Meer en meer independent films krijgen hu plaats in de zon dankzij de streamingdiensten. Het lijkt er wel op of er een grotere democratisering aan de gang is, ook al wil dit niet noodzakelijk zeggen dat de kwaliteit erop vooruit gaat. Maar independent films wil niet langer zeggen “sociale drama’s”, steeds meer zien we genre films opduiken, zoals deze The Retaliators (2021). Meer nog, deze ‘Death Wish‘- achtige-revenge-film heeft zelfs gisteren zijn bioscooprelease gehad.
Korte inhoud: Sarah (Katie Kelly) is de dochter van een lokale pastoor (Michael Lombardi), maar ook de persoon die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is. Wanneer haar pad dat van de man Ram (Joseph Gatt) kruist, wordt ze door hem vermoord. Haar vader zint op wraak en komt terecht in de criminele onderwereld om te achterhalen wie haar moordenaar is. Hij wordt benaderd door rechercheur Jed (Marc Menchaca), die zo zijn eigen motieven heeft om de dader te pakken.
Dit moet tevens de eerste bioscoopfilm zijn die ik ken die geregisseerd werd door 3 personen, met name Samuel Gonzalez Jr., Michael Lombardi en Bridget Smith. De reden waarom je dit niet vaak ziet is dat je vaak een film zal maken “in een conflictsituatie/machtstrijd” in plaats van een duidelijke richting of zelfs consensus. Bloedverwanten slagen er vaak in om elkaar aan te vullen (cf. de Wachowski’s, de Coen’s, de Dardenne’s, de Pang’s, de Farrelly’s, …) maar regisseurs die geen familiebanden hebben die goed kunnen samenwerken is een rariteit. Vaak krijg je dan ook films als The Eye (2008) van David Moreau en Xavier Palud, die werkelijk niet om aan te zien was. Hun duo-directing job hebben ze denk ik zelfs niet meer herhaald. In The Retaliators zijn er drie koks in de keuken, en ondanks de opgeblazen 80% rating op Rotten Tomatoes heeft de film een (meer betrouwbare) Metascore van 46/100.
Het script werd geschreven door debuutscenaristen Darren Geare en Jeff Allen Geare (bloedverwanten dus), en na het lezen van een aantal reviews krijgen deze twee heren toch veruit het meeste lof voor hun knap geschreven verhaal en interessante plotwendingen. Wat minder bijval krijgt is de uiteindelijke film zelfs die misschien beter had kunnen scoren in de jaren ’80. Maar kijk, er zijn ook heel wat journalisten die hebben genoten van deze geflipte en soms ziekelijke trip in het wraak-thriller-genre.
De film begon de opnames in 2020 te midden van de pandemie en heeft dus het boeltje even moeten stil leggen. Dit is tevens de reden waarom de release heel lang op zich heeft laten wachten. Ik denk niet dat de film in onze bioscopen zal geraken maar ik zou deze zeker een kans geven op VOD wanneer het zover is..
Het ziet er beter uit dan om het even welke Death Wish film.