Site icon De FilmBlog

Knock at the Cabin (2023) *** Blu-ray recensie

Dit is de nieuwe M. Night Shyamalan en dus was dit bijgevolg ook geen gewone home-invasion thriller. Knock at the Cabin (2023) heeft nog een tweede laag van intrige te verbergen en dat maakt het werk van Shyamalan altijd wel net iets interessanter. Hij is een hit-and-miss regisseur geworden waarbij sommige films echt slecht zijn (The Last Airbender, After Earth, The Happening) en andere film echt wel meesterwerkjes (Unbreakable, The Visit, Split, The Sixth Sense, Signs). Vreemd genoeg valt deze prent een beetje tussenbeide.

© Universal Pictures Home Entertainment

Korte inhoud: Tijdens een vakantie worden een meisje Wen (Kristen Cui) en haar ouders Andrew (Jonathan Groff) en Eric (Ben Aldridge) gegijzeld door 4 gewapende vreemden Leonard (Dave Bautista), Sabrina (Abby Quinn), Adriene (Nikki Amuka-Bird) en Redmond (Rupert Grint), die eisen dat de familie een keuze maakt om de apocalyps af te wenden.

De bezoekers hebben een onheilspellende boodschap. Het lijkt erop dat de wereld zal eindigen tenzij één van de drie inwoners van de cabine wordt gedood door de anderen. En om hun claim enige ruchtbaarheid te geven zetten ze de televisie op waar we beelden van een apocalyps zien, zoals een gigantische tsunami over het land raast. Dit is echter geen origineel script van Shyamalan maar gebaseerd op de roman van Paul Tremblay “The Cabin at the End of the World”, een roman die in 2019 de Bram Stoker Award won. Het script werd geschreven door Shyamalan, samen met de twee debuutscenaristen Steve Desmond en Michael Sherman. Had Shyamalan misschien een meer ervaren scenarist aangetrokken dan had er misschien wel iets meer vlees aan het been gezeten.

Dave Bautista wil in tegenstelling tot Dwayne Johnson niet gewoon aanzien worden als een krachtpatser, maar wel degelijk als een acteur, en hier zet hij ook wel een sterke vertolking neer. Meer nog, zonder hem zou dit misschien wel een flop zijn in plaats van een break-even (budget 20 miljoen, recette 55 miljoen dollar). Ik heb het boek niet gelezen dus weet ik niet of dit een getrouwe verfilming was, maar het verhaal valt naar het einde toe wel wat in mekaar. Waar deze film tekortschiet is in bepaalde vreselijk frustrerende karakterkeuzes tijdens kritieke momenten, maar ook de soms lompe dialogen en dat typisch M. Night’s sausje waar personages plots wel heel vreemde dingen beginnen te doen. En wat van de fameuze Shyamalan-twist? Wel ik stond er eigenlijk op te wachten maar die kwam er niet op de manier dat ik had gehoopt.

Knock At The Cabin had misschien een betere kortfilm kunnen zijn, want op narratief vlak zit je wel wat op je honger. De meeste cut-scenes voelen aan als nodeloos vulsel om alsnog een film van 90 minuten te hebben, maar ze dragen in essentie niets bij tot het hoofdverhaal. De film gaat soepel over van begin, naar midden, naar het einde, terwijl Eric en Andrew de rollen van de duivel en de engel spelen. Ze worstelen om na te denken over hun eigen zintuiglijke realiteit en geloof – en waarschuwen ons voor de gevaren van op onze lauweren te rusten. Van alle onbeantwoorde vragen die ik aan het einde van deze film heb, is er maar één waar ik echt een antwoord op wil hebben. Hoe kregen ze live-uitzendingen op een moderne tv op een locatie waar hun telefoons geen ontvangst konden krijgen om uitgaande gesprekken te voeren? Mochten jullie het weten, laat maar iets weten in de commentaren.

Net als de laatste film Old (2021), wordt Knock at the Cabin opgenomen op 35 mm-film. Shyamalan en zijn cameraman Jarin Blaschke gebruikten lenzen uit de jaren 90 om de film een “klassieke thriller-look uit de jaren 90” te geven. De R-rated Knock at the Cabin wordt verdeeld door Universal en komt deze week op uit op DVD en Blu-ray met deleted & extended scenes alsook heel wat making of filmpjes.

Review Knock at the Cabin (2023)
Recensie door op

Beoordeling: 3 / 5

*** Knock at the Cabin trailer ***


Exit mobile version