Het lijkt er wel naar dat Jenna Ortega een voorliefde heeft met donkere producties (Scream, Wednesday, Studio 666, X) maar deze R-rated Miller’s Girl (2024) is misschien wel haar meest controversiële rol. De film werd geschreven en geregisseerd door Jade Halley Bartlett die hier haar filmdebuut maakt. En dit is op zich wel opmerkelijk want de dame heeft voor haar eerste film Lions Gate toch kunnen overtuigen, alsook twee sterren heeft weten te strikken voor de twee hoofdrollen.
Korte inhoud: De zeventienjarige Cairo Sweet (Jenna Ortega) is een begaafde schrijfster. Haar nieuwe schrijfdocent, Jonathan Miller (Martin Freeman), was vroeger een schrijver, maar is sindsdien zo achteruitgegaan dat hij al jaren geen woord meer heeft geschreven. Miller herkent onmiddellijk hoe getalenteerd Cairo is en de twee beginnen na de lessen met elkaar om te gaan. Hun relatie wordt ingewikkeld wanneer Miller zijn studente een kort verhaal laat schrijven. Cairo stort zich weldra op een verhaal over een leraar die een student tracht te verleiden. Dit resulteert in een reeks gebeurtenissen die Millers carrière kan verwoesten en daarmee ook zijn leven.
Ik heb de indruk dat deze film een psychologische thriller zal worden in de stijl van Hard Candy (2005) waarbij een jong meisje een oudere man zal verleiden om deze als volgt af te persen. In Hard Candy was het hoofdpersonage niet uit op geld maar wel op een soort boetedoening van de zondaar. Hoe het verhaal juist zal lopen in deze film is nog niet helemaal duidelijk, maar de trailer verklapt toch wel heel veel, en het lijkt een soort uit de hand gelopen weddenschap.
De trailer van Miller’s Girl heeft al voor wat controverse gezorgd, omdat deze Ortega in de stoel van de antagonist lijkt te plaatsen, met Martins titulaire personage als het ongelukkige slachtoffer. Aan het einde van het twee minuten durende fragment wordt gesuggereerd dat Cairo Miller valselijk beschuldigt van verkrachting, waardoor zijn baan en reputatie op het spel staan, allemaal omdat hij haar had afgewezen nadat ze een suggestieve schrijfopdracht had ingediend. En dit gaat regelrecht in tot de problematische machtsverhoudingen tussen werkgever en werknemer of docent en student. Hier gaat het wel om een 18-jarige vrouw dus de bijkomende discussie van pedofilie lijkt niet echt aan de orde, zoals dat wel het geval was in Hard Candy, maar er is wel degelijk een machtsverhouding waarvan al menig jonge mensen slachtoffer zijn geworden. Zelfs als de relatie technisch gezien “legaal” is, kunnen er ethische bezwaren en professionele normen bestaan waarvoor de leraar verantwoordelijk kan worden gehouden. Veel onderwijsinstellingen hanteren beleid dat romantische of seksuele relaties tussen docenten en leerlingen verbiedt, ongeacht de leeftijd van de leerlingen. De leraar kan te maken krijgen met disciplinaire maatregelen, zoals beëindiging of schorsing, als gevolg van schending van professioneel gedrag. Op 14 februari 2024 verschijnt de film bij ons in de bioscoop.
Eindelijk een een echte filmrol, ik ben benieuwd.