Het is twee jaar geleden dat Daniel ‘007’ Craig letterlijk in rook is opgegaan met No Time to Die (2021), en iedereen wil natuurlijk weten wie in de nieuwe Aston Martin mag zetelen, een ouder of piepjong exemplaar, de Barbara Broccoli is er nog niet uit. Maar over één ding is ze wel al zeker: er komt geen James Bond tv-serie. Dat stond in ieder geval zo te lezen bij de collega’s van Screen Rant.
Producent Barbara Broccoli zei dat er nog veel werk voor de boeg lag alvorens een nieuwe acteur aangekondigd kon worden, want eenmaal de naam valt zou in wezen ook al een productieproces in gang moeten gezet worden. Maar het gevoel dat de franchise nodig heeft aan vernieuwing en modernisering lijkt evident. Dit wil echter niet zeggen dat vernieuwing ook een geslachtsverandering zal inhouden. Ze voegde eraan toe dat de volgende film de manier zou moeten weerspiegelen waarop de wereld is veranderd in de twintig jaar sinds Craig werd bevestigd als de zesde 007 en wees erop dat Bond vaak opnieuw is uitgevonden.
“Ik ga terug naar GoldenEye (1995) toen iedereen zei: ‘de koude oorlog is voorbij, de muur is voorbij, Bond is dood, Bond is niet nodig, de hele wereld leeft in vrede en nu zijn er geen schurken’ – en dat had hij verkeerd!” zei ze, eraan toevoegend dat modernisering noodzakelijk is wanneer een nieuwe acteur de rol speelt. Met Craig wilden ze zich concentreren op hoe een 21e-eeuwse held eruit zou zien.
“Daniel gaf ons de mogelijkheid om het emotionele leven van het personage te ontginnen … en ook de wereld was er klaar voor. Ik denk dat deze films de tijd weerspiegelen waarin ze zich bevinden, en dat er een grote, grote weg voor ons ligt om het opnieuw uit te vinden voor het volgende hoofdstuk, en daar zijn we nog niet eens mee begonnen.”
Ze sprak ook over het gerucht rond een mogelijke Bond-serie na de Amazon reality serie met Bond-thema, 007 Road to a Million, waarvan ze zei dat het “leuk was om in de tussentijd dit te doen” en hopelijk de honger van fans naar de beroemde franchise zou helpen stillen. Broccoli en haar halfbroer, Michael G Wilson, zijn betrokken geweest bij de casting voor de wereldwijde avonturenserie waarin negen paren gewone mensen fysieke en psychologische uitdagingen doorstaan op Bond-gerelateerde locaties om 1 miljoen pond te winnen. Het is de eerste keer dat het Bond-merk mag worden gebruikt op niet-gescripte tv en het bevat het themaliedje van de film, epische set pieces en beelden. Broccoli en Wilson acteren trouwens als producers van de reeks.
Op de vraag of er misschien nog meer spin-offs van Bond TV komen, zei ze: “Onze focus ligt op het maken van speelfilms. Als we aan een Bond-film beginnen, vergt dit drie of vier jaar lang onze volledige aandacht, dus dat is onze focus. We maken de Bond-films voor het grote bioscoopscherm en alles aan de Bond-films is voor het publiek over de hele wereld op dat formaat te zien, dus we wilden geen televisie maken.”
Broccoli zei nog over het programma dat het hetzelfde ethos van heldendom, moed en vastberadenheid heeft als in de films … ik denk dat het echt goede entertainment is en dat is wat mensen nodig hebben. De Britse-feel die met Bond wordt geassocieerd, komt ook tot uiting in de casting van de deelnemers, die de diversiteit van Groot-Brittannië vertegenwoordigen en die ook, vooral bij een paar broers uit Zuid-Londen, het “zeer Britse gevoel voor humor” bieden. Broccoli, wiens vader de fundamentele Bond-producent Albert ‘Cubby’ Broccoli was, hoopt versies te maken met andere landen. “We zijn er nog niet helemaal; we willen het lanceren en de reactie zien … maar ik zou graag de verschillende versies over de hele wereld willen zien, uit Afrika, India en Azië.”
Hopelijk komt die reality show ook naar België 😀