Zou Death Proof (2007) van Quentin Tarantino beter tot zijn recht komen in een Grindhouse-concept, samen met de sexy en verrassende Planet Terror van Robert Rodriguez? Dat was voor mij de belangrijkste vraag na het zien van de prent. Quentin zelf vond in ieder geval van niet, want hij wou zijn film losmaken van Planet Terror en met de director’s cut onder de arm naar Cannes gaan.
Korte inhoud: Stuntman Mike (Kurt Russell) is een professionele body double die in zijn vrije tijd graag nietsverdachte vrouwen meeneemt voor dodelijke ritjes. Hij heeft zijn auto aangepast voor maximale impact; Wanneer Mike met opzet wrakken veroorzaakt, stapelen de lichamen zich op terwijl hij met nauwelijks een schrammetje wegloopt. De psychopatische Mike kan er echter boven zijn hoofd in zitten als hij zich richt op een stoere groep vriendinnen (met ondermeer Rosario Dawson), waaronder de echte stuntvrouw Zoe Bell (die de dubbelganger van Uma Thurman was in “Kill Bill”), die zichzelf speelt.
Death Proof, die in totaal 121 minuten duurt, werd niet alleen lauw onthaald in Cannes maar presteerde in Amerika vreselijk slecht aan de box-office. Het Grindhouse project haalde nog geen 25 miljoen dollar op. Producent Harvey “Scissorhands” Weinstein was dus ook aan boord om de twee versies in Europa afzonderlijk te lanceren. Het opmerkelijke aan de langere cut van Death Proof is dat er wel flarden inzetten van “exploitation grondhouse stuff” maar dat hij halverwege toch een vrij normale film aflevert, oersaai verhaal over een stuntman die opgewonden raakt door vrouwen te vermoorden met zijn moordmachine op wielen. Iets wat je met een kortfilm kan vertellen. Maar Quentin laat zijn personages leuteren voor 100 minuten en zo heb je meteen een film van 2 uur.
QT zelf beklemtoonde tijdens de persconferentie dat wij in Europa gezegend zijn omdat wij worden getrakteerd met de director’s cut op een lapdance van Vanessa Ferlito. Wat kan er nu leuker zijn dat dat? Misschien een echte lapdance van de dame in kwestie…? Hoofdrolspeler Kurt Russell was de enige die dwars lag in het PR-offensief: hij verklaarde openlijk dat hij het zonde vond dat de twee films uit elkaar waren getrokken. En ik moet heb bijtreden want de extended versie is gewoon niet om aan te zien. Ze hadden heter één 90 minuten versie gemaakt en het beste van deze film overgehouden.
De film bestaat nu uit twee delen, eerst wordt er een half uur oeverloos gezeverd, en daarna zet Tarantino de versnelling in met B-movie autoachtervolgingen en schaars geklede “babes” die wraak nemen. Uiteraard wordt alles ook een stuk verfraaid met wat aantrekkelijke dames die nauwelijks kunnen acteren zoals de blondine Rose McGowan, de brunette Mary Elizabeth Winstead, en de exotische Sydney Tamiia Poitier (dochter van Sidney Poitier)
© Dimension Films
Death Proof is bedoeld als een soort eerbetoon aan oude pulpfilms zoals die van Russ Meyer, die in de jaren zestig en zeventig met veel succes in de zogenaamde Grindhouse-theaters draaiden: bioscopen die avond na avond alleen maar onbedoeld slechte films vertoonden. Maar de nieuwe Tarantino mist zichtbaar het vernuft en de branie die al zijn vorige hommages wél hadden. Als standalone film vind ik dit één van de mindere films van Tarantino, en de man is echt wel in staat tot grootse cinema. Er zijn maar weinig regisseurs die zo puur plezier beleven in films en filmmaken als Tarantino. Zelfs als je geen voeling hebt met zijn films zal het materiaal je altijd extatisch maken, door de taal, het bloed en/of het uitzinnige geweld. En deze film heeft ook wel die kenmerken, ook al is dit niet zijn beste uur van Tarantino, en waarschijnlijk zelfs niet in de bovenste helft van zijn filmografie. De vertolkingen zijn leuk en het is ‘hersenloos entertainment’.
Kortom, de zinloze dialogen in Death Proof zijn niet zo leuk als het verbale spervuur in Reservoir Dogs of Pulp Fiction en het boeit de kijker geen moment of Stuntman Mike al dan niet zijn prooi om zeep zal brengen of niet. Het was ongetwijfeld in de oude grindhouse-films uit de jaren 60 ook het geval. Maar het excuus ‘hommage’ helpt Tarantino niet zijn kunstje boven de middelmatigheid uit te tillen. Het voelt allemaal een beetje banaal aan. Jammer maar helaas. Death Proof is vanavond 27 april 2024 om 23u te zien op VTM 3.
Review Death Proof (2007)
Recensie door Dave op 27 april 2024
***Related Post***
25/12/2006: Grindhouse trailers
Nog niet gezien. Ben toch wel benieuwd al was het nog maaar om Kurt Russell te zien spelen. Wel spijtig dat Harvey weer zijn pollen niet kon thuis houden.
Ik vond hem zeer aangenaam. Bijlange niet zo sterk als zijn andere films. Maar uitdieping is een handicap als je bewust een slechte b-film wilt maken.
De film was eerlijk gezegd vooral in het begin een beetje langdradig en ze hadden er meer “over” mogen gaan bij het “slecht” maken, maar de film is heel vermakelijk en neemt zichzelf geen moment serieus.
De Tarantino-cameo was deze keer niet echt leuk en eerder hinderlijk in die toch al veel te drukke scènes. Maar kom, ieder diertje zijn pleziertje.
Death Proof is een uitstekende film, maar met een scherp randje omdat het, tja, een slechte B-film is… beetje een contractie natuurlijk.
Hij eindigt vreemd en maakt gekke sprongen, maar dat moet je erbij nemen in dit toch wel leuke experiment.
zoals Arne zegt is het een bewuste b-film. Ik had er eigenlijk wel iets meer van verwacht. Bleef een beetje op mijn honger zitten. kijk wel uit naar Tarantino’s 10de film die er misschien ook nooit zal komen.
het is een redelijke film
het einde mocht anders voor mij
de ongevallen en de stuntscenes zijn wel bangelijk gedaan
maar soms was het zo veel te lang gwn blabla wete?
mocht wel ewa minder tuurlijk
maja zeker de moeite waard alsje een tarantino fan bent
Dit was een saaie bedoening!! Los van de car-chase op het einde van de film was het niet meer dan een aaneenschakeling van scenes met een paar babes die zitten te lullen over niets om dan later vervangen te worden door andere babes die zitten te lullen over niets. Planet Terror was veel beter! Beste Tarantino blijft Pulp Fiction.
nog niet gezien en zo te zien niet veel gemist
ik vond dat deze film een beetje lagere qualiteit had dan andere films van quinten. in pulp fickion plakte ik letterlijk elke seconde van de film aan mijn beeldbuis. hier was dat wat minder het geval maar toch vind ik er weer zeer knappe stukken inzitten die je niet verwacht bv. wie op het einde van de film nu de psychopaat eigenlijk is? maar de dialogen waren net iets te lang. maar als je van pulp en reservoirdogs houdt is dit een must seen.
zoals matthys zegt wordt er heel veel over en weer gekletst, maar is er niet echt veel waar je van op kijkt. Behalve misschien de eind achtervolging die toch wel de moeite waard is.