Voormalig Acteur, succesvol producer en regisseur Petr Jákl heeft het voor mekaar gekregen om een 23 miljoen euro bijeen te brengen voor zijn Medieval (2022). In Hollywood noem je zoiets low budget, maar voor Europese landen is dat echt wel een pak geld. En de film heeft potentieel op zijn productiebudget meermaals te verdubbelen met een sterrencast met Ben Foster en Michael Caine.
Korte inhoud: In de Boheemse 14de eeuw is Jan Žižka (Ben Foster) de militair leider van een groep huurlingen die het vieze werk voor de adel opknappen, in het bijzonder voor Lord Boresh (Michael Caine). Hun nieuwe opdracht is om Boresh op tijd in Praag te krijgen om de inhuldiging van de nieuwe koning Wenceslas (Karel Roden) veilig te stellen. Terwijl de Tsjechische koning Wenceslas en de Hongaarse koning Sigismund (Matthew Goode) strijden om de troon van het Heilige Roomse Rijk, roept Lord Boresh (Michael Caine) Žižka op om Lady Katherine (Sophie Lowe), de verloofde van Sigismund-bondgenoot Lord Rosenburg (Til Schweiger), te ontvoeren, in de hoop dat de manoeuvre hun machtswellust zal beteugelen. Dit wordt lastig wanneer Jan voor haar valt.
De grootste kritiek op de film lijkt al vast dat het allesbehalve trouw is gebleven aan de historische feiten en wel een loopje heeft genomen met karakters en gebeurtenissen voor dramatisch effect. Op zich zijn films geen geschiedschrijving en mogen ze wat mij betreft de zaken anders gaan interpreteren om het verhaal boeiender te maken, maar deze wijzigen moeten logisch zijn en wanneer er teveel wordt gewijzigd verander je dan ook best de namen om de kijker duidelijk te maken dat het om ‘fictief personage’ gaat. Want het probleem ligt hem niet bij films die een loopje nemen met de werkelijkheid (dat doen ze doorgaans allemaal), maar wel bij films die zo authentiek zijn gemaakt dat je de illusie wekt naar een historisch accuraat relaas te kijken. Neem nu films als Schindler’s List (1993), hierin zijn ook wijzigingen doorgevoerd om de dramatische curve in het verhaal hoog te houden, maar Spielberg wist dat hij hierop zou afgerekend worden en is heel trouw gebleven aan effectieve getuigenissen.
Als het niet op de inhoud en historische authenticiteit is waarop je Medieval kan afrekenen, misschien dan wel op de schaarse actiescènes, ook al moet je beseffen dat we hier geen Hollywood budget hebben en alles dus in een kleiner kader gezien moet worden. En van wat ik reeds heb kunnen zien van de beelden is het een gore fest van tot pulp geslagen lichaamsdelen. De gevechten demonstreren ook de tactische genialiteit – rookgordijnen en verrassende verdedigingen – die Žižka zo’n beroemde commandant maakten. Ik wist niets af van deze figuur dus wil ik hoe dan ook iets van dat karakter opsnuiven en zal ik alles wel met een korrel zout nemen. Op 9 september 2022 is de film reeds uitgekomen in een aantal landen, bij ons is het nog wachten op een releasedatum. De poster doet trouwens wel fel denken aan de Gladiator poster.
Ik weet dat het niet 100% accuraat zal zijn maar ik zie veel liever dergelijke films dan een zoveelste comic adaptatie.