Het nieuws had eigenlijk moeten zijn dat Dealer (2021), het regiedebuut van acteur Jeroen Perceval, met 9 prijzen ging lopen, maar het was een ander nieuws die de krantenkoppen haalde, met name dat er ‘dit jaar geen enkele actrice had gewonnen’. Had het een actrice geweest die had gewonnen was er waarschijnlijk niet zo zot veel commentaar geweest maar het lot besliste anders. En eigenlijk bewijst dit dat genderneutraliteit bij award-ceremonies een vals debat met zich meebrengt. Je zal hiermee enkel maar meer ongelijkheid zaaien want kijk, nu is het weer niet goed.
Bij de televisieseries wint “Grond” de Ensor voor beste serie. De serie “Beau Séjour 2” won net als “Grond” drie Ensors, waaronder die voor beste regie voor Kaat Beels en Nathalie Basteyns. Gelukkig dat in deze categorie nog wat vrouwen hebben gewonnen anders was het kot werkelijk te klein. Anderzijds wel een diverse selectie en geen all white winners, nog een geluk hebben we ook deze kogel ontweken.
Acteur Nabil Mallat gaat naar huis met een Ensor voor Beste Hoofdrol in de film Cool Abdoul (2021), over de getalenteerde jonge bokser Ismail Abdoul. Nieuwkomer Yassine Ouaich wint de Ensor voor zijn hoofdrol in de serie “Grond”. Bij de ondersteunende rollen valt Dealer nog eens in de prijzen, met een Ensor voor acteur Bart Hollanders. Geert Van Rampelberg wint dan weer de Ensor voor beste ondersteunende rol in de reeks “Red light”, een reeks over mensensmokkel en prostitutie in Antwerpen en Amsterdam.
Waarom zijn de acteur-awards opgesplitst en niet bijvoorbeeld de regisseurs award? Wel, dat is enerzijds het gevolg van de geschiedenis waarin er bijna geen vrouwelijke regisseurs waren, maar ook zo goed als geen vrouwelijke monteurs, scenaristen, componisten en DoP’s. En datzelfde was voor make-up en kostuums, waar zo goed als geen mannen waren. De tijden veranderen en nu zie je dat er geregeld vrouwen winnen in categorieën die vroeger all-men waren. Maar wat betreft acteurs, er zijn gigantisch veel acteurs die meespelen aan één film, met 1 regisseur 1-2 scenaristen, 1 monteur en 1 componist. Dus eigenlijk is het maar fair dat er in de categorie langspeelfilm minstens 4 acteurs een prijs krijgen en waarom dan ook niet 2 mannen en 2 vrouwen. Nu dat 2 mannen winnen bij de langspeelfilms en 2 mannen bij de series is het toch wel wat van een aanfluiting voor de honderden Vlaamse actrices. Uiteraard kunnen we volgend jaar 4 vrouwen hebben, maar in wezen zou dit wel een aanfluiting zijn voor alle mannen. En dus vind ik dat ze misschien maar beter komaf maken met die onnozele “genderneutraliteit” in de Award-uitreikingen.
Eigenlijk wel grappig maar zoals je zegt kan het volgend jaar evengoed 4 vrouwen zijn. Ze hebben die weg nu ingeslagen en zullen geen gezichtsverlies willen lijden door terug te keren op deze beslissing. Zolang de Oscars maar voldoende acteurs aan bod laten komen is het voor mij ‘ok’. Niemand ligt er wakker van de Ensors. Zelfs Vlamingen niet.
😀 😀 😀 😀 de boemerang komt wel snel terug. Echt belachelijk maar ze surfen op de tijdsgeest waar alles woke moet zijn of gecancelled.
Woke waanzin, maar zo zijn er honderden voorbeelden.
En nu nog enkel films met vrouwen in de hoofdrol! Tot zover ‘de beste wint’ los van afkomst, huidskleur, gender of religieuze overtuiging.
LMAO!! Als het omgekeerd was, zouden de opmerkingen meer zijn als “Zie je wel? De verandering werkt!”
Het begrip ‘genderneutrale Ensors’ bestaat zegt al genoeg. Een uitreiking die blijkbaar gender vooropstelt op effectieve acteerprestatie. Wat is trouwens de bedoeling van dergelijke uitreikingen? Ik dacht dat het was om talenten te erkennen in iets wat je niet wetenschappelijk kan gaan beoordelen. Het blijft een subjectief gebeuren en dus ja, zoals de auteur hier zegt, zorg dat er misschien meer kandidaten zijn die met een erkenning naar huis kunnen gaan.