We hebben het hier al vaker gehad van filmsterren die hun macht gebruiken om reshoots af te dwingen tot zelfs producties compleet willen overnemen, maar filmsterren die een filmproject verlaten 5 dagen voor de eerste draaidag is ongezien. Wel dat gebeurde met de de titelloze homo-romantiekfilm van Todd Haynes wanneer Joaquin Phoenix zich ging terugtrekken voor de opnames in Mexico, en de film bijgevolg in mekaar laat stuiken.
Phoenix had het scenario ontwikkeld voor het detective-liefdesverhaal met Haynes en Jonathan Raymond, maar volgens THR zou de acteur toch twijfels hebben gehad om de hoofdrol te spelen en dit tot net voor de productie. Er waren gigantische sets gebouwd in Guadalajara voordat Phoenix op het laatste moment de beslissing nam om het project te verlaten. Maar veel informatie over het vertrek weten we niet, vermoedelijk omdat hier nog wel een juridisch staartje aan zit, want de producers Christine Vachon en Pam Koffler (Killer Films en MK2 Film) zitten uiteraard met zware verliezen en de financiering zal ook wel deels steunen op de aanwezigheid van Phoenix. Indien hij niet in de film zit, zullen ze vermoedelijk hun productiebudget moeten herzien naar benden.
Als er nog niet gedraaid is, zijn er dan kosten? Veel contracten bepalen dat cast en crew betaald moeten worden, zelfs als de productie wordt geannuleerd. Dit kan gelden voor zowel de voorbereidingstijd als de dagen die iemand heeft gereserveerd voor de shoot. Ook de kosten voor het huren van locaties zijn meestal al vooraf betaald of vastgelegd in een contract. Deze kosten kunnen niet worden teruggevorderd. Kosten voor het opbouwen van sets, inclusief materialen en arbeid, zijn meestal al gemaakt en kunnen niet worden teruggedraaid. Als er contracten zijn met externe leveranciers of dienstverleners, kunnen er boetes of opzegvergoedingen verschuldigd zijn (cf. catering, transport of hotelreserveringen). En dan zijn er nog de kosten voor script-ontwikkeling, scouting, casting tot zelfs marketing mocht deze al zijn uitgewerkt. En de verzekering komt maar deels tussen in dergelijke gevallen. Ik vermoed dat Phoenix hier aansprakelijk voor zijn en het schadebedrag kan in de miljoenen oplopen.
In 2023 zei Haynes dat het een “liefdesverhaal tussen twee mannen (Phoenix en Danny Ramirez) is dat zich afspeelt in de jaren dertig en een expliciete seksuele inhoud heeft.” Er werd gezegd dat de film de classificatie NC-17 had en een relatie vertoonde die het publiek zal “choqueren”. Er wordt gespeculeerd onder de crew dat het vertrek van Phoenix te maken had met het grafische karakter van de seksscènes in de film. Maar die theorie is verwarrend voor sommige bronnen, die herhalen dat het Phoenix was die het project – en het NC-17-concept ervan – in de eerste plaats naar Haynes bracht. Haynes merkte op in eerder interviews dat de film begon met “fragmenten van ideeën” van Phoenix, die de regisseur omvormde tot “een feitelijk verhaal”. Benieuwd hoe dit verder loopt.
Hoe erg voor de crew, maar inderdaad zal hij mogen betalen.
Ik denk niet dat Phoenix een fluit geeft wat mensen van hem denken, laat staan een filmcrew.