Dit moet een film zijn voor de Gen X en de millennials onder ons. De eerste Twister (1996) kwam van Jan de Bont, zijn tweede film als regisseur na Speed (1994). Maar dit zullen ook zijn enige twee films zijn die Jan is op de eerste plaats een Director of Photography die met zijn films tussen 1988 en 1992 zijn stempel heeft gezet op het actiegenre. Met zijn gebruik van anamorfe Panavision C-Series lenzen en andere cinematografische technieken stelde De Bont in staat om intense actiescènes te creëren die het publiek op het puntje van hun stoel hielden. Deze films waren enorm succesvol en hebben het actiegenre beïnvloed en vernieuwd (cf. Die Hard, Lethal Weapon, The Hunt For Red October, Black Rain, …). Jan De Bont heeft het fundament gelegd voor de visuele wereld van de John Wick films.
Jan maakt sinds 2012 geen films meer, niet als regisseur en ook niet als DoP, maar vorig jaar heeft Inverse aan deze Nederlander wel eens gevraagd wat hij vond dat er een sequel Twisters (2024), en hij was niet in de wolken van het project. Hij zou de film zelfs niet gaan zien. Zijn eerste kritiek op de huidige actie-cinema is dat alles met de computer gebeurt en er nog weinig met praktische effecten zijn. “Toen er dingen uit de lucht vielen, vielen er echte dingen uit een helikopter… Als je een auto filmt die tijdens een hagelbui aan een tornado ontsnapt, was het echt ijs dat op ons afkwam. Het is een film die niet opnieuw kan worden gemaakt… Dat zou nooit meer gebeuren. Elke opname was een fortuin… Het zou drie dagen duren om al die informatie op film over te brengen. Op dit moment is het snel, maar in het begin was het super langzaam. En we moesten zo voorzichtig zijn dat we de opnames klaar hadden voordat de film werd geopend.”
Maar Jan heeft ook kritiek op het feit dat ze een vrij onervaren indie regisseur aan het roer van de film hebben gezet, met name Lee Isaac Chung: “Vergeet niet dat de belangrijkste reden dat ze jongere, onervaren mensen vinden, is dat ze hen volledig onder controle willen hebben. Ze willen dat ze echt goede Assistent Regisseurs, schrijvers, producenten en DoP’s hebben, zodat ze alle hulp krijgen die ze kunnen krijgen. Maar uiteindelijk gaat de studio hen vertellen wat er in de film zit. Dat weet ik uit de eerste hand.” En je kan de man geen ongelijk geven want menig regisseur is zo in de val gelokt van het Marvel/Disney/Sequel vacuum (zoals Barry Jenkins, Chloe Zhao, Ryan Coogler, Michael Sarnoski, Destin Daniel Cretton).
Merk op dat Twisters niet op de markt wordt gebracht als vervolg op Twister, de blockbuster met Helen Hunt en wijlen Bill Paxton als getrouwde maar vervreemde stormjagers, samen met een enorme cast met onder meer Cary Elwes, wijlen Philip Seymour Hoffman, Alan Ruck en Jami Gertz. Die film viel op door de geavanceerde speciale effecten die de angstaanjagende stormen tot leven brachten, evenals die geweldige scène waarin een tornado het scherm van een drive-in-film verscheurt, precies in het midden van de bijlhakscène in The Shining (1980). De twee hoofdacteurs hebben elk geprobeerd om een sequel te maken, maar deze projecten zijn nooit van de grond gekomen en dat was hoofdzakelijk toe te schrijven aan budgettaire redenen. Deze nieuwe film zou 200 miljoen dollar hebben gekost, wat ook niet min is voor een film in deze bizarre tijden!
Korte inhoud: Kate Cooper, een voormalige stormjager die ooit een verwoestende tornado in levenden lijve meemaakte, bestudeert hedendaags veilig achter een scherm stormpatronen in New York City. Via haar vriend keert ze voor een baanbrekend nieuw volgsysteem echter terug naar de open vlaktes in Oklahoma. Daar aangekomen kruist ze het pad met Tyler Owens, de social media-ster die het geweldig vindt om zijn stormachtige avonturen te posten. Naarmate het stormseizoen heviger wordt, ontketenen er zich angstaanjagende verschijnselen die nog nooit eerder zijn voorgekomen.
In de nieuwe film zien we Katy O’Brian, Glen Powell, Maura Tierney, Kiernan Shipka, Daisy Edgar-Jones en David Corenswet. Het script werd geschreven door Mark L. Smith, zich baserend op het werk van Michael Crichton. Op 17 juli 2024 komt de film in de zalen.
Ondertussen heeft de film in de States alleen al meer dan 80 miljoen dollar opgehaald in zijn openingsweekend, wat tegenwoordig gigantisch veel is. Wereldwijd staat de teller op 123 miljoen en dat zou wel eens kunnen oplopen tot boven de 600 miljoen dollar. De originele film bracht een kleine 500 miljoen dollar op in 1996 wat bijna een miljard is na inflatieberekening. Ik denk niet dat deze sequel deze recette zal overtreffen maar dit is in ieder geval een opsteker voor Universal die hier 200 miljoen dollar in heeft gepompt en hoopt op een +400 miljoen dollar recette.
Iedereen wist dat dit een box-office hit zou worden, zeker met Glen Powell die zowat de nieuwe Tom Cruise lijkt te worden.
De visuele effecten zijn veel beter en toch vond ik de eerste film net iets meer emotie en opwinding hebben.