boeiende kijkervaring voor de fans van de serie en liefhebbers van het actiegenre, en is zeker de moeite om nog eens te herbekijken op een 4k home cinema systeem. Het eindresultaat is een film die bewondering wekt om zijn technische vaardigheden, maar uiteindelijk tekortschiet in het leveren van een gedenkwaardige narratieve ervaring. Prequels kunnen goed zijn indien de regisseur echt iets nieuws te vertellen heeft (cf. Prometheus, Rise of the Planet of the Apes, …), maar hier had ik niet het gevoel dat er veel te vertellen was en soms is het mysterie krachtiger dan de onthulling, en in dit geval lijkt dat ook zo te zijn.
De film is vanaf 2 oktober 2024 verkrijgbaar op Prime video, Google, YouTube, iTunes, Rakuten, Telenet, BeTV en op DVD, Blu-ray en 4K UHD Steelbook. De bundel FURIOSA: A MAD MAX SAGA en MAD MAX FURY ROAD is ook vanaf 2 oktober beschikbaar op DVD, Blu-ray en 4K UHD. Voor de grote fans is FURIOSA: A MAD MAX SAGA ook als MAD MAX bundle met alle 5 de films en de Collector Petrol Tank vanaf 2 oktober beschikbaar in DVD, Blu-ray en 4K UHD.
Review Furiosa (2024)
Recensie door Dave op 16 oktober 2024